הקשר בין ויטמין די לדלקת מפרקים

(0)
לדרג

מחקר חדש שהתפרסם לאחרונה מצא קשר ישיר בין חסר בויטמין D לדלקת מפרקים שגרונית. לתוצאות עשויה להיות השפעה מיידית על טיפול ומניעה בקרב החולים

מאת: מערכת zap doctors

חסר בויטמין D נפוץ מאוד בקרב חולים עם דלקת מפרקים שגרונית, וייתכן קשר בין החסר וחומרת המחלה, כך עולה ממחקר חדש שתוצאותיו התפרסמו ב-2012 בכתב העת Therapeutic Advances in Endocrinology and Metabolism.

החוקרים הסבירו ברקע המאמר, כי מחקרים קודמים קשרו בין חסר ויטמין D והתפתחות מחלות אוטואימוניות, דוגמת סוכרת מסוג 1 וטרשת נפוצה. צריכה מופחתת של ויטמין D נקשרה עם נטייה מוגברת להתפתחות דלקת מפרקים שגרונית, וחסר ויטמין D נקשר עם פעילות המחלה בחולים אלו. במסגרת המחקר, הם ביקשו להעריך את רמות ויטמין D בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית ואת הקשר בין זה לפעילות המחלה.

מדגם המחקר כלל 44 חולים עם דלקת מפרקים שגרונית, ומספר דומה של ביקורות תואמות בגיל ומין, כשהחוקרים בחנו את רמות ויטמין D וכן מדדי דלקת . כמו כן, הם העריכו את פעילות המחלה בהתאם למדד מקובל (28-Joint Disease Activity Score).

בקבוצת החולים עם דלקת מפרקים שגרונית, רמות ויטמין D היו נמוכות בהשוואה לקבוצת הביקורת וכך גם מדדי הדלקת. החוקרים זיהו גם קורלציה שלילית בין רמות ויטמין D ובין מדד פעילות המחלה ובין רמות ויטמין D ובין מדדי הדלקת.

מאחר שהממצאים מעידים על קשר בין חסר ויטמין D ובין כאב שריר-שלד מפושט, לתוצאות אלו עשויה להיות השפעה על הטיפול בחולים. ייתכן ויהיה צורך במתן תוספי ויטמין D הן למניעה של אוסטיאופורוזיס (דלדול העצם) והן להקלה על כאבים בחולים אלו.

סובלים מלדקות מפרקים? כדי לאבחן את עצמכם לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום דלקות מפרקים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום