סיכון בריאותי בעבודה

(0)
לדרג

לעיתים מחלות מסויימות מתפרצות כתוצאה מחשיפה לחומרים מסוכנים במקום עבודה. חשוב להבין את הקשר הנסיבתי מראש לפני שמגישים תביעה לביטוח לאומי

שירות סיעודי
1-700-702707

אומרים שהעבודה היא חיינו אבל במקרים מסויימים היא עלולה דווקא לגרום להופעה של מחלות ונזקים ארוכי טווח. אם אתם יושבים במשרד מול מחשב אין לכם ממה לחשוש, אבל עבודות פיזיות הכרוכות במגע עם חומרים מדללי צבע, סוגי ריתוך מסויימים או עבודה בקרבת חומרים נדיפים כמו בנזין בהחלט צריכות להדליק נורה אדומה. אמנם לא צריך להילחץ ולהפסיק לעבוד אבל לעוסקים בעבודות אלו מומלץ לעבור בדיקות רפואיות תקופתיות ולהיות מודעים לסיכון.
"
מחקרים רפואיים בעולם מוכיחים קשר בין חומרים מסויימים לבין סוגי סרטן שונים", מציין גיל שטרן, מנכ"ל מרפאות בר מדיקס לסיוע לחולים בועדות רפואיות. "לדוגמה הגיע אלינו ליעוץ אדם שחלה בסרטן ריאות והתברר כי הוא עובד בבריכה וחשוף באופן תמידי במשך שנים לכלור ולחומרים נוספים, אשר ככל הנראה גרמו לו לנזק הריאתי. דוגמה נוספת מתייחסת לאדם שחלה באמפיזמה ריאתית הגורמת לקשיי נשימה ושיעול כרוני. אותו אדם עסק שנים רבות בריתוח ועל-פי מחקרים ידוע כי חשיפה גבוהה וממושכת לאזור בו מרתחים עלולה לגרום למחלה. בנוסף, הוא גם עישן וכידוע עישון הוא גורם סיכון נוסף והיה חשוב למצוא הוכחה מדעית על הקשר בין המחלה לעבודה. כאשר מעוניינים בפיצוי על בסיס מחלת עבודה צריך הוכחות לכך שאכן המחלה התפרצה כתוצאה מעיסוק מסוים ולא בעקבות גורמים נוספים".

גורמים נוספים שעשוים לגרום לנכות מסויימת בהקשר של עבודה נובעים ממיקרוטראומה. למשל אנשים שעובדים כל יום עם פטיש של חמישה קילוגרמים במוסכים של משאיות. עבודה מסוג זה גורמת לנזק מצטבר במרפק, כתף או בפרקי כף היד ובסופו של דבר עלולה לגרום לפגיעה גדולה.

מדוע חשובה ההחלטה בוועדה הרפואית של ביטוח רפואי לגבי קשר נסיבתי בין העיסוק של אדם למחלתו ולא מספיקה רק קביעת נכות כללית?

שטרן: "ישנה חשיבות רבה לקביעת סוג הנכות והסיבה לה, משום שעל-פי ההחלטה מתקבל סוג הפיצוי. במידה ואדם חלה בסרטן הוא מגיש תביעה לביטוח לאומי ומקבל נכות כללית. אם מדובר על נכות של 100 אחוזים האדם יקבל קצבה חודשית של 2,300 שקלים. חשוב לפני שניגשים לביטוח לאומי להתייעץ עם אנשי מקצוע שיבדקו האם יש קשר כלשהו לעיסוק ובמידה והקשר קיים התביעה תוגש כמחלת מקצוע, כלומר נכות עבודה שהפיצוי שלה גבוה יותר ונקבע בהתאם למשכורת. אם נקבעת נכות של 100 אחוזים תנתן קצבה חודשית בגובה 75 אחוזים מהמשכורת, ממש כמו פנסיה. לשם כך חשוב לבוא מוכנים עם הוכחות על מחקרים שנעשו בנוגע לקשר בין העיסוק למחלה".

אנשים לעיתים לא מודעים או לא חושבים על הגורמים למחלתם. דוגמה לכך היא אצל חקלאי שעובד במשך שנים בחוץ ונחשף לשמש. הסיכון שלו לחלות בסרטן העור או קשקשת בעור, גבוה יותר מאדם שעובד במקום סגור. יכול להיות שבמהלך האבחון הוא לא חושב על כך אבל בהחלט יכול להיות קשר וחשוב לבדוק זאת.

בוועדה רפואית יושבים רופאים שעוברים בזריזות על החומר
הרפואי שניתן להם. לשם כך ממליץ שטרן להגיע מאד מוכנים וממוקדים. "אין צורך להביא את כל המסמכים הרפואיים אלא רק את הרלוונטיים למצב ואלו המוכיחים קשר נסיבתי. במידה והוועדה הרפואית לא קיבלה את הטענות, ניתן להגיש ערר ובמידת הצורך גם לפנות לבית דין לעבודה".

בואו לדבר על זה בפורום זכויות רפואיות.

    רוצה לדרג?
    זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום