מחלת כליות כרונית: לטפל מוקדם

(0)
לדרג

מחקר שמתפרסם לרגל יום הכליה העולמי מעלה כי המדינה מוציאה 2.5 מיליארד שקל בשנה על טיפול בחולים במצב מתקדם במקום להשקיע באבחון מוקדם

מאת: מערכת zap doctors

מחקר חדש, שיזמו האיגוד הישראלי לנפרולוגיה ויתר לחץ דם והעמותה לקידום ושמירת זכויות חולי הכליות, מעלה כי מדינת ישראל יכולה לחסוך מיליארדי שקלים באמצעות השקעה באבחון מוקדם ובטיפול מונע לחולים הנמצאים בשלבים המוקדמים של מחלת כליות כרונית. המחקר, שנערך על ידי על ידי דוד בועז (בעברו הממונה על התקציבים באוצר), בחן את המשמעויות הכלכליות של מחלת כליות כרונית CKD (Chronic Kidney Disease) בישראל, והוא מתפרסם לרגל יום הכליה העולמי שמצוין מחר.

מערכת הבריאות משקיעה מדי שנה משאבים עצומים במתן טיפולי דיאליזה מצילי חיים ל-5,500 חולים הנמצאים בשלב סופני של המחלה. ההוצאה על דיאליזה מהווה יותר מ-3% מסך ההוצאה הציבורית השנתית על בריאות. מנגד, המדינה אינה מפנה מספיק תקציבים לטובת אבחון וטיפול מונע בשלבים הראשונים של המחלה, שבעזרתם ניתן להאט ואף למנוע את ההידרדרות לשלב הסופי של המחלה ולחסוך למדינה מיליארדי שקלים.

אבחון מוקדם

כ-10% מהאוכלוסייה הבוגרת בישראל סובלים ממחלת כליה כרונית על שלביה השונים, כ-5,500 חולים המטופלים בדיאליזה (בשלב הסופני של המחלה) וכ-3,000 מושתלי כליה מתפקדת. העלות של טיפול בדיאליזה לחולה מגיעה ל-207,000 שקל בשנה ועלותו של ניתוח השתלת כליה היא כ-203,000 שקל.עלות טיפולי הדיאליזה בישראל עומדת על כ-1.2 מיליארד שקל, ועלות המחלה למשק בשנה מגיעה ל-2.5 מיליארד שקל.

מחלת כליה כרונית היא שכיחה ומסוכנת, אך מאידך ניתנת לאבחון בקלות ובעלות מינימלית. העדר מודעות מספקת למחלה בקרב הציבור ובמערכת הבריאות עצמה, מביא לכך שרבים ממטופלי הדיאליזה מאובחנים רק בשלבים הסופיים של המחלה. אבחון מוקדם יכול להציל חיים ולשפר את איכות החיים של החולים ובני משפחותיהם, לאפשר התערבות טיפולית יעילה שתצמצם את היקף התחלואה והתמותה וכאמור להפחית באופן ניכר את הנטל התקציבי של טיפולי הדיאליזה.

מהמחקר עולה כי אופן ההערכות לטיפול במחלה בישראל אינו תואם את עלותה האדירה למשק. מערכת הבריאות מקצה כנדרש משאבים לטיפול בחולי הדיאליזה (מתוקף הגדרת אי ספיקת כליות סופנית כאחת מחמש "המחלות הקשות" בחוק ביטוח בריאות ממלכתי), אולם אין הקצאת משאבים מוגדרת וייעודית לטובת טיפול בשלבים המוקדמים של המחלה, שיכול למנוע החמרה והגעה לשלב הסופני. יתרה מכך, עלות המחלה צפויה רק לעלות בשל הזדקנות האוכלוסייה והעלייה בתוחלת החיים ובשכיחותן של מחלות כרוניות, ובראשן סוכרת ויתר לחץ דם. בראייה כלכלית נטו נמצא כי הכלים להאטת המחלה הינם בנמצא, וכי התערבות אקטיבית של המדינה בתמריצים לטיפול בשלבים הראשונים של המחלה צפויה להאט את התקדמות המחלה ולעיתים אף להביא לבלימתה המוחלטת.

בואו לדבר על זה בפורום נפרולוגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום