הקשר בין גראס לפסיכוזות

(7)
לדרג

שימוש מדוד בגראס יכול להועיל לאנשים רבים, בעיקר כאלה שסובלים ממחלות כמו סרטן. עם זאת, שימוש מרובה עלול להביא להתקפים פסיכוטיים בקרב אנשים רגישים

מאת: מערכת zap doctors

שימוש בסמים קלים כמו גראס, קנביס ומריחואנה הוא עניין של שגרה בקרב אחוז לא קטן באוכלוסייה. משרד הבריאות אישר לפני כמה שנים מתן מריחואנה רפואית לטיפול בחולים עם כאבים חזקים, כדוגמת חולי סרטן, ובישראל ישנם כ-6,000 משתמשים חוקיים. תנועות שונות מבקשות להפוך את השימוש של סמים קלים לחוקי גם בקרב אנשים בריאים, אך עדיין יש לזכור כי לסמים אלו יכולים להיות השפעות מזיקות. זאת, למרות המחשבה של חלק גדול מהציבור, שבניגוד לאל סי די או הרואין למשל, שימוש אישי בגראס לא עושה נזק ואפילו להפך משפר את מצב הרוח וההרגשה הפנימית והכללית.

בניגוד לעבר, כיום הייצור של הגראס הפך לתעשייתי וכתוצאה מכך עבר השתבחות עם הזמן. החומר הפעיל העיקרי במריחואנה וגראס הוא THC, אך הם מכילים עוד כ-400 חומרים כימיים. החומרים הללו, שהפכו לאקטיביים ולמרוכזים יותר, עלולים לגרום בטווח הקצר לכל מיני בעיות זיכרון ולמידה, חוסר בקואורדינציה, עיוות התפיסה, קשיים בחשיבה ובפתרון בעיות, הגברת הדופק, חרדה והתקפי פאניקה.

מחקרים הוכיחו שבקבוצות סיכון מסוימות כמו בני נוער וצעירים, שימוש בחומרים הללו עלול לגרום בטווח הארוך לבעיות פסיכוטיות. השכיחות של בעיות נפשיות הולכת וגדלה, בשל שימוש גבוה בסמים קלים בקרב אוכלוסיות רבות. יש לציין, כי שכיחות הפסיכוזות עולה בקרב צעירים שמעשנים מדי יום.

פרופ' לאון גרינהאוס, מנהל המרכז הירושלמי לבריאות הנפש, מונה כמה גורמים המעלים את הסיכון ללקות בפסיכוזות שונות: היסטוריה משפחתית, מחלות האם בזמן ההיריון, מבנה אישיות שונה והתחלה של שימוש בגילאים מוקדמים של מריחואנה או גראס.

גראס ופסיכוזה
גראס ופסיכוזה

שימוש מושכל

פרופ' גרינהאוס נתקל בעבודתו בקליניקה במטופלים שלוקים במאניה דפרסיה, דיכאון וחרדות, שנגרמו כתוצאה משימוש יתר בסמים קלים. הפחתת השימוש הקטינה גם את התופעות הפסיכוטיות אצל אותם פציינטים. ההתקף הפסיכוטי כולל פנטזיות, דיכאון, פרנויות או מאניות וכדאי למנוע אותו.

"אחד הפציינטים בקליניקה שלי", מספר פרופ' גרינהאוס, "הוא בחור בן 32, שאני מכיר כבר 8 שנים. פגשתי אותו לראשונה כאשר היה מאושפז במחלקה סגורה עקב התקף פסיכוטי מאני. לאחר טיפול, הוא שוחרר בהצלחה וכיום הוא מתפקד ברמה גבוהה למרות העבר הפסיכוטי שלו. עם זאת, שמתי לב לעובדה שבמהלך השנים, כאשר אותו בחור השתמש בגראס, הוא היה נכנס למצב של מאניה, מחשבות גדלות, פנטזיות לא מציאותיות, חוסר שקט ומצבים של חוסר שינה. לאחר התקופות האלו, הוא היה שוקע בדיכאון. כאשר הבנו את הקשר בין השימוש בגראס למצבי הרוח הקיצוניים, הבחור הפחית את הצריכה ובשילוב של טיפול מונע, הוא נכנס לתקופת איזון".

אז נכון, שבאופן רגעי סמים קלים עוזרים להתגבר על דיכאון, דכדוך ומצבי רוח רעים, אך שימוש יתר באופן קבוע ולאורך זמן, גורם לחוסר איזון של מערכות שונות במוח ודווקא זה מה שעלול לגרום לדיכאון ולתופעות כרוניות.

"לעומת זאת, מסכם פרופ' גרינהאוס, "יש לי פציינטים שמשתמשים במריחואנה באופן מושכל ולא קורה להם כלום.

אחת המטופלות שלי היא חולת סרטן השלפוחית, שמעשנת מריחואנה רפואית ולוקחת לא יותר משלוש שאכטות ביום. זה עוזר לה נגד כאבים כתוצאה מהמחלה. מכיוון שהיא עושה שימוש נבון ולא נמצאת בקבוצות סיכון, היא מאוזנת ולא לוקה או לקתה בכל מיני פסיכוזות. עם זאת, אנשים רגישים הנמצאים בקבוצות סיכון, עדיף שיפחיתו כמה שיותר את השימוש בסמים קלים".

בואו לדבר על זה בפורום דיכאון אבחון וטיפול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום