ויטמינים ונוגדי חמצון, עוזרים ללב?

(0)
לדרג

מחקר חדש קובע כי בניגוד לדעה הרווחת, אין עדויות לכך שוויטמינים ונוגדי חמצון מסייעים למנוע מחלות לב וכלי דם

מאת: מערכת zap doctors

האם תוספי ויטמינים ונוגדי חימצון אכן מסיעיים למנוע מחלות לב וכלי דם? מתוצאות מחקר שפורסם בינואר 2013 בכתב העת BMJ עולה כי אין עדויות התומכות בכך, שמתן תוספי ויטמינים ונוגדי-חמצון מונע זאת.

למרות שמספר סקירות קודמות בחנו את ההשפעה של תוספי וויטמינים ונוגדי-חמצון על מחלות לב וכלי דם, כולן בחנו ויטמינים או נוגדי-חמצון פרטניים, ואף סקירה לא ערכה ניתוח מפורט לפי תתי-קבוצות, ובחנה את האיכות המתודולוגית של המחקרים או מקור המימון.

מה שהחוקרים עשו הפעם זה לזהות 50 מחקרים אקראיים ומבוקרים, עם סך כולל של קרוב ל-295,000 משתתפים 30 מחקרים להערכת התועלת של התוספים במניעה ראשונית, ו-20 מחקרים להערכת התועלת במניעה שניונית.

מהסקירה עלה כי לא זוהתה השפעה מועילה לתוספים האמורים לפי תתי-קבוצות שונות, כולל סוג המניעה, סוג הויטמינים ונוגדי-חמצון, סוג הסיבוכים הלבביים, מבנה המחקר, האיכות המתודולוגית, משך הטיפול, מקור המימון, הספק האחראי לתוספים, אופי הביקורות, מספר המשתתפים בכל מחקר, והתוספים שניתנו לבד או בשילוב עם תוספים אחרים.

מהערכת התוצאות בהתאם לסוג מחלות לב וכלי דם, זוהה קשר בין תוספי ויטמינים ונוגדי-חמצון ובין עליה שולית בסיכון למחלת לב. כאשר החוקרים התמקדו בסוג התוספים, הם מצאו כי מינון נמוך של וויטמין B6 לווה בירידה קלה בסיכון למחלות לב וכלי דם.

למרות שזוהה קשר בין תוספי וויטמין B6 ובין הפחתת הסיכון לתמותה על-רקע מחלות לב וכלי דם במחקרים באיכות גבוהה, ותוספי ויטמין E לוו בסיכון נמוך יותר לאוטם לבבי - ההשפעות המועילות הללו זוהו רק במחקרים בהם התוספים ניתנו ע"י חברות תרופות.

לנוכח זאת, החוקרים קוראים לרשויות הבקרה ומנהל התרופות והמזון להתייחס לתוספי ויטמינים ונוגדי-חמצון כתכשירים רפואיים, ולהעריך באופן קפדני את היעילות והבטיחות בטרם השיווק. בכל זאת, הם מציינים כי דרושים מחקרים אקראיים ומבוקרים נוספים במטרה לקבוע אם לתוספים אלו יש תועלת כנגד מחלות לב וכלי דם בחולים עם חסר של הויטמינים או נוגדי-החמצון.

בואו לדבר על זה בפורום שיקום ומניעת מחלות לב.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום