סרטן ריאה: איך מפחיתים תמותה?

(0)
לדרג

מתוצאות מחקר חדש עולה כי ייתכן שאפשר יהיה למנוע כ-12,000 מקרי תמותה עקב סרטן ריאות, אם יבוצעו בדיקות CT למעשנים המתאימים לבדיקה

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו במהודרת פברואר של כתב העת Cancer, עולה כי ייתכן שאפשר יהיה למנוע כ-12,000 מקרי תמותה בשנה עקב סרטן ריאות. איך זה יקרה? אם יבוצעו בדיקות CT במינון נמוך לכל המעשנים בהווה או בעבר, המתאימים לבדיקות סקירה.

מחקר ה-(NLST National Lung Screening Trial), שפורסם לפני המחקר הנוכחי, מצא כי בהשוואה לצילומי חזה, בדיקות סקירה באמצעות CT במינון נמוך לוו בירידה של 20% בשיעורי התמותה עקב סרטן ריאות בקרב מעשנים בהווה ובעבר. בכל זאת, מספר מקרי התמותה השנתי עקב סרטן ריאות אותם ניתן למנוע עדיין אינו ידוע.

במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לספק הערכה ארצית ראשונית של כלל מספר מקרי התמותה עקב סרטן ריאות בארצות הברית, אותם ניתן למנוע באמצעות יישום בדיקות סקירה לסרטן ריאות בקרב מעשנים כבדים בהווה ובעבר, בגילאי 55-74 שנים, עם היסטוריה של לפחות חפיסה אחת ביום במשך 30 שנים.

החוקרים התבססו על משוואה מיוחדת שלקחה בחשבון את גודל האוכלוסייה בארצות הברית, את שכיחות הנבדקים המתאימים לבדיקות סקירה, ואת שיעורי התמותה עקב סרטן ריאות באוכלוסיות המתאימות לבדיקות סקירה.

בשנת 2010 8.6 מיליון אמריקאים (5.2 מיליון גברים ו-3.4 מיליון נשים) התאימו לבדיקות סקירה לסרטן ריאות. לפי ההערכות, במידה ומיישמים את בדיקות הסקירה בהתאם לבדיקות במחקר NLST, ניתן למנוע כל שנה 12,250 מקרי תמותה עקב סרטן ריאות (8,990 בגברים ו-3,260 בנשים).

הממצאים עשויים לספק נתונים נוספים שיתמכו בעדכון ההנחיות לבדיקות סקירה לסרטן ריאות. הם גם עשויים לעודד ביצוע מחקרים נוספים להערכת אפשרות המניעה של תמותה של סרטן ריאות, ואת העלות והתועלת של בדיקות סקירה המבוססות על CT במינון נמוך.

מרגישים טוב? כדי לאבחן את עצמכם לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן ריאה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום