קטרקט: ניתוח חדשני בלייזר

(0)
לדרג

מערכת ה-LenSx מעלה את רמת הבטיחות והדיוק של הניתוח, בעיקר כאשר משתילים עדשות מתקדמות מולטי פוקליות אשר מיקומן בעין הוא בעל חשיבות עליונה לדיוק בראייה

בית רופאים
053-7932277 (מספר מקשר)

קטרקט (ירוד) הוא מחלת עיניים המתפתחת בדרך כלל לאחר גיל 55 ושכיחה מאוד לאחר גיל 65. כיום קטרקט הוא הסיבה העיקרית לעיוורון בעולם. רק בישראל מבוצעים מדי שנה כ-50,000 ניתוחים ולמעלה ממחציתם נעשים במרכזים רפואיים פרטיים בקהילה. הקטרקט הוא מחלת עיניים הדרגתית שמתבטאת בטשטוש הראייה עקב עכירות בעדשת העין הטבעית, שהיא האחראית על מיקוד האור החודר דרך האישון על גבי הרשתית.

כאשר העדשה עכורה, היא משבשת את המעבר התקין של קרני האור אל תוך העין וכך למעשה גורמת לטשטוש הראייה באופן הדרגתי. החולה חווה מעין ראיית "עננים" ולכך נלווים רגישות לאור וקושי בראיית לילה.

קטרקט מתפתח בדרך כלל בשתי העיניים, אך לא באותה דרגת חומרה. לכן אנו נוהגים לנתח ראשית את העין הפחות טובה, על מנת שהמנותח יוכל לתפקד בצורה טובה גם לאחר הניתוח. אנו מנתחים רק בשלב שבו הקטרקט גורם לפגיעה בחדות או באיכות הראייה.

סימנים אופייניים להתפתחות קטרקט הם: שינוי פתאומי במספר המשקפיים (בעיקר נטייה לקוצר ראייה), סנוורים בלילה ובאור חזק, ראייה כפולה ופגיעה בניגודיות בין צבעים.

על אף שברוב המקרים מבוגרים זקוקים לניתוח, גם צעירים סובלים מקטרקט בעקבות חבלה בעיניים או טיפול תרופתי, וכן ישנם תינוקות הסובלים מקטרקט מולד אותם יש לנתח בהקדם על מנת שראייתם תתפתח באופן תקין.

קטרקט
קטרקט

הטיפול המסורתי בקטרקט

במהלך ניתוח הקטרקט מסירים את עדשת העין שעם השנים נהפכה להיות עכורה ובמקומה משתילים עדשה מלאכותית שקופה וצלולה, שנשארת בעין לצמיתות. השתלת העדשה מבטלת את הסימפטומים של הקטרקט כגון טשטוש הראייה, אולם אין היא מבטלת את הצורך במשקפיים של מי שזקוק להם.

כיום מוצעות לבחירתו של המטופל עדשות מתקדמות מולטי פוקליות, אשר מוזמנות באופן אישי ומיוצרות על פי גודל ומספר בהתאם לנתוני העין של המטופל. עדשות אלו מאפשרות לטפל בקטרקט וגם בקוצר ראייה, ברוחק ראייה או באסטיגמציה (צילינדר). כך ניתן באמצעות ניתוח קטרקט להקטין את התלות במשקפיים לאחר הניתוח.

בשיטה הניתוחית הרגילה להסרת קטרקט, המנתח יוצר בעזרת סכין כירורגית פתח קטן של 2 מ"מ דרכו מוחדר מכשיר אולטרה סאונד זעיר הממיס את העדשה (פקו אמולסיפיקציה). לאחר מכן שואבים את חלקי העדשה העכורה ומחדירים עדשה מלאכותית לתוך העין במקום העדשה הטבעית שהוסרה.

טיפול חדשני בקטרקט באמצעות לייזר

לפני כחצי שנה הושקה בישראל טכנולוגיה חדשנית המאפשרת לבצע את ניתוח הקטרקט באמצעות לייזר בעזרת מכשיר הלייזר LenSx, הנמצא בשימוש במרכזים הרפואיים המובילים בארה"ב ובאירופה.

מערכת מתוחכמת זו מאפשרת למנתח לבצע את השלבים הראשונים של ניתוח הקטרקט באמצעות קרן לייזר. שלבים אלו כוללים פתיחת קופסית העדשה, יצירת הפתחים בקרנית ופירוק העדשה. כמו כן, ניתן בעזרת קרן הלייזר לבצע חתכים בקרנית לתיקון אסטיגמציה. בשלב השני מוכנס החולה לחדר ניתוח רגיל, שם מתבצעת החדרת העדשה המלאכותית לעין. הטיפול בלייזר מפחית את זמן השימוש במכשיר האולטרה סאונד פאקו בתוך העין. כתוצאה מכך תורם הניתוח להפחתה משמעותית בפגיעה בתאי האנדותל שבקרנית ולהקטנת הסיכון להתפתחות בצקת בקרנית לאחר הניתוח.

מערכת ה-LenSx מעלה את רמת הבטיחות והדיוק של הניתוח, בעיקר כאשר משתילים עדשות מתקדמות מולטי פוקליות אשר מיקומן בעין הוא בעל חשיבות עליונה לדיוק בראייה לקרוב ולרחוק לאחר הניתוח. כך עולה מהניסיון הקליני באירופה ובארה"ב, ומשורה של מחקרים השוואתיים בין ניתוח קטרקט בשיטה הרגילה לבין ניתוח קטרקט בלייזר ומהתוצאות שפורסמו במגזין המקצועי לרופאי עיניים Journal of Refractive Surgery. הממצאים מראים כי ניתוח קטרקט באמצעות לייזר משיג דיוק רב יותר ביצירת הפתח בקופסית העדשה, דיוק במיקום העדשה התוך-עינית מאחורי מרכז העין וציר הראייה ומפחית את הסיכוי לצילינדר לאחר הניתוח.

הניסיון הקליני בישראל, שהוצג לאחרונה בכנס השנתי של רופאי העיניים בישראל, כולל כ- 250 ניתוחי קטרקט באמצעות לייזר בהצלחה רבה. ההחלמה מהירה יותר, האיכות והדיוק בראייה טובים מאוד והשילוב של ניתוח קטרקט בלייזר עם השתלת עדשות מולטי-פוקליות משיג חדות ואיכות ראייה מצוינות.

ד"ר שמואל לוינגר הוא מומחה רפרקציה, קטרקט וקרנית, המנהל הרפואי של רשת המרכזים הרפואיים "עיניים" ומנתח ב"עתידים מדיקל סנטר"

בואו לדבר על זה בפורום קטרקט בלייזר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום