אל תשמרו בבטן: השמנה בטנית

(0)
לדרג

רבים סובלים מהשמנת יתר שמתבטאת באזור הבטן והמותניים. כיצד ניתן למנוע את התופעה, למה היא מסוכנת לבריאות, והאם אפשר להיפטר מהשומנים רק במכון הכושר?

מאת: ד"ר איתי זיו וגיא שלמון

גברים ונשים צורכים יותר קלוריות ממה שהם צריכים. במקרים רבים, הם לא מודעים לכמות, וזה עלול להגיע גם לאלפי קלוריות ביום. מה זה אומר? שמכאן הדרך להשמנה קצרה מאוד. הבסיס להשמנה מתחיל בדרך כלל בגיל צעיר, ומתבטא לא רק במשקל עודף ואחוזי שומן גבוהים, אלא גם בהרגלי תזונה לא נכונים ואורח חיים לא לגמרי בריא. שינה מועטה, עישון סיגריות, צריכת אלכוהול על בסיס קבוע ואי ביצוע פעילות גופנית - כולם פרמטרים בעלי השפעה.

בגיל מבוגר יותר, חילוף החומרים הבסיסי פוחת, והאדם בדרך כלל נוטה להיות פחות פעיל מבעבר, לכן ההשמנה הופכת לשכיחה יותר. כמו כן, מחקרים הראו כי מעטים האנשים המבצעים פעילות גופנית בהיקף ועצימות על פי ההמלצות המקובלות של ארגוני הבריאות בעולם. לדוגמה, לאנשים כבדי משקל ממליץ הקולג' האמריקאי לרפואת ספורט לבצע מדי שבוע לפחות 250 דקות של פעילות אירובית!

השמנה בטנית
השמנה בטנית

איך אני יודע שאני שמן?

מבחינת השומן בגוף האדם, חשוב להבדיל בין שני סוגים עיקריים. האחד הוא שומן תת-עורי הנמצא בין רקמת העור לבין רקמת שרירי השלד, והשני הוא שומן בטני עמוק, המקיף את האיברים הפנימיים באזור חלל הבטן. השומן תוך-בטני (מכונה גם השמנת "אגס") נחשב למסוכן יותר, וגם אנשים שאינם סובלים מעודף משקל צוברים שומן בטני, ונמצאים בסיכון גבוה יותר ללקות במחלות לב וכלי דם, סוכרת ועוד.

היקף המותניים מהווה את אחד המדדים לכימות השמנה; היקף מותניים של מעל 102 ס"מ בגברים ומעל 88 ס"מ בנשים מעלה את הסיכון למרבית המחלות הקשורות במשקל עודף. לעומת זאת, מדד ה-BMI לא מספיק לשם קביעת הסיכון המדויק, וגם לא כדי לקבוע אם האדם סובל מהשמנה. למה? כי לפעמים לאדם יש מסת שריר גבוהה שמשפיעה על ערכי ה-BMI.

ישראל, אימפרייה של השמנה

לפי מחקרים, 30-40% מהאוכלוסייה בישראל הינה בעלת היקף מותניים גבוה מהממוצע. למה זה קורה? יש לכך כל מיני סיבות, ואחת מהן היא שההשמנה הבטנית שכיחה יותר בקרב נשים בגילאי 50 ומעלה, במעשנים, וכן באוכלוסיות ממעמד סוציו אקונומי נמוך.עלייה זו בממדי ההשמנה הבטנית מלווה בעלייה של ממדי סוכרת סוג 2 , הפרעות בשומני הדם ומחלות לב וכלי דם.

בכל זאת, גברים נוטים לסבול יותר מנשים כשמדובר בהשמנה בטנית. אבל כשמדובר בנשים לאחר גיל המעבר (טווח גיל של 54-45 בממוצע), קיימת ירידה ברמת האסטרוגן והשומן "בוחר" דווקא להתמקם באזור המותניים והבטן, וכמובן שהסיכון הבריאותי עבורן עולה בהתאמה.

לא צחוק, מתים מזה לפעמים

מחקר שנערך במרכז הביו-רפואי פנינגטון, שבאוניברסיטת לואיזיאנה, ארצות הברית, בין השנים 1995-2008, בדק את הקשר בין רקמת השומן התוך-בטני לתמותה. השתתפו בו 1,089 גברים ונשים לבנים בני 18-84.

במחקר בוצע מעקב על תמותת הנחקרים עד סוף 2009, ובמהלכו נמצאו 27 מקרי מוות וברובם היה מדובר באנשים שסבלו מהשמנה בטנית. גורמים נוספים שנבדקו היו עישון, צריכת אלכוהול ופעילות גופנית בזמן הפנוי. מסקנת המחקר הייתה כי אנשים הנוטים לסבול מהשמנה בטנית הינם בעלי סיכון גבוה יותר לתמותה בטרם עת.

הפחת משקל מיד, שאל אותי כיצד

אז מה אפשר לעשות כדי לטפל בבטן רופסת וצמיגים באזור המותניים? קודם כל יש לטפל מיידית בהרכב הגופני ולהפחית את אחוזי השומן התת-עורי. הפחתה שלו משפיעה דרמטית על הפחתת השומן באזורים הבעייתיים הלא אסתטיים, למרות שחשוב לזכור כי לכל אדם יש מבנה גוף ייחודי בעל מאפיינים משלו. ישנם אנשים עם ריכוז רב יותר באזור המותניים, הבטן או בירכיים, לכן הפחתת השומן קשורה גם בהתאמה לגנטיקה ולצבירת השומן באזורים המבוקשים.

חשוב לזכור, אין תרגיל כוח או תוכנית אימון המיועדים להוריד שומן מאזור ספציפי. ירידת אחוז השומן בגוף באה לידי ביטוי בכלל האזורים בגוף, ונקבעת בהתאם להתנהגות הפיזיולוגית אותה מכתיב הגוף בעצמו.

זה לא רק ספורט

מה שכן מומלץ הוא לשלב אימוני התנגדות על בסיס קבוע, כמו למשל תרגיל התנגדות לשרירי הבטן, זאת כדי להגביר את חילוף החומרים הבסיסי וכך לסייע להרזיה. 3-2 אימונים בשבוע יספיקו. גם אם המתאמן לא יצמצם אחוז שומן כתוצאה מכך, עדיין התרומה שתתקבל תאפשר לו למצק את שריריו באזור הבטני ותסייע לו במראה אסתטי יותר, גם זה משהו. כמובן, זה לא יעבוד בלי שינויי תזונה, לכן חשוב מאוד להקפיד על תפריט מוגבל קלורית, אך כזה שיהיה מאוזן ומגוון, ויכיל את כל אבות המזון הנדרשים.

כך או כך, עם כל הכבוד לצד האסתטי, אנו חייבים להיות מודעים למשקל הגוף שלנו במיוחד מסיבות רפואיות, לכן זה חשוב למדוד משקל גוף, היקף מותניים ואחוזי שומן על בסיס קבוע, ואם אנחנו אכן סובלים מכך, להתחיל לטפל בזה באופן מיידי. שיהיה בהצלחה.

ד"ר איתי זיו (Ph.D) מומחה לפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר. סגן מנהל קמפוס "שיאים" באוניברסיטת תל אביב.

גיא שלמון (MS.c) דיאטן קליני וספורט, איש חינוך גופני ופיסיולוג. מכשיר מדריכים בתחום חדר הכושר, מרצה בכיר בתחומי הספורט והתזונה, מנהל מקצועי של רשת מועדוני הכושר Life & Fitness

בואו לדבר על זה בפורום פיזיולוגיה של המאמץ.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום