COPD: מסתבכת בחורף

(0)
לדרג

חולים במחלת ריאות חסימתית סובלים מתפקוד ריאות ירוד ולכן מועדים לסיבוכים נשימתיים בחורף. קיימת חשיבות לזיהוי מהיר של התקף והתאמת טיפול

מאת: ד"ר בר- שי אמיר

COPD, מחלת ריאות חסימתית כרונית, הינה מחלה הנגרמת לרוב מעישון: 80%-90% מהחולים הם מעשנים או מעשנים לשעבר, וכ-20% מהמעשנים יפתחו את המחלה במהלך חייהם. במקרים מועטים המחלה אינה נגרמת מעישון אלא מחשיפה לזיהום אוויר סביבתי או תעסוקתי. המחלה גורמת להיצרות של דרכי האוויר בריאות, על רקע תהליך דלקתי כרוני המלווה ביצירת ליחה מרובה.

COPD הולכת ומחמירה עם הזמן, ומתאפיינת בשיעול ליחתי כבד, צפצופים בעת הנשימה וקשיי נשימה במאמץ. שכיחות המחלה היא 4%-10% מאוכלוסיית העולם, אך במחקרים רבים במדינות שונות בעולם נמצא כי אחוז גבוה של החולים אינם מאובחנים. בישראל התמונה דומה, וההערכה היא שבישראל חיים 300,000 חולים במחלת הריאות הקטלנית, אך רק כעשירית מהם מאובחנים ומטופלים.

בישראל נפטרים כתוצאה מהמחלה כ-3,000 בני אדם מדי שנה, מרביתם בעת הופעת סיבוכים זיהומיים המתרחשים בעיקר בחורף. למרבה הצער, על אף שהמחלה היא גורם התמותה הרביעי בגודלו בעולם, המודעות למחלה ולסיכוניה עודה נמוכה. כך, כ-80% מהחולים אינם מאובחנים או מודעים למחלתם, אם בשל העדר תסמינים של המחלה או בשל התרגלות למגבלות הנשימתיות ומחשבה שהתסמינים הינם חלק נורמלי מחייהם.

בעבר נחשבה COPD למחלה שאין לה מענה טיפולי טוב, והפסקת העישון היתה האופציה היחידה. כיום, לאחר מחקרים גדולים ומקיפים, הוכח כי זיהוי מוקדם וטיפול תרופתי נכון משפר את תפקודי הריאות, מפחית את תסמיני המחלה, מקטין את סיבוכי המחלה (התקפים חריפים), משפר את איכות החיים ואף מאריך את תוחלת החיים של המטופלים.

COPD
COPD

סיבוכים בחורף

בשל העובדה כי חולי COPD סובלים לרוב מתפקודי ריאות ירודים, הם מועדים יותר לפתח סיבוכים נשימתיים בייחוד בעונת החורף המביאה עמה עלייה במחלות זיהומיות. חולה COPD הנדבק במחלות חורף זיהומיות כגון וירוסים או חיידקים, עלול למצוא את עצמו בהתקף חריף של המחלה, הנקרא גם החמרה (COPD Exacerbation).

כיצד ניתן לזהות התקף?

התקפי המחלה מתבטאים לרוב בהחמרה בסימפטומים של המחלה: החמרה בשיעול ובצפצופים בנשימה, ליחה מוגברת, קוצר נשימה אף בביצוע משימות פשוטות, ולעתים גם עלייה של חום. התקפים אלו הינם בגדר אירועים מסכני חיים, ואיחור במתן טיפול יעיל ומהיר להתקף עלול להוביל להדרדרות נוספת בתפקודי הריאות, שבמקרים רבים איננה הפיכה. כמו כן, לחולי COPD משך התאוששות ארוך יותר מאשר יתר האוכלוסייה, והתקף חמור הנגרם מזיהומי חורף עלול להוביל לאשפוז, צורך בהנשמה ובמקרה שלא ניתן טיפול מתאים אף למוות. מכאן החשיבות המכרעת ראשית לאבחון המחלה, לזיהוי מהיר של התקף חריף ולטיפול מתאים בו.

מחלות החורף הזיהומיות של דרכי האוויר נחלקות לשתי קבוצות: דלקת ריאות ודלקת סמפונות חריפה (ברונכיטיס). אבחון דלקת ריאות נעשה בבדיקה גופנית על ידי רופא וכן על ידי צילום ריאות. ברונכיטיס, לעומת זאת, מאובחנת על פי הסימפטומים ובדיקה גופנית בלבד. כך למשל, חרחורים וצפצופים בנשימה הינם חלק מסימני המחלה.

הטיפול בסיבוכים

הטיפול בחולי COPD הלוקים בזיהום דרכי האוויר הוא לרוב אנטיביוטי. במקרים בהם מאובחן התקף חריף של המחלה יינתן גם טיפול באינהלציות ובסטרואידים במקביל להמשך הטיפול התרופתי הנלקח בשגרה.

המניעה והטיפול שבשגרה

לאור חומרת המחלה וסיבוכיה, קיימת חשיבות רבה לטיפול שבשגרה. ניתן להפחית את הסיכון לסיבוכי חורף בקרב החולים באמצעות חיסונים: חיסון נגד שפעת עונתית בכל חורף, לצד חיסון נגד דלקת ריאות אחת לחמש שנים, ועד פעמיים בחיים.

מעבר לחיסונים, הבסיס הטיפולי התרופתי ב-COPD הוא מרחיבי סמפונות ארוכי טווח הניתנים בשאיפה מקבוצת הבטא-2 אגוניסטים (אינדקאטרול, פורמוטרול וסאלמטרול) ו/או מקבוצת האנטי כולינרגים (גליקופירוניום ברומיד, טיוטרופיום).

בשלבים מתקדמים של המחלה או כאשר קיימים התקפים חריפים בתדירות גבוהה יש להוסיף סטרואידים בשאיפה. היענות גבוהה של החולה לטיפול מושגת באמצעות מתן של מרחיבי סמפונות בשאיפה פעם ביום ושימוש במשאף אשר נותן משוב לחולה שאכן לקח את כל מנת התרופה. טיפול במשאפים במחלה בשגרה הוכח כמשפר את תפקודי הריאות ואיכות החיים בקרב המטופלים ואף מסייע בהפחתת ההחמרות וההתקפים בחורף.

גם לטיפול בשיקום ריאתי יש חלק משמעותי בשמירה על איכות החיים של החולים. השיקום נעשה לרוב בקבוצה וכולל צוות מקצועי המורכב מרופא ריאות, פיזיותרפיסט, עובדת סוציאלית, דיאטנית ורוקח. השיקום כולל פעילות גופנית סדירה, לצד הרצאות על זיהוי מוקדם של התקפים ושימוש נכון במשאפים, אורח חיים נכון לצד המחלה ועוד. קבוצות אלו מתקיימות בעיקר בבתי חולים ובהתאם לצורך ניתן לקבל הפניה מקופת החולים. מחקרים מצאו שהשיקום בקבוצה מביאה לירידה באשפוזי החולים, ירידה במספר ההתקפים ומניעת הידרדרות המחלה, שיפור איכות החיים ותפקוד החולים בשגרה.

הכותב הוא רופא בכיר במכון ריאות במרכז הרפואי תל אביב (איכילוב) וחוקר COPD במחלקה לאימונולוגיה במכון ויצמן

בואו לדבר על זה בפורום COPD - חסמת הריאה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום