תאונות עבודה: כך תקבלו פיצוי

(0)
לדרג

אם חליתם או נפצעתם תוך כדי ובעקבות עבודתכם, מגיע לכם פיצוי. רוצים לדעת איך להשיג אותו? קראו את הכתבה

מאת: ~~עו"ד גלית קרנר~~

תאונת עבודה היא תאונה שארעה תוך כדי העבודה ועקב העבודה אצל המעביד או מטעמו; ובמקרה של עצמאי תאונה שהתרחשה תוך כדי ועקב עיסוקו במשלח ידו. מלבד הגדרה זו, קובע החוק מצבים נוספים אשר יראו בהם תאונת עבודה. למשל:

1. בזמן צאתו של העובד מביתו בדרכו לעבודה או ממנה.

2. פגיעה עקב חומרים כימיים ואחרים במקום העבודה אשר גרמו נזק לבריאותו של העובד, כגון מחלת ריאות או פגיעה במערכת השמע. מדובר בפגיעה שהתרחשה במהלך השנים כל עוד העובד עסק באותו העיסוק.

3. תאונת דרכים בזמן עבודתו, במהלך נסיעתו של העובד בין אם היה אמור להגיע למקום עבודתו או חזר ממנה ובין אם על ידי נשלח על ידי מעבידו לבצע עבודה במסגרת אחריותו או עיסוקו.

בעת בדיקת נסיבות התאונה, יתחשב המוסד לביטוח לאומי גם בנסיבותיה. דהיינו - האם עשה העובד את הדרך לעבודה או בחזרה ממנה במסלול רגיל שלו או שמא סטה מדרכו הרגילה.

אם העובד חרג ממסלולו הרגיל, כגון עצירה לשם קניות, או לחילופין איסוף ילד מהגן, ייתכן שהמוסד לביטוח לאומי לא יכיר באירוע כתאונת עבודה, ויטען כי העובד חרג ממסלולו הרגיל, ולכן נותק הקשר הסיבתי בין התאונה לבין היותו של העובד בדרכו מהעבודה או לעבודה.

אם חלילה נפגעתם בתאונת עבודה, עליכם לנקוט את הפעולות הבאות:

1. למסור הודעה למעביד ולמלא טופס בל' 250 "הודעה על תאונה".

2. לרשום פרטים מהותיים כגון שמות העדים לתאונה, המועד שבו אירעה התאונה והנסיבות מדויקות.

3. לצלם את מקום התאונה ואת המכשול או הגורם לתאונה, כגון מרצפת שבורה, סולם לא תקין או שמן על הרצפה.

4. לפנות מיד לאבחון ולקבלת טיפול רפואי. דאגו לכך שבמסמכים רפואיים יירשם כי מדובר בתאונת עבודה.

5. לקבל תעודה רפואית ראשונה לנפגע בעבודה.

6. לוודא כי מתבצע רישום מדויק של נסיבות התאונה, שכן כל סתירה בין הכתוב במסמכים הרפואיים לבין הגרסה של העובד לאירוע עלולה להתפרש כשינוי בגרסאות ולגרום לאי הכרה באירוע כתאונת עבודה.

7. אספו כל חומר הקשור לתאונה, הן חומר רפואי כגון צילומי רנטגן ובדיקות הדמיה, והן את כל החשבוניות של הוצאות בגין תרופות, עזרים רפואיים ונסיעות.

8. פנו לעורך דין המתמחה בתחום לצורך הגשת תביעה למיצוי זכויותיכם. כל סטייה או השמטה של עובדות עלולה לגרום לאי הכרה בתאונה כתאונת עבודה ולדחיית התביעה.

למי להגיש תביעה?

את התביעה יש להגיש למוסד לביטוח הלאומי תוך 12 חודשים מיום התאונה, ולצרף את המסמכים הדרושים כגון תלושי שכר ותעודות רפואיות.

תביעה לקביעת דרגת נכות מעבודה ניתן להגיש רק לאחר שהתאונה הוכרה כתאונת עבודה ועד 48 חודשים מיום התאונה.

את שתי התביעות הללו יש להגיש לביטוח הלאומי אך ורק באמצעות הטפסים המיועדים לכך.

לכאורה ניתן לנהל את התביעה אל מול המוסד לביטוח הלאומי באופן עצמאי, ללא ליווי עורך דין. ואולם רצוי כי תביעות, הן מול המוסד לביטוח לאומי והן מול חברות ביטוח שונות, יטופלו על ידי עורך דין המומחים בתחום.

ישנה חשיבות מכרעת לניסוח אירוע התביעה: כל סטייה ולו הקלה ביותר עלולה להוות מכשול ולגרום לכך שהאירוע לא יוכר כתאונת עבודה.

האם זה עלול לפגוע בי אם אתבע את מעסיקי?

אם קיימת רשלנות מצידו של המעביד בגרימת אירוע תאונתי, כגון ליקוי בטיחותי כלשהו בסביבת העבודה או בפיקוח על העבודה, ניתן לתבוע גם את המעביד על הנזק שנגרם לכם בגין אותה רשלנות.

ניתן להגיש תביעה נגד המעביד בגין פגיעה בעבודה עד שבע שנים לאחר קרות התאונה.

בתביעת נפגעי עבודה נגד המעביד לתשלום פיצויים, תאונת עבודה אינה מקנה פיצוי אוטומטי. לא חלה על מעביד אחריות מוחלטת כלפי נפגעי עבודה במנותק משאלת האשם. כאשר מוגשת נגד מעביד תביעת פיצויים, תאונת עבודה תקנה לנפגע עבודה פיצוי רק אם יוכיח כי חלה על המעביד אחריות בגין נזק הגוף שנגרם תוך כדי העבודה. על נפגעי עבודה להוכיח כי התאונה נגרמה ברשלנותו של המעביד או מי מטעמו.

רבים חוששים להגיש תביעה כנגד המעביד. חשש זה אינו מוצדק מהטעמים הבאים:

1. מעבידים משלמים דמי ביטוח לאומי במטרה להבטיח את זכויות עובדיהם, בין היתר בעת קרות תאונת עבודה.

2. כאשר מדובר במקום עבודה מסודר, המעביד מבוטח בפוליסת ביטוח מסוג "חבות מעבידים". במקרה של תביעה בגין פגיעה גופנית של נפגע תאונת עבודה, משלם המעביד את סכום ההשתתפות העצמית החלה עליו לחברת הביטוח, ואינו משלם בגין תאונת עבודה פיצויים לנפגע עצמו.

התביעות של נפגעי תאונות עבודה מתנהלות בפועל מול חברות הביטוח, המעביד מיוצג על ידי עורכי דין מטעם חברת הביטוח, והפיצוי לנפגע תאונת עבודה לא ישולם על ידי המעביד אלא על ידי חברת הביטוח.

הפתרונות המוצעים לנפגעי תאונת עבודה

המערכת מציעה לנפגעי תאונות עבודה סדרה של צעדים ופעולות שיקלו על מצבם:

1. לנפגע עבודה יינתן שיקום מקצועי אם אינו יכול לחזור ולעסוק במשלח ידו מלפני הפגיעה.

2. התגמול הינו בהתאם לאחוזי הנכות וגובה השכר.

3. לרוב מקום העבודה מבטח את העובדים בביטוח נוסף, כך שיש בו לאפשר לעובד קבלת פיצוי גבוה יותר, אלמלא היה נפגע במסגרת עבודתו.

4. תקנה 15 - נכות תפקודית נועדה לשפר את מצבו של נפגע תאונת עבודה, בכך שעם הפעלתה על ידי הוועדה הרפואית, יכולה נכותו של הנפגע לעלות בעוד מחצית (!) מהנכות הרפואית שנקבעה, לכל היותר. נכות זו נקראת "נכות תפקודית".

הקשיים העומדים בפני נפגעי תאונות

לצד הפתרונות, המערכת מציבה גם קשיים בדרכם של מי שנפגעו מתאונות:

1. המוסד לביטוח לאומי אינו מפצה את הנפגע על כל הנזקים שנגרמו לו בעקבות תאונת העבודה. הפיצוי שניתן לקבל מהביטוח הלאומי הינו בעיקר עבור הפסד השתכרות חלקי ולא מלא בתקופת אי כושר העבודה, מיד לאחר התאונה, ובהתאם לנכות שנקבעה לנפגע בעקבות התאונה. ניתן לקבל לעיתים גם פיצוי על הוצאות רפואיות, נסיעות לטיפולים וכד', גם זה באופן חלקי ולא תמיד.

2. הנפגע נדרש להוכיח כי נכותו הינה עקב ובזמן העבודה. יש אירועים, פגיעות ומחלות שהעובד מתקשה להוכיח כי נגרמו כתוצאה מעבודה.

עו"ד גלית קרנר, מתמחה ברשלנות רפואית ואובדן כושר עבודה

בואו לדבר על זה בפורום זכויות רפואיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום