מחלות חורף: לעבור אותן בשלום

(3)
לדרג

החורף מביא עמו הרבה גשם, אבל גם לא מעט הצטננויות, שפעות ודלקות. אז מה ההבדל בין המחלות, איך מתמודדים איתן, והאם אפשר למנוע אותן מראש?

מאת: עומר פורת

לחורף יש המון יתרונות, אבל כידוע, גם לא מעט חסרונות. אחד מהם הוא כמובן המחלות. כידוע, כבר כשהאוויר הצונן הראשון מגיח, לא מעט אנשים לוקים בהצטננות או התקררות. למעשה, הצטננות היא מחלה זיהומית מדבקת, הפוגעת בדרכי הנשימה העליונות, ונגרמת לרוב כתוצאה מנגיף (וירוס) שחדר לדרכי הנשימה: לאף, לגרון, לסמפונות או לריאה. היא לא קשורה לכך שהולכים יחפים או שלא לבושים טוב.

בדרך כלל, ההצטננות נמשכת מספר ימים עד שבוע, והיא כוללת מאפיינים בלתי נעימים כמו התעטשויות, נזלת מימית, שיעול, צרידות, גרון יבש וכואב, עיניים דומעות, עייפות וחוסר תאבון. אז איך זה קורה? פשוט מאוד, הזיהום עובר מאדם לאדם באוויר באמצעות רסיסי מים קטנים בעיקר בשיעול או התעטשות.

מתי צריך לגשת לרופא

חשוב לזכור, בדרך כלל זה אמנם נמשך עד שבוע, אבל אסור להיות זחוחים; במידה והסימפטומים נמשכים מעל עשרה ימים וחום הגוף עולה על 38.5 מעלות צלזיוס במיוחד אם מדובר בילדים, תינוקות או מבוגרים הסובלים ממחלות כרוניות - יש לפנות לרופא.

הטיפול הניתן בדרך כלל הוא להקלה בתסמינים בלבד ולא נגד הגורם עצמו. בכל אופן, תמיד ניתן להיעזר בצמחי מרפא על מנת לחזק את מערכת החיסון ולאפשר לה להתמודד עם גורמי המחלה.

מחלה נוספת ש"אוהבת" לתקוף בחורף היא כמובן השפעת. מדובר במחלה ויראלית הנגרמת ע"י נגיף (וירוס) בעיקר מסוג A. התסמינים הם לרוב חום גבוה, צמרמורות, כאבי שרירים, שיעול יבש שמתפתח ללח, כאבי גרון, חולשה, כאבי ראש ועיניים.

שפעת זה לא רק צינון

שפעת יכולה להימשך עד עשרה ימים, ובמידה והסימפטומים נמשכים או שיש חום גבוה, מומלץ לפנות לרופא. נשאלת השאלה הבלתי נמנעת: אז מה ההבדל הגדול בין שפעת להצטננות? ובכן, השפעת נבדלת מההצטננות בכך שהיא מתפרצת באופן פתאומי ואלים וגורמת לחולשה בכל הגוף, והיא בעלת סיכון לסיבוכים כמו דלקת אוזניים, דלקת בסינוסים או דלקת ריאות.

יש מספר סוגים של שפעת, כמו למשל שפעת החזירים. שפעת החזירים נגרמת מהנגיף (וירוס) A/H1N1 , נגיף העובר מאדם לאדם ומדביק באמצעות מגע, ובעיקר דרך הפרשות נשימתיות כמו עיטוש או שיעול. לעיתים רחוקות הנגיף עובר במגע מחפץ שאדם חולה נגע בו ,ולאחר מכן העביר את ידו לאף או לפה.

עוד סוג יחסית שכיח הוא שפעת H1N1. היא דומה לשפעת העונתית ומאופיינת בתסמינים של חום, שיעול, כאבי גרון, נזלת, כאבי שרירים, כאבי ראש, עייפות וצמרמורות. בכל מקרה, חשוב לזכור, כי ישנם מספר סימני אזהרה המחייבים טיפול רפואי דחוף.

מתי צריכה להידלק נורה אדומה

אם מדובר בילדים, צריכה להידלק נורה אדומה ברגע שמופיעים התסמינים הבאים: נשימה מהירה או קושי בנשימה, עור כחול או אפור, אי שתיית נוזלים, הקאות קשות או ממושכות, העדר עניין חברתי או אי התעוררות, אי שקט, שיפור בתסמינים וחזרתם עם חום ושיעול חריפים יותר.

אם מדובר במבוגרים, צריך לשים לב לתסמינים הבאים: קושי בנשימה או קוצר נשימה, לחץ או כאבים בחזה או בבטן, בלבול, סחרחורת פתאומית, הקאות חמורות או ממושכות, שיפור בתסמינים וחזרתם עם חום ושיעול חריפים יותר.

חשוב לזכור כי לא כל שפעת היא שפעת החזירים, למרות התסמינים הדומים, ורק בדיקת מעבדה יכולה לאבחן את סוג השפעת שיש לכם.

דלקות, זה עלול להגיע ללב

אז אחרי הצטננות ואחרי השפעת, מגיעות הדלקות. קודם כל ישנה דלקת גרון חיידקית. היא נגרמת מחיידק, לרוב מסוג סטרפטוקוקוס A, שהתיישב והתפתח בחלל הגרון. לעיתים ללא טיפול אנטיביוטי במרשם רופא, החיידק עלול להוביל להחמרת המחלה ואף להוביל לפגיעה בלב.

אבחון מתבצע ע"י משטח גרון, בין אם משטחים מהירים המראים תוצאה תוך מספר דקות, ובין אם משטחים הנשלחים מקופות החולים למעבדה ומראים תוצאה לאחר 24 שעות. בהתאם לתוצאה, ניתן לדעת מהו סוג החיידק ואיזו תרופה אנטיביוטית מומלץ ליטול.

להקדים תרופה למחלה

בכל מקרה, מחלות הן לא תמיד גזירת גורל, ובהחלט אפשר לנסות להקדים תרופה למכה, או תרופה למחלה, וזאת באמצעות אי אילו פעולות, כמו למשל חיזוק מערכת החיסון. איך עושים זאת? מפחיתים במזונות המחלישים את המערכת כמו מוצרים העשירים בסוכר (ממתקים, עוגות, עוגיות) ומזונות המגבירים את הפרשת הליחה כמו מוצרי חלב, מוצרי חיטה ומוצרי סויה.

בנוסף, ניתן להיעזר בתוספת מולטי ויטמין לאורך כל השנה, או להיעזר בתכשירים, ויטמינים וצמחי מרפא לחיזוק המערכת החיסונית, כגון סמבוק שחור, אכינצאה, אסטרגולוס, ויטמין C וכן פרופוליס. התכשירים מופיעים בצורה של כמוסות, סירופ, לכסניות או סוכריות גומי לילדים, וניתנים ללקיחה עוד בטרם מתפרצת המחלה.

דבר חשוב נוסף שמומלץ לעשות הוא פשוט לשמור על היגיינה. חלק גדול ממחוללי מחלות החורף עוברים באמצעות תרסיסי נוזלים בזמן שיעול, התעטשות ונזלת. במידה ואתם חולים השתדלו להשתמש במסכה או טישו כדי לא להדביק אחרים, הקפידו על שטיפת ידיים במים וסבון לעיתים קרובות, והשתמשו בג'ל על בסיס אלכוהול שאינו דורש ייבוש ומאפשר ניקוי וחיטוי של הידיים. כמובן, הקפידו לזרוק טישו משומש לפח ולאחר מכן לנקות את הידיים.

חיסונים, תכשירים ושמנים

מה עוד אפשר לעשות? לקבל חיסונים. החיסונים הם לרוב וירוסים או חיידקים מוחלשים, או חלקי וירוס/חיידק המגרים את מערכת החיסון ליצירת נוגדנים ולהכנת הגוף למחלות. מומלץ להתחסן בחיסונים הניתנים ע"י משרד הבריאות לאוכלוסיות בסיכון.

דרך נוספת להתחזק היא באמצעות תכשירים הומיאופתיים. תכשירים כמו האינפלוסיד הינם יעילים לילדים ולמבוגרים, ומסייעים לא רק בהקלה על הסימפטומים, אלא גם בקיצור משך המחלה ובמניעת חזרתה.

גם שימוש בשמנים ארומטיים אנטיספטיים הוא דבר רצוי, שכן הם עוזרים להגביר את הלחות באוויר, שיורדת כתוצאה משימוש במכשירי חימום ביתיים (מזגן, רדיאטור וכד'). יובש באוויר עלול להוביל ליובש בחלל האף, ובכך לאפשר לחיידקים להתיישב בו. מומלץ להוסיף לחות לאוויר גם באמצעות מכשיר אדים קרים או חמים, ולשלב שמנים כמו שמן אקליפטוס, שמן הדס או שמן נאולי.

אם נקטתם בכל האמצעים הללו ועדיין חליתם, זה לא סוף העולם, פשוט תישארו בבית, אל תסתובבו במקומות הומים, תנוחו היטב, וכאמור, אם התסמינים לא עוברים בזמן הצפוי, קחו את עצמכם ותגיעו לרופא המשפחה. ובכל מקרה, שיהיה חורף נעים ובריא.

עומר פורת הוא רוקח M.Sci, B.Pharm

בואו לדבר על זה בפורום שפעת ומחלות חורף.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום