איך מרפאים לב שבור?

(3)
לדרג

תסמונת "טקצובו", הידועה גם כ"תסמונת הלב השבור", היא הפרעה בתפקוד ובהתכווצות הלב, שמתבטאת בכאבים בחזה ולעיתים בקוצר נשימה. החדשות הטובות: נרפאים מהר

מאת: מערכת zap doctors

מזה אלפי שנים ההתייחסות אל לב האדם היא כאל מקור הרגש האנושי, וכמקום משכנה של הנפש. הלב הוא סמל לאהבה, וכאשר היא חדלה מלהתקיים - הלב נשבר. רבות נכתב על הכאב של "לב שבור", אך האם מדובר בדימוי בלבד? ובכן, מתברר שיש דברים בגו.

ב-1990 אובחנה ביפן תסמונת שלא הייתה מוכרת למדע קודם לכן שנקראה "טקצובו", אחד מכינוייה הוא "תסמונת הלב השבור". ב-1998 היא כבר אובחנה לראשונה בארצות הברית, ומיד לאחר מכן בכל רחבי העולם המערבי. "טקצובו, ביפנית זה כד באמצעותו לוכדים הדייגים תמנונים. ובאמצעי הדמיה מסוימים, לבם של הלוקים בתסמונת אכן דומה במראהו לטקצובו.

לב שבור, הגרסה הרפואית

בשנים האחרונות, שכיחות אבחנת התסמונת עלתה. ייתכן ומשום שעולם הרפואה מודע לה יותר. למעשה, תסמונת טקצובו היא הפרעה בתפקוד ובהתכווצות הלב, שמתבטאת בהופעה חריפה של כאבים בחזה ולעיתים גם של קוצר נשימה.

ההפרעה בדרך כלל מופיעה לאחר אירוע רווי מתח, גופני או נפשי, למשל אובדן של אדם אהוב, כעס עז, או התמודדות רגשית אחרת. התסמונת, ששכיחה יותר בקרב נשים בנות חמישים ומעלה, דומה מאוד בביטוי הקליני שלה לאוטם לב, למשל על רקע חסימה בעורקים המספקים דם ללב.

מה עושים? ישר שולחים לצנתר

החולים מגיעים עם הסתמנות הדומה לאוטם חריף של שריר הלב. פעמים רבות הם אף עוברים צינתור דחוף של העורקים הכליליים, שתוצאותיו מתבררות כתקינות והעורקים פתוחים לחלוטין", אומר ד"ר מיכאל יונש, קרדיולוג בכיר במכון הלב בבית החולים קפלן. "במהלך הצינתור או בביצוע אקו-לב מזהים את התמונה האופיינית בה חוד הלב אינו מתכווץ, ולמעשה הלב נראה כמו בלון".

הסברה המקובלת כיום בקרב הרופאים היא שככל הנראה קיים קשר בין פעילות קיצונית ומוגברת של הורמונים לבין הנזק הנוצר בשריר הלב. ההורמונים הללו, מסוג הקטכול-אמינים, כדוגמת אדרנלין, מופרשים בין היתר במצבי מתח ולחץ.

יחס כמו להתקף לב

ד"ר יונש מוסיף כי בעת הגעת החולה לחדר המיון, חשוב לשקול ולוודא שאין מדובר במחלה של העורקים המספקים דם ללב. בשלב הראשוני ההתייחסות והטיפול בחולה היא כאילו מדובר בהתקף לב.

לאחר שהצוות הרפואי מבצע את האבחנה, ניתן טיפול תרופתי ותומך, וכן חיוני לאזן את לחץ הדם ולנטר את החולים באופן עקבי, כדי לזהות שאינם מפתחים הפרעות קצב. אמנם סיבוכים מסכני חיים אינם שכיחים, אך משום שבדרך כלל מדובר בנזק נרחב לשריר הלב - הטיפול מתבצע לרוב במחלקת טיפול-נמרץ לב.

החדשות הטובות הן שהנזק לשריר הלב במרבית המקרים הואו הפיך, על אף הפגיעה המשמעותית בתחילה. למעשה, פעמים רבות, כבר בעת השחרור מבית-החולים, הלב כבר חוזר לתפקד באופן נורמלי.

סובל מבעיות בלב? כדי לאבחן את עצמך לחץ כאן.

בואו לדבר על זה בפורום שיקום ומניעת מחלות לב.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום