טיפול שיניים ברחם

(0)
לדרג

הסתיידות השיניים הנשירות מתחילה כבר בהריון, אז מה אפשר לעשות כדי להקדים תרופה למכה, ומתי קונים לתינוק את מברשת השיניים הראשונה?

מאת: ד"ר רולי ברקוביץ'

מתברר כי גם לעוברים ולפגים יש שיניים, גם אם לא רואים או מרגישים בהן. למעשה, הסתיידות השיניים הנשירות מתחילה בתוך הרחם כבר בסביבות השבוע ה-15 להיריון, וכל מצוקה של האם במהלך ההריון עלולה להתבטא בשיניים, בדיוק כמו הפגיעות בשאר מערכות הגוף. מצבים כמו סוכרת הריון, יתר לחץ דם ואף מחלות זיהומיות או ויראליות - יתנו את אותותיהם בשיניים הנשירות ולרוב יתבטאו בצורת פגמים ביצירת האמייל.

יתרה מכך, כל אירוע המלווה בסטרס במהלך הלידה עלול לגרום לפגם קליני באמייל, כמו למשל לידת עכוז, לידה ארוכה, הריון רב-עוברי או ניתוח קיסרי. גם זיהומים מולדים כמו סיפיליס או אדמת עלולים לגרום לפגמים.

אז מהם בעצם אותם הפגמים באמייל? מדובר בפגיעה ביצירת האמייל המתבטאת קלינית בחרירים, חריצים או חוסר חלקי או מלא של פני שטח האמייל. כמו כן, שינויי צבע באמייל כגון כתמים לבנים שמופיעים על גבי השן שמקורם בשינוי ברמת הסתיידות האמייל. זה יותר רציני ממה שזה נשמע; הפגמים עלולים לגרום לבעיות אסתטיות, רגישות בשיניים, ואפילו להפרעות בסגר הלסתות, ומהווים גורם משמעותי ליתר סיכון לעששת.

היסטוריה של מחקרים

למעשה, כבר ב-1930 מצאו חוקרים קשר בין לידה מוקדמת ומשקל לידה נמוך לפגמים באמייל בשיניים הנשירות של ילדים. מחקרים מאוחרים יותר הראו שיעורים של 20% פגיעה באמייל בקרב תינוקות שנולדו במשקל 2,500-3,000 גרם, ולמעלה מ- 70% בקרב תינוקות שנולדו במשקל לידה של 1,500 גרם או פחות.

בקרב תינוקות שנולדו פגים רואים גם עיכוב בהתפתחות השיניים ובבקיעה, אבל לרוב הפער הזה מצטמצם מאוחר יותר. גם מימדי השן קטנים יותר בדרך כלל, וייתכן ששיניים קטנות יותר קשורות למימדי גוף קטנים יותר.

בעיה נוספת אצל פגים היא הצורך להנשים אותם בשלבים הראשונים לאחר הלידה, וזאת מכיוון שהריאות עדיין לא מפותחות. במהלך ההנשמה יש צורך להחדיר צינור דרך הפה (טובוס) אל תוך מערכת הנשימה.

החדרת הצינור והימצאותו בתוך הפה (לעיתים לתקופות ממושכות) עלולה לגרור פגיעה במבנים הסמוכים בתוך הפה: בחיך, בשפתיים וכמובן בלסתות שבתוכן ממשיכים להתפתח נבטי השיניים הנשירות. כתוצאה מכך נוצרים פגמים באמייל השיניים הנשירות, ולעיתים אף נוצר שסע של החיך ופגיעה בסגר.

השפעת טיפולי פוריות

גם טיפולי פוריות ובעיקר הפריות מבחנה אינם נטולי סיכונים. גם כאן ניתן לראות יותר פגמים בשיניים ובעיקר פגמים ביצירת האמייל. לחוקרים מספר השערות, אם אלו החומרים המוחדרים לגוף האם לפני ההפריה (כימיים והורמונאליים), תנאי המעבדה שאינם אידיאליים כמו התנאים הטבעיים ברחם, או אפילו סיבות שאינן קשורות בהפריה אלא בחוסר הפוריות של ההורים.

בכל מקרה, לא צריך מראש להיכנס לייאוש, לא כל תינוק במשקל לידה נמוך יסבול מבעיות שיניים בינקותו, וכן, כל הבעיות הנזכרות מופיעות בשיניים הנשירות, ואין זה מנבא את מצבן של השיניים הקבועות. כדי לפתור את הבעיה הזו כל מה שצריך זה הורים ערניים וטיפול מונע. לכן, חשוב להגיע לבדיקה מוקדם ככל האפשר, כבר עם בקיעת השן הראשונה. והמעקב בהחלט צריך להיות הרבה יותר צמוד.

בכל זאת, חשוב לציין כי יש הורים לפגים המגיעים למרפאת השיניים עוד לפני שמלאו לתינוק שנה, כדי לברר מדוע עדיין לא בקעה השן הראשונה בפיו. אין צורך לעשות זאת. כאמור, אצל פגים יש פעמים רבות עיכוב בבקיעת השיניים, אך בהמשך הפער הזה נסגר, ואם לא קיימת ברקע בעיה אחרת כל השיניים בוקעות.

מתי מגיעים למרפאה

בקרב תינוקות שכן בקעו אצלם שיניים, צריך להגיע כבר בגיל חצי שנה, אם מזהים כתם או שקע על השיניים שאך בקעו. הכתם או השקע מבטאים פגיעה ביצירת האמייל. הטיפול העיקרי יהיה במשחות שיניים המכילות פלואוריד.

בנוסף למניעת העששת, השימוש בפלואוריד מפחית את הרגישות בפה. בכל מקרה, צריך להתחיל בטיפול הזה רק בהמלצת רופא, כי לפי הנחיות משרד הבריאות צחצוח עם משחה המכילה פלואוריד מותר רק מגיל שנתיים.

ומה קורה במקרים של עששת? ובכן, לא צריך להיבהל וישר לבצע טיפול מורכב, או פשוט להמשיך בגישת המניעה והביקורות התקופתיות. אם מדובר רק בבעיה אסתטית, כמו כתם או שקע, ההעדפה היא בדרך כלל להמתין עד שהתינוק יגדל.

אז מה אפשר לעשות כדי להקדים תרופה למכה, והאם זה בכלל אפשרי? זה בהחלט אפשרי ואכן יש מה לעשות. קודם כל להקפיד על צחצוח השן לתינוק שלכם לפחות פעמיים ביום, ולמעשה כדאי אפילו להתחיל לנקות את חלל הפה עוד לפני בקיעת השיניים, בעדינות, עם פד גאזה.

כמו כן, מומלץ בהחלט לשמור על הרגלי אכילה נכונים. מה זה אומר? אל תניחו לתינוק להירדם עם בקבוק חלב או משקה ממותק, והקפידו לנקות את פיו לפני שהוא ממשיך לישון. וכמובן, חשוב להקפיד להגיע לביקורות, הרי להזיק זה לא יכול בכל מקרה.

ד"ר רולי ברקוביץ היא מומחית בתחום רפואת השיניים לילדים, רשת מרפאות כללית סמייל

בואו לדבר על זה בפורום רפואת שיניים לילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום