סקס ונוגדי דיכאון: יכולים להסתדר

(5)
לדרג

חלק ניכר מהמטופלים בתרופות נוגדי דיכאון מתלוננים על ירידה ניכרת בחשק המיני. למה זה קורה, האם זו גזירה משמיים, או שאפשר לפתור את זה בקלות?

מאת: מערכת zap doctors

דיכאון וחרדות הן תופעות נפשיות שכבר זכו לפני מספר עשורים לכינוי "מגיפה". אכן, בעשורים האחרונים עולה בהתמדה שיעור האנשים המאובחנים כסובלים מדיכאון ו/או מחרדות. תופעות אלה מאופיינות באי אילו סימפטומים, ביניהם ירידה במצב הרוח, תחושות של ריקנות, עצבות, חוסר חשק, חוסר שקט, עצבנות, הערכה עצמית נמוכה, ייאוש, בדידות ותחושת דחייה חברתית שלא תמיד קשורה למציאות.

כמו כן, באובדן עניין והנאה ברוב תחומי החיים, תחושות אשם, חוסר תיאבון, הפרעות בשינה, הפרעות בריכוז ולעתים אף תחושות של אובדנות ופיתוח נטיות אובדניות. בכל מקרה, עם העלייה במספר המאובחנים, עלה גם השימוש בתרופות נגד דיכאון וחרדה.

"התסמינים מהם סובלים בעלי הפרעות של דיכאון וחרדה הם רבים ומגוונים, ומופיעים בדרגות חומרה משתנות", מסביר הפסיכיאטר והסקסולוג, דר יצחק (צחי) בן-ציון, פסיכיאטר ראשי ומנהל השרות לבריאות מינית בלאומית שרותי בריאות.

"קיומם של התסמינים פוגע ביכולתו של הסובל מדיכאון לתפקד במעגלי חייו השונים ולהתמודד עם חיי היום יום. ככל שהתסמינים חמורים יותר, כך הפגיעה חמורה יותר. יש גם לזכור את נטייתם האובדנית של חולי הדיכאון. 50 אחוז מכלל ניסיונות ההתאבדות בקרב בוגרים הם של אנשים הסובלים מדיכאון קליני. עבור רבים מהם, טיפול תרופתי מהווה קרש הצלה, והוא זה שמאפשר להם לחזור לחיים, לתפקד באופן מיטבי, להתנער מהתסמינים ופשוט לחיות.

סקס ונוגדי דיכאון
סקס ונוגדי דיכאון

דור ישן מול דור חדש

הטיפול התרופתי הפופולארי, שהשימוש בו עולה בשל יעילותו הגבוהה, הוא טיפול באמצעות תרופות ממשפחת SSRI-Serotonin Reuptake Inhibitors. משפחת תרופות זו כוללת תרופות "מהדור הישן", שהמוכרת בהן היא "פרוזאק", אבל גם תרופות מהדור החדש שהפופולארית בהן היא "ציפרלקס".

התרופות הללו מעכבות את ספיגתו ופירוקו של הסרוטונין במוחו של המטופל, מה שמעלה את רמתו באופן שמשפיע לטובה על מצב הרוח. "בשנים האחרונות נרשמת עלייה משמעותית בשימוש ב-SSRI ורוב החולים מדווחים על שיפור משמעותי במצבם", אומר ד"ר בן-ציון.

בכל זאת, מטופלים הנעזרים בתרופות SSRI, מתלוננים לא פעם על פגיעה בתפקוד המיני. לדברי ד"ר בן-ציון מדובר על 30 אחוז מתוכם. "זו תופעה צפויה, בוודאי לאור העובדה שהמערכת הסרוטונרגית המושפעת משימוש ב-SSRI היא אחת המערכות החשובות המשפיעות על התגובה המינית.

כשרמת הסרוטנין עולה, חלק חווים סיפוק בכל המישורים בחייהם, לרבות המישור המיני. אבל מוחם מפרש באופן שגוי את מצבם ומסיק שהם מסופקים מינית ולכן לא מעודד פעילות מינית נוספת".

זו התרופה או הדיכאון עצמו?

ד"ר בן-ציון מוסיף כי ההשלכות של מצב זה כוללות ירידה בחשק המיני הן אצל גברים והן אצל נשים. אצל הגבר מדובר בדרך כלל בירידה בכוח הזקפה וקושי בשפיכה. אצל האישה מדובר בדרך כלל ביכולת ההתלחלחות והתרחבות הנרתיק וגם בהגעה לאורגזמה".

למרות שתופעות אלה נשמעות לא נעימות ומעוררות חשש, ממהר ד"ר בן ציון להרגיע: "אצל רוב החולים תופעות הלוואי האלו נעלמות אחרי תקופת ההסתגלות לתרופה. חשוב גם להבין שלעיתים התופעות המיניות אינן תופעות לוואי של התרופה, אלא דווקא חלק מתסמיני המחלה. רבים מהסובלים מדיכאון וחרדה סובלים גם מירידה בחשק המיני, וכשהם מגיעים לטיפול ורוצים גם לשקם את חיוניותם המינית, רק אז הם מבחינים בבעיותיהם המיניות".

בכל אופן, בקרב אחוז קטן מהחולים המטופלים ב-SSRI לא יחלפו תופעות הלוואי המיניות מעצמן, ומצבם יצריך טיפול נוסף. אם כי ד"ר בן ציון מדגיש ומזהיר מפני עצירה של הטיפול התרופתי: "על החולים להבין כי הטיפול התרופתי נחוץ להם מאוד ואין להפסיקו. יש פתרונות למצב שלהם, ובהחלט ניתן לשפר את הכושר המיני מבלי לפגוע בבריאותם ויציבותם של המטופלים. הפסקת הטיפול תגרור לרוב חזרת התסמינים, וזהו מצב מאד לא רצוי".

לא לשמור בבטן

כשחולפים מספר חודשים של טיפול והפגיעה בתפקוד או בחשק המיני לא נעלמת, חשוב מאד לשתף את הרופא המטפל. לדברי ד"ר בן-ציון יש קשר שתיקה לא רצוי סביב הנושא, בעיקר אצל נשים, והכרחי לא להתבייש ולשמור בבטן.

יש למצב הזה מספר פתרונות, כמו Drug Holiday - הפסקת התרופה נוגדת הדיכאון שלכם ליום אחד באופן חד פעמי או קבוע בכל סופשבוע, על מנת להפחית או למנוע את תופעות הלוואי הקשורות לתפקוד המיני, או נטילת תרופות נוספות שמאזנות בין המערכות ומונעות את תופעות הלוואי המיניות. לגברים ניתן גם להמליץ על שימוש בויאגרה, סיאליס או לויטרה לפי עצת המטפל.

לסיכום, תופעות לוואי מיניות לא רצויות עקב שימוש ב-SSRI אינן גזירה משמים. אין צורך לבחור בין חיי דיכאון לחיי אושר ללא פעילות מינית. אפשר גם להיות מאושרים וגם פעילים מינית, לכן חשוב לדווח על כל שינוי לרופא, וביחד למצוא את הדרך ליהנות מכל העולמות.

למידע נוסף על דיכאון לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום הפרעה בתפקוד המיני אצל גברים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום