סרטן המעי הגס מכת מדינה

(0)
לדרג

סרטן המעי הגס הוא השכיח ביותר בישראל, אחרי סרטן השד וסרטן הערמונית. בדקנו מה התסמינים שלו, ואיך אפשר להחלים ממנו. המסר המרכזי להיבדק

מאת: מערכת zap doctors

במרץ מציינים את חודש המודעות לסרטן המעי הגס - הסרטן הכי שכיח בישראל, אחרי סרטן השד בנשים וסרטן הערמונית בגברים. כמו בכל שנה, גם השנה החודש עומד בסימן עידוד המודעות למחלה, והצורך בגילוי מוקדם שלה שמשפר מאוד את סיכויי ההחלמה.

מערכת העיכול כוללת איברים רבים, כמו הקיבה, הכבד, המעי הדק, התוספתן ועוד. המעי הגס והרקטום הם האיברים המשלימים את תהליך העיכול, והם המסייעים להפריש בסיום התהליך את הצואה אל מחוץ לגוף.

סרטן המעי הגס ו/או הרקטום מתהווה כשמספר תאים במעי או ברקטום מתחילים להתחלק באופן בלתי מבוקר, שלא לצורך, באי סדר ובמהירות רבה. רוב המצבים האלו מתחילים כגידול שפיר שהופך עם הזמן לממאיר. הגידול מפריע לתפקוד המעי הגס ו/או הרקטום, ועם הזמן משבש את הפעילות של מערכת העיכול כולה.

גנטיקה, תזונה ומחלות מעיים

לדברי הגסטרואנטרולוג ד"ר גיל מורלי, שיעור מחלת סרטן המעי הגס זהה בגברים ובנשים וסיכויי הופעתו גבוהים מעל גיל 50, אולם הוא עלול להופיע גם בחולים צעירים. הגורמים לו רבים ומגוונים וחלקם עדין לא ידוע. ישנן הוכחות מחקריות לנטייה גנטית למחלה, ויש הטוענים כי תזונה עשירה בחלבון מן החי ובשומנים מסוג אומגה 6 - וכן צריכת מעט סיבים תזונתיים המצויים בירקות, פירות ודגנים מלאים - מגבירה את הסיכוי לחלות. גם מי שסובל מפוליפים במעיים וממחלות מעיים כרוניות, דוגמת קרוהן ודלקות כיביות, מצוי בסיכון מוגבר.

עם התפתחות הגידול מופיעים תסמינים הכוללים ירידה במשקל, צואה דמית, שינוי תכוף ולא מוסבר בתדירות ובאופי יציאות, עצירות ממושכת ו/או שלשול ממושך, כאבי בטן, צורך במתן צואה גם לאחר התרוקנות, אנמיה - ובשלבים מתקדמים אף חסימת מעיים.

לצערנו, סרטן המעי הגס אינו גורם לשום סימפטום עד שהוא מגיע לשלב מתקדם, ואז הוא עלול לגרום לשלל תסמינים קשים ולא נעימים אומר דר מורלי. "אבחון המחלה בשלב מוקדם יכול להביא לריפוי מלא. אבל עובדה זו מקשה על הטיפול במחלה, כי רוב החולים מאותרים בשלב מתקדם מדי ולא מחלימים".

להקדים בדיקה למכה

ד"ר מורלי מדגיש כי הציבור חייב להבין שאסור לחכות לתסמינים כדי להיבדק, ויש להקפיד לעשות זאת בהתאם להנחיות ולהמלצות. "זה עניין קריטי ביותר, כי סיכויי ההחלמה מגיעים לכ- 90% אם הטיפול מתחיל בשלבים מוקדמים. בשלב מוקדם, כשהגידול ממוקד בתוך דופן המעי, אפשר לצפות לריפוי מלא, אולם כשהגידול שולח גרורות, ההישרדות של החולים כבר מאוד נמוכה".

אז מה עושים? ד"ר מורלי אומר כי בהחלט מומלץ לכל אדם החל מגיל 50 לבצע קולונוסקופיה כל חמש שנים. במקרים בהם מישהו מבני המשפחה כבר אובחן כלוקה במחלה, מומלץ לבצע קולונוסקופיה כבר מגיל 40. "קולונוסקופיה היא בדיקה במסגרתה מוחדר למעי של הנבדק, דרך פי הטבעת, צינור הכולל סיבים אופטיים שמאפשרים מבט ישיר של המעי ולקיחת ביופסיות".

בדיקה מצילת חיים

ד"ר מורלי מוסיף כי ניתן דרך הבדיקה גם לכרות פוליפים, שהם על פי רוב גידולים שפירים אבל קדם-סרטניים, שנוטים להפוך ממאירים. "חולים רבים חוששים מהבדיקה שלא בצדק. ההכנה לבדיקה כיום היא קלה ביותר, והבדיקה עצמה ממוקדת, קצרה ובטוחה. למעשה, רק במקרה אחד מתוך אלפיים בדיקות יש סיבוכים".

אבל חשוב שהחולים ידעו שאין להסתפק בבדיקת צואה לדם סמוי, מאחר והיא איננה מדויקת והיא מטעה לפחות ב-50 אחוז מן המקרים. "קולונוסקופיה היא בדיקה פשוטה בטוחה ויעילה לאבחון המחלה, ואפשר לומר בביטחון מלא שהבדיקה הזו מצילה חיים", מסכם מורלי.

בנוגע לשאלה האם אפשר בכלל למנוע את המחלה, ההמלצה הגורפת היא הקפדה על אורח חיים בריא ותזונה נכונה. זה לא מבטיח מניעה, אבל זה בהחלט מצמצם באופן משמעותי את הסיכוי לחלות. ד"ר מורלי ממליץ על שמירה על משקל גוף תקין, קיום פעילות גופנית מתונה, הקפדה על דיאטה דלת שומנים ועשירה בסיבים תזונתיים, וכמובן - הימנעות מעישון ואלכוהול.

מרגישים טוב? כדי לאבחן את עצמכם לחצו כאן

בואו לדבר על זה בפורום סרטן המעי הגס.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום