סוכרת: התערבות תמיד מועילה

(0)
לדרג

מחקר חדש מצא כי התערבות התנהגותית אצל חולי סוכרת מועילה גם בקרב חולים צעירים וגם בחלק חולים מבוגרים, זאת בניגוד לדעה הרווחת עד כה

מאת: ד"ר עמית עקירוב

התערבות התנהגותית אצל חולי סוכרת היא דבר מועיל, לא רק בקרב חולים צעירים, כך עולה ממחקר חדש שתוצאותיו פורסמו בכתב העת Diabetes Care.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי רופאים רבים מסתייגים מהפניית קשישים לקבוצות הדרכה, בתחושה כי אוכלוסיה זו נדרשת להתייחסות פרטנית יותר. במסגרת המחקר נכללו 222 מבוגרים בגילאי 18-75 שנים, עם סוכרת לא מאוזנת במשך לפחות שנתיים. כל המשתתפים היו במצב בריאותי טוב. הם חולקו לקבוצת צעירים שכללה 151 משתתפים (גיל ממוצע של 53 שנים) ו-71 משתתפים מבוגרים (גיל ממוצע של 67 שנים).

מחצית מהחולים הצעירים וכשליש מהחולים המבוגרים סבלו מסוכרת מסוג 1, היתר אובחנו עם סוכרת מסוג 2. חולים בכל קבוצה חולקו באקראי לאחת משלוש התערבויות שהתמקדו בטיפול-עצמי.

בקבוצה שזכתה להדרכה נרחבת, שכללה חמש פגישות קבוצתיות במהלך שישה שבועות, מחנכי סוכרת לימדו את החולים כיצד מזון, תרופות ופעילות גופנית משפיעים על רמות הסוכר בדם, ועל דרכים אפשריות לטיפול במצבים בהם רמות הסוכר אינן מאוזנות. במהלך המפגשי קבעו המשתתפים יעדים יומיים והתנסו בפתרון בעיות.

קבוצה שנייה כללה גם כן חמש פגישות עם מחנכי סוכרת במהלך שישה שבועות, וכמו כן כללה תכנית הדרכה בנושא סוכרת המותאמת באופן פרטני. בקבוצת הביקורת השנייה, מחנכי סוכרת ערכו מפגשים אישיים במהלך שישה חודשים, במהלכם חולים יכלו לקבל כל מידע שביקשו.

החוקרים מדווחים על שיפור באיזון רמות הסוכר בדם, שהיה דומה בקבוצת הצעירים ובקבוצת המבוגרים לאחר 3, 6 ו-12 חודשים, עם כלל ההתערבויות ובשני סוגי הסוכרת.

לאחר שנה, בהשוואה למצב בתחילת המחקר, נרשמה ירידה של 0.72 נקודות אחוז בערכי HbA1c (מדד המשמש לניטור איזון רמות הסוכר בדם - ככל שהערך נמוך יותר, כך איזון רמות הסוכר בדם טוב יותר) בחולים המבוגרים בקבוצה הראשונה, ו-0.65 נקודות אחוז בקבוצה השנייה. בקרב לחולים צעירים, הירידה בערכי HbA1c עמדה על 0.55 ו-0.43, בהתאמה.

לא זוהו הבדלים בשיפור איזון רמות הסוכר בדם בין חולים מבוגרים וצעירים עם הדרכה קבוצתית, אך בקבוצת הביקורת שכללה מפגשים קבוצתיים - השיפור במבוגרים היה גדול יותר משמעותית, בהשוואה לשיפור בצעירים.

החוקרים מדווחים כי הן בחולים מבוגרים והן בצעירים חל שיפור. הוא ניכר בתדירות הטיפול העצמי, בניטור יומי של רמות סוכר ותסמיני דיכאון, באיכות חיים על-רקע סוכרת, במצוקה על-רקע סוכרת, בתסכול עקב טיפול עצמי, בתחושת ערך-עצמי ספציפית לסוכרת, וכן בהתמודדות רגשית לאחר ההתערבויות.

סובלים מסוכרת? כדי לאבחן את עצמכם לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום