הטיפול "הצבאי" הציל את התינוקת

(0)
לדרג

צוות בית החולים רמב"ם טיפל בתינוקת במצב קשה בטיפול שלפני כן נוסה רק בשדה הקרב עירוי תוך גרמי של דם. בכך הצוות הציל את חייה

מאת: מערכת zap doctors

רופאי בית החולים רמב"ם טיפלו בפעוטה בת חמישה חודשים, שהגיעה במצב קשה, בטיפול שלפני כן נוסה רק בתנאי קרב. החודש הסיפור זכה לכיסוי נרחב ב- The American Journal of Emergency Medicine.

התינוקת הגיעה לאחר שנחבלה בראשה. בדיקת סי. טי של המוח הדגימה דימום גדול ופעיל, והוחלט להעבירה בדחיפות לטיפול ביחידת הטראומה כשהיא מונשמת ומורדמת. במהלך הנסיעה לבית החולים, החל מצבה של הפעוטה להידרדר, בשל המשך איבוד דם מסיבי לתוך מוחה. כשהגיעה היה צורך בייצוב מצבה ואז התברר שהצנתר הוורידי הקיים - הצינור שהותקן בעת קבלת הטיפול הראשון ומשמש למתן תרופות חיוניות - סטה ממקומו ויש צורך בהחדרת צנתר ורידי חדש.

נוכח מצבה הקשה ועל מנת לחסוך זמן יקר, החליט הצוות המטפל בראשותם של ד"ר האני באחוס, מנהל יחידת הטראומה, ד"ר איתי שביט, מנהל מלר"ד ילדים (מיון), וד"ר אנטולי רקייר, מהמחלקה הנוירוכירורגית בביה"ח - על העברה מהירה לחדר הניתוח, לצורך עצירת הדימום המוחי הפעיל וניקוז הדם שהצטבר (ההמטומה).

החדרת צנתר ורידי חדש, במקום זה שסטה ממקומו, אמורה הייתה להתבצע במהלך ההכנות לניתוח, ולאחר מכן ניתן היה להשתמש בו לצורך מתן עירוי דם - פעולה חיונית להצלת חייה של הפעוטה. אולם, בשל מצב ההלם הקשה וקריסת המערכת הוורידית, כל ניסיונות החדרת צנתר חדש כשלו והשהו את ביצוע הניתוח מציל החיים.

ואז הוחלט לנסות ולתת את עירוי הדם דרך העצם (עירוי תוך גרמי בשפה המקצועית). עירוי תוך גרמי של נוזלים ותרופות מהווה טיפול ידוע ומוכר בתינוקות שעוברים החייאה, אולם עירוי תוך גרמי של דם בגיל כה צעיר לא נוסה עדיין, בטח שלא בתינוקות, אלא רק בתחום הרפואה הצבאית.

בעזרת מקדח מיוחד להזרקה תוך גרמית, הוחדרו בהצלחה 100 מ"ל של כדוריות אדומות דחוסות לתוך לשד העצם של הפעוטה - פעולה זו הובילה לשיפור מידי במצבה ההמודינמי (לחץ הדם, הדופק ושאר המדדים החיוניים) של התינוקת, שאפשר את ביצוע הניתוח שהיה חיוני להצלת חייה. במהלך הניתוח נשאבו 200 מ"ל של דם שהצטבר בתוך הגולגולת (נפח הזהה לשליש מסך כל נפח הדם של התינוקת).

אמנם הניתוח הסתיים בהצלחה, אך מצבה של הפעוטה הוסיף להיות קשה והיא הועברה ליחידה לטיפול נמרץ ילדים, שם הם הצליחו לייצב את מצבה. בתוך מספר ימים היא הועברה למחלקת ילדים, ולאחר שבועיים שוחררה במצב מצוין.

בואו לדבר על זה בפורום חום אצל תינוקות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום