ויטמין C והתקררויות: רק מיתוס?

(0)
לדרג

מחקר חדש ומקיף מצא כי לתוספי ויטמין C אין כל השפעה על מניעת התקררויות, פרט במקרים בהם יש חשיפות קצרות למאמץ גופני קיצוני, כמו ריצות מרתון וסקי

מאת: מערכת zap doctors

האם ויטמין C עוזר להתקררות? כך לפחות נהוג לחשוב, אבל אחרי סקירה שתוצאותיה פורסמו במהדורת ינואר של Cochrane Database of Systematic Reviews, עולה כי לתוספים אין כל השפעה על היארעות התקררויות, פרט למקרים של תקופות חשיפה קצרות למאמץ גופני קיצוני.

לדברי החוקרים, ויטמין C (חומצה אסקורבית) למניעה וטיפול בהתקררות הינו נושא שנתון למחלוקת כבר שבעים שנים. מספר האנשים הנוטלים את התוספים עלה באופן דרמטי בשנות ה-70 של המאה הקודמת, בעקבות תוצאות מחקר מבוקר-פלסבו (שעוררו אי אילו מחלוקות) מהן עלה כי ויטמין C עשוי לסייע במניעת התקררויות ולהקל על התסמינים.

במטרה לשפוך אור על הנושא, החוקרים התבססו על מספר מאגרי נתונים במטרה לזהות ולבחון תוצאות מ-72 מחקרים שפורסמו מ-1966. 29 מהמחקרים, עם 11,306 משתתפים, בחנו את הסיכון להופעת התקררות בזמן נטילת תוספי ויטמין C בתקופות שונות במהלך המחקר. במחקרים שהתמקדו באוכלוסיות בקהילה ככלל, נרשמה ירידה לא-משמעותית של 3% בלבד בסיכון להתקררות תחת טיפול בתוספים.

עם זאת, בחמישה מחקרים להערכת ההשפעה של התוספים בחולים שלקחו חלק בפעילות גופנית קיצונית (אצני מרתון, גולשי סקי וחיילים), נרשמה ירידה משמעותית של 52% בסיכון להתקררות.

באשר להשפעת התוספים על משך התסמינים, החוקרים בחנו נתונים מ-31 מחקרים ומדווחים כי נטילת תוספי ויטמין C לוותה בירידה של כ-8% במשך התסמינים במבוגרים, וירידה של 14% במשך התסמינים בילדים. בילדים, תוספי ויטמין C במינון של 1-2 גרם ליום, הביא לקיצור משך המחלה ב-18%. כמו כן, נטילת טיפול קבוע בתוספים הקלה על חומרת ההתקררות.

לאור העדר ההשפעה של ויטמין C על היארעות התקררויות באוכלוסיה הכללית, אין הצדקה לטיפול שגרתי בתוספי ויטמין C, עם זאת, התוספים עשויים להיות יעילים בחולים הנחשפים לתקופות קצרות של פעילות גופנית מאומצת. החוקרים מדגישים כי דרושים מחקרים אקראיים ומבוקרים נוספים להערכת ההשפעות של ויטמין C במצבים אלו.

מרגישים טוב? כדי לאבחן את עצמכם לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום שפעת ומחלות חורף.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום