אדי: עליה דרמטית במצטרפים

(0)
לדרג

המרכז להשתלות מדווח כי ב-2012 חתמו יותר מ-100 אלף איש על כרטיס אדי. במקביל, חלה ירידה במספר הנפטרים הממתינים להשתלה.

מאת: מערכת zap doctors

המרכז הלאומי להשתלות מדווח כי ב-2012 חתמו על כרטיס אדי למעלה מ-100 אלף. ללא ספק מדובר בעלייה דרמטית. יתרה מכך, למעלה מ-50 חולים זכו בהשתלה בזכות חתימתם על כרטיס התורם שהעניקה להם קדימות.

עוד מדווח המרכז כי ב-2012 נפטרו 91 ממתינים להשתלה בהשוואה ל-105 בשנה קודמת. שיעור התמותה על רשימת הממתינים עומד על 8% בהשוואה ל- 22% במדינות אירופה. הירידה בלטה במיוחד בממתינים להשתלות כליה וריאות.

במקביל, חלה ירידה בהיארעות המוות המוחי ב- 16%. אם כי המשמעות שלה היא ירידה בפוטנציאל התורמים. הסיבות לירידה במספר היארעות מקרי המוות המוחי נמצאות עדיין בתהליך בדיקה במרכז הלאומי להשתלות.

בין השאר נבדק גם הקשר לירידה המבורכת לכשעצמה של 23% שחלה במספר מקרי המוות מתאונות הדרכים ב-2012. עם כל זאת, שיעור ההסכמות לתרומת איברים לאחר קביעת מוות מוחי נשאר דומה לשנה שעברה והוא עומד על כ-50%.

להגדלת המודעות והמוכנות לתרום איברים ולחתום על כרטיס תורם, נערכו השנה למעלה מאלף פעולות הסברה: בבתי ספר, בקרב צוותים רפואיים, סטודנטים, חיילים והקהל הרחב. במקביל, נערכו מסעות יחסי ציבור אינטנסיביים.

פרופ' רפי ביאר, יו"ר המרכז הלאומי להשתלות: " אנו פועלים בכל המישורים כדי להעלות את המודעות לתרומות איברים, ולהגדיל את שיעורי ההסכמה של המשפחות לתרום את אברי יקירהם שנפטרו".

אבי אברהם, יו"ר העמותה לקידום ושמירת זכויות חולי הכליות, אמר מנגד: "הנתונים מצביעים לדאבוננו על ירידה חדה במספר השתלות הכליה במדינת ישראל. משנת 2011 נרשמה ירידה של 54% במספר תרומות כליה מנפטרים וירידה של 8% במספר תרומות כליה מאנשים חיים. מנגד, נרשמת מגמת עליה עקבית במספר מטופלי הדיאליזה ומספר החולים הממתינים לתרומת כליה".

אברהם מוסיף כי העמותה התריעה על חומרת המצב כבר ביום דיונים מיוחד שנערך ביוזמתה ביולי האחרון בכנסת, ועוד קודם לכן במסגרת דו"ח מבקר המדינה שפורסם באפריל האחרון. "קיים צורך דחוף בהגדלת מספרם של תורמי הכליה מן החי. זהו הפתרון המיטבי לחילוץ המטופל ממעגל הדיאליזה, ויצירת שיפור דרמטי בבריאותו ובאיכות החיים שלו ושל בני משפחתו. להשתלה מן החי יש יתרונות רפואיים על פני השתלה מן המת, ולאור התורים המתארכים היא יותר מעשית מהמתנה פאסיבית לתרומת כליה אקראית מנפטר", הוסיף אברהם.

"אנו קוראים למשרד הבריאות להנחות את המרכז הלאומי להשתלות להסיט משאבים תקציביים והסברתיים מהשקעה בקמפיין חתימה על כרטיס אד"י לטובת קידום הנושא, וקוראים לכנסת לבחון בחיוב תיקון חוק ההשתלות באופן שיאפשר גם לתורמים שלא מקרבה ראשונה לתרום כליה תחת פיקוח של המדינה".

בואו לדבר על זה בפורום כירורגיה של הכבד ודרכי המרה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום