הגב התחתון כואב? תתחילו ללכת!

(0)
לדרג

מחקר חדש מוכיח כי הליכה אירובית במשך 20-40 דקות ליום יעילה בהקלת כאבים בגב התחתון, ומשפרת באופן משמעותי את התפקוד

מאת: מערכת zap doctors

חוקרות מאוניברסיטת תל אביב טוענות כי תוכנית פשוטה של הליכה אירובית במשך 40-20 דקות ליום יעילה בהקלת כאבים בגב התחתון ושיפור תפקוד, בדומה לשיפור המושג בתוכנית תרגול לחיזוק שרירים ותנועתיות.

מי שביצעו את המחקר הן ד"ר מיכל כץ-לוירר מביה"ס למקצועות הבריאות בפקולטה לרפואה של אוניברסיטת תל-אביב, ואילנה שניידרמן, סטודנטית בחוג לפיזיותרפיה ופיזיותרפיסטית במכבי שירותי בריאות. המחקר יתפרסם במהדורת מרץ של כתב העת Clinical Rehabilitation.

במחקר השתתפו 52 מטופלים עם כאבים כרוניים בגב התחתון. לנבדקים הוצגו שאלות בנוגע לרמת הכאב, לתחושת המוגבלות ולהימנעות מפעולות יומיומיות, וכן הוערכו סבולת השרירים וסבולת ההליכה שלהם.

אחר כך חולקו המשתתפים לשתי קבוצות שוות, שטופלו במשך שישה שבועות, פעמיים עד שלוש פעמים בשבוע: קבוצה אחת טופלה בתכנית קלינית מקובלת לחיזוק השרירים ותנועתיות, ואילו הקבוצה השנייה השתתפה בתכנית הליכה אירובית: בתחילה הלכו המשתתפים 20 דקות, ובהמשך, ככל שהשתפרה הסיבולת, התארכה הפעילות עד ל- 40 דקות.

תוצאות המחקר העידו על שיפור ניכר בכל התחומים שנבחנו, בשתי הקבוצות. בכל הנוגע לכושר גופני, נבדקה סיבולת ההליכה של המשתתפים לפני ואחרי התכנית - ונמצא כי מרחק ההליכה שלהם לאורך שש דקות גדל בממוצע ב-100 מטר.

"מחקרים מראים כי בעקבות הליכה לאורך זמן מושג שיפור בסיבולת שרירי הגב והבטן התחתונה", אומרת ד"ר כץ-לוירר, ומוסיפה כי תכניות ייעודיות לחיזוק השרירים מצריכות בדרך כלל ציוד ופיקוח מקצועי, ואילו ההליכה היא פעילות פשוטה, שניתן לבצע אותה באופן עצמאי.

"יעילותה של תכנית ההליכה דומה לזו של תרגול אקטיבי מקובל בכאב כרוני. בנוסף, היא מעודדת את המטופלים לנהל אורח חיים בריא יותר". כץ-לוירר הוסיפה כי אנשים העוסקים בפעילות גופנית באופן קבוע נוטים לסבול פחות ממחושים שונים במהלך חייהם. ההליכה, שהיא פעילות ברמת סיכון נמוכה יחסית, מורידה את לחץ הדם, משפרת את תפקוד המוח והמערכת החיסונית, ומפחיתה לחצים מנטליים.

סובלים מכאבים? כדי לאבחן את עצמכם לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום בריאות וכושר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום