שאלות ותשובות בהנקה

(0)
לדרג

מפיהן של נשים הרות,יולדות ואמהות מניקות מנוסות, אתן שאלתם, אחנו ענינו

מאת: למה ההנקה לא באה לנו אופן טבעי? על ההתחלה הקשה ועל הצרות של ההמשך, על עלייה במשקל ועל כאבים בשדיים ,כל התשובות.
ש: אם ההנקה היא כה טבעית, למה יש כל כך הרבה בעיות?

ת: פעם כל האמהות נהגו להניק את תינוקם כך שזה לא היה קשה להעתיק את הדגם - התנוחה והשיטה המומלצת להניק תינוק. היום, כאשר לא רק אמהות מניקות וגם אמהותיהן של היולדות לא הניקו, אין ממי ללמוד את הדרך הנכונה והמומלצת. כיום מסתמכים על תמיכה והדרכה ברגע שהדברים משתבשים בתקווה שאלו הסובבים אותך מצוידים עם מידע עדכני, מידע מדויק ונכון או לפחות יודעים להפנות אותך לגורמים שכן מעודדים ובעלי ידע.

ש: מה עלי לעשות בתקופת ההריון, כדי להכין את השדיים ואת הפטמות להנקה?

ת: אין הכנה מיוחדת לפני הלידה. השד מתפתח לקראת ההנקה בשלבי ההריון מבחינה מערכתית. יש נקודות חומות על ההילה מסביב לפטמה שמפרישות הפרשה המגינה על פטמותיך. הפטמות לא אמורות להיות סדוקות, כואבות או משופשפות. אם את מרגישה אי נוחות, כדאי שמישהי מוסמכת תראה איך את מניקה כדי שתתקן תנוחה לא הולמת.

ש: שמעתי שאני צריכה לוותר על קפה ועוד מאכלים אהובים עלי?

ת: אין כל סיבה לוותר על מאכלים מסוימים אלא אם יש אלרגיות במשפחה הקשורות למאכלים אלו. מותר לשתות קפה אבל לא יותר מכמה ספלים ביום. ניתן לאכול הכל אך לא רצוי להגזים ולאכול רק ממאכל זו או אחר. כלומר, כדאי לאכול תפריט בריא מכל אבות המזון. יש אחוז קטן של תינוקות שהם מאוד רגישים וסובלים מגזים וכאבים מעל המידה. רק במקרים אילו כדאי להוריד דברים הידועים כגורמים לבעיות אלו (מוצרי חלב, חיטה, ביצים, ועוד). במקרים אלו כדאי תמיד להתייעץ עם הרופא המטפל.

ש: אני מעשנת. האם כדאי לי להניק?

ת: כן. חלב האם עדיין עדיף על פני תמ"ל (תרכובת מזון לתינוקות) כי הוא מכיל נוגדנים וחיסונים המגנים על התינוק. חשיבות חלב האם גוברת על הסכנות האפשריות של העישון אם כי העשן נמצא ממילא ולפחות התינוק יקבל הגנה חלקית לגבי מגוון של בעיות רפואיות אחרות. רצוי להפסיק לעשן בגלל הסכנה לבריאות שלך, של משפחתך ושל התינוק כמובן.

ש: האם גודל השדיים או צורת הפטמה משפיעים על הצלחה בהנקה?

ת: לא, אין כל קשר בין גודל השד או צורת הפטמה וההצלחה בהנקה. כל שד מייצר חלב. כל תינוק גם יכול לינוק מכל פטמה. מהרגע שהוא נולד התינוק אינו רגיל לשום פטמה כך שאם לא חושפים אותו לפטמה מלאכותית כלשהי אזי הוא ילמד לינוק מפטמת אמו. הבעיות מתעוררות כאשר יש פטמה אצל האם שלא בולטת במיוחד ומציעים לתינוק הרך פטמות מלאכותיות אחרות כמו מוצץ או בקבוקים. אם לא היו לו את האלטרנטיבות האלו הוא לא היה משווה ויודע שיש פטמה אחרת שלמעשה יותר קל לינוק ממנה.

ש: האם בכלל כדאי לי להתחיל להניק כאשר אני מתכננת חזרה לעבודה לאחר שלושה חודשים?

ת: בוודאי! את מעניקה לתינוק שלך את ההגנה הכי טובה באמצעות הנוגדנים והחיסונים הנמצאים בחלב אם. זה דבר שיוסיף לו מבחינה בריאותית אפילו מעבר לתקופה של ההנקה עצמה מאחר והחודשים הראשונים חשובים מאוד ויש לתת לתינוק את הטוב ביותר. לפי ההמלצה של כל הארגונים הבריאותיים העולמיים וגם של משרד הבריאות שלנו, יש להניק תינוק באופן בלעדי עד תום חודש השישי לחיים. יש הרבה נשים שחוזרות לעבודה מחוץ לבית לאחר תקופת חופשת הלידה וממשיכות להעניק לתינוקם חלב אם שהם שואבות ונותנות בבקבוקים.

ש: אני מניקה ורוצה לרדת במשקל. האם אפשר לעשות דיאטה בזמן ההנקה?

ת: אין זמן יותר טוב לעשות "דיאטה" - ממילא את שורפת יותר קלוריות בזמן שאת מיניקה (כ-500-700 קלוריות ביום!). דיאטה מבוקרת המומלצת על ידי דיאטנית או תוכנית אכילה מוכרת דואגת לכל צרכיך התזונתיים יכולות לעזור לך לרזות, לחזור למצב הטרום לידה ולשמור על בריאות הגוף שלך. כל דיאטת "כסאח" או דיאטה המבוססת על סוג אחד של מזון בלבד אינן מומלצות ויכולות לסכן את בריאותך ולחבל בהנקה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום