דו"ח: לשפר את ההכנות לניתוח

(0)
לדרג

משרד הבריאות פרסם דו"ח לאחר שבדק את המחלקות הכירורגיות בכל בתי החולים. ההמלצות: לשפר את ההכנות לניתוח, לתעד כמו שצריך ולהקפיד על מניעת זיהומים

מאת: מערכת zap doctors

משרד הבריאות מפרסם היום (ב') דו"ח מסכם למבדק איכות מחלקות כירורגיה בכל בתי החולים הכלליים, ציבוריים ופרטיים. סך הכל נבדקו 31 מחלקות לכירורגיה כללית מתוך 40 מחלקות הפועלות בבתי החולים הכלליים בארץ .

מטרות המבדק היו להגדיר מדדי איכות לתהליך הטיפול בחולה הכירורגי, למסד ולהטמיע דרכי עבודה יעילות ואיכותיות, ולשקף מצב עדכני של עמידה במדדי תהליך שהוגדרו על ידי ועדת היגוי מקצועית. המבדק נערך בשיטה של בקרת עמיתים, כשכל בית חולים הקצה רופאים ואחיות בכירים מהמחלקות הכירורגיות לביצועו.

בתי החולים הגדולים הציגו את ההלימה הגבוהה ביותר לסטנדרטים עם ציון ממוצע של 94.5 ו-סטיית תקן של 4.6, לאחריהם בתי החולים הבינוניים עם ציון 90.3 ו-ס.ת 5.7, ולבסוף בתי החולים הקטנים עם ציון 87.2 ו-ס.ת 8.9 .

סך הכל, הנושא שקיבל את הציון הממוצע הנמוך ביותר היה הכנה לניתוח, כשהכוונה היא לתיעוד תמצית ההסבר שניתן לחולה על הניתוח שהוא אמור לעבור, ועל ההשלכות שלו במעמד החתימה על הסכמה מדעת. בנוסף, בשאלון שביעות רצון למטופלים, המטופלים הביעו חוסר שביעות רצון מהמידע שנמסר להם לפני הניתוח ומההדרכה הסיעודית שקיבלו.

תיעוד ברשומה רפואית - חסר

התיעוד ברשומה רפואית נמצא גם הוא בתחתית הסולם. במקרים רבים נמצא תיעוד חלקי או חסר לגמרי. בנוגע לתיעוד נשאות לזיהומים, הוא נמצא חסר בבתי החולים הקטנים ונמצא מוקפד באופן מלא בבתי החולים הגדולים.

בנוגע לאימות סוג הניתוח, באחד מבתי החוליים אימות זה לא מתועד כלל ובשבעה בתי חולים האימות חלקי. בבתי חולים בבעלות פרטית נמצא אחוז החריגות בביצוע אימות נתונים הגבוה ביותר ולאחריהם נמצאת הבעלות הציבורית.

תיאור מצב החולה בסוף הניתוח בולט בהעדרו בכל בתי החולים. נמצא כי 20% מדו"חות הניתוח בבתי החולים בבעלות פרטית וציבורית אינם מובנים ואינם ממוחשבים.

ציון נמוך לבתי חולים פרטיים

ומה בנוגע למעקב פוסט אופרטיבי? ובכן, בבתי החולים הפרטיים בולט התיעוד הלקוי של מדדים חיוניים במעקב לאחר הניתוח, אומדן הכאב ומעקב אחר פצע הניתוח. למעשה, ל-30 מחלקות אין כלל יחידה לטיפול מוגבר. נתונים אלה מסבירים במקצת את הממצא לפיו 12.2% מהחולים שעברו ניתוח גדול לא אושפזו ביממה הראשונה כנדרש. בנוסף, 19.2% מהצוות טען כי אין זמינות מידית של רופא בכיר על אף שמדובר בחולה מורכב.

עוד נמצא כי בבתי החולים הפרטיים יש אחוז גבוה ביותר של אי תיעוד מתן הטיפול התרופתי בכל הפרמטרים שנבדקו: רישום התרופה באותיות דפוס, תדירות, מינון ודרך המתן. מבדיקת סיכומי האשפוז עולה כי בתי החולים הפרטיים לא מקפידים על רישום אבחנות עפ"י ICD9 .

בכל הקשור לשמירה על תנאים אספטיים, עולה כי ב-13% מהמחלקות עדיין אין ליד כל מיטה בקבוק עם תמיסת חיטוי. הפערים בולטים בעיקר במערכת הפרטית ובממשלתית.
בעקבות הממצאים, מפרסם משרד הבריאות המלצות: יש לדרוש מהצוות המטפל לתעד באופן מלא את כל תהליך הטיפול במטרה להבטיח רשומה רפואית איכותית ומלאה; יש לחייב את בתי החולים הפרטיים לקדד אבחנות על פי ה ICD9; יש לנקוט מרב הצעדים למניעת זיהומים ובהם הקפדה על מתן אנטיביוטיקה מניעתית.

כמו כן, יש להימנע בחדר הניתוח משימוש בשיטות ישנות של חיטוי באמצעות פולידין ללא אלכוהול, והקפדה על הימצאות תמיסת חיטוי ליד כל מיטה בזמינות מידית לצוות; יש להקפיד על מתן הסבר הולם לפני ניתוח במעמד החתימה על הסכמה מדעת; יש להבטיח השגחה על חולה מורכב ביממה הראשונה לאחר הניתוח. בנוסף, יש לייעד מיטות לטיפול בחולה מורכב ולדאוג במקרים של חולה מורכב לזמינות תמידית של רופא.

בואו לדבר על זה בפורום כירורגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום