דיכאון: תוסף מצב רוח

(0)
לדרג

מחקרים מראים כי תוספי מזון שונים יכולים לשפר את מצב הרוח ואף להיאבק בדיכאון. הטיפול הטוב ביותר הוא שילובם עם תרופות נוגדות דיכאון ופסיכותרפיה התנהגותית

מאת: מערכת zap doctors

דיכאון הוא מצב קליני העלול להופיע אצל כל אדם בכל גיל. עם זאת, ידוע כי נשים נוטות ללקות בדיכאון קליני פי שניים יותר מאשר גברים. כ-450 מיליון איש ברחבי העולם סובלים מהפרעות ומנכויות נפשיות, מרביתם חיים בארצות מפותחות. בישראל למעלה מ-20% מהאוכלוסייה סבלו או סובלים מתסמיני דיכאון בדרגות חומרה שונות. ארגון הבריאות העולמי הוציא אזהרה כי בעוד שני עשורים, שיעור הסובלים מדיכאון יהיה גבוה מכל בעיה בריאותית. התופעה מכונה "המגיפה השקטה, כי היא אינה נראית או נשמעת.

תלונות על דיכאון מתבטאות בתסמינים פסיכולוגיים הקשורים במצב נפשי, תסמינים גופניים וקוגניטיביים. כיום ניתן לאבחן דיכאון בקלות בהתבסס על הסימפטומים השונים, בהם ירידה משמעותית במצב הרוח, העדר הנעה והנאה, תחושת חולשה ועייפות, ירידה ביכולת הריכוז ועוד.
הדרך הטובה ביותר לטיפול בדיכאון הינה שילוב של טיפול תרופתי ופסיכותרפיה התנהגותית קוגניטיבית. לאחרונה, החלו לצאת מחקרים הקושרים בין לקיחת תוספי מזון לירידה בדיכאון, תוך כדי שילוב של טיפול תרופתי אנטי דיכאוני.

הבעיה המרכזית של תוספי מזון היא שמחקרים העוסקים בהשפעתם על הגוף נחשבים ליקרים מאוד. לכן יש מעט מחקרים כאלו וקשה למצוא בספרות הרפואית עבודות רבות שמצביעות על תוסף כזה או אחר שבכוחם להפחית את הדיכאון.

פרופ' לאון גרינהאוס, המתמחה בטיפול בדיכאון, חרדה, מניה-דפרסיה ופסיכוזה, במיוחד במצבים מורכבים, סוקר כמה מחקרים אחרונים, שהוכיחו את הקשר בין תוספי מזון שונים לירידה בדיכאון:

5 הידרוקסיטריפטאמין: סרוטונין הוא מוליך עצבי, האחראי לתחושות ורגשות הקשורים למצב רוח, כמו התרוממות רוח, דיכאון, תוקפנות, התנהגות אימפולסיבית. אחד החומרים הבסיסיים של הסרוטונין הוא 5 הידרוקסיטריפטאמין. הגוף שלנו לא מייצר את החומר הזה מספיק וכן יש לקבל אותו ממזון. תוספי מזון המכילים את המרכיב הזה עוזרים לגוף לייצר חומרים אלו וזה גורם למצב רוח טוב יותר, תוך כדי שילוב תרופות נוגדות דיכאון.

קריאטין: לאחרונה התפרסמו מחקרים על הקריאטין, שנחשב לתוסף מזון פופולארי בעיקר בקרב ספורטאים ומעניק אנרגיה לגוף. הגוף מייצר קריאטין בכבד, בכליות ובלבלב ומועבר אל רקמת השריר במחזור הדם בכמויות מזעריות ביותר. מחקר שנעשה על נשים קוריאניות גילה כי תוסף מזון זה מסייע בהפחתת דיכאון ומחזק פעילות של תרופות כדוגמת ציפרלקס ופרוזאק.

חומצה פולית: בארה"ב גילו לאחרונה משהו מעניין מאוד הקשור לחומצה פולית (פולאט), החיונית לגוף. היא מעניקה אנרגיה, חשובה לנשים בהריון וכמות נכונה שלה מונעת פגמים מולדים אצל היילוד, כמו מומים במערכת העצבית, מערכת הדם וכדוריות דם. חברת תרופות אמריקאית פיתחה תוסף מזון בשם דופלין, המשמש לטיפול במצבי חוסר בפולאט. הפולאט משמש בגוף האדם לייצור של תאי דם אדומים.

יצרנית תוסף המזון ערכה מחקר והוכיחה שאם נותנים את הדפלין יחד עם תרופות נוגדות דיכאון רגיל או דיכאון עמיד לתרופות, מצב הרוח משתפר. בארה"ב ובאנגליה יש צורך במרשם רופא לדפלין ובארץ עדיין אין אישור לשווק את התוסף. הדפלין הרבה יותר חזק מהחומצה הפולית המקורית ולכן יש לו אפקט גדול יותר על אנשים הלוקים בדיכאון.

אומגה 3: לאומגה 3 יש יתרונות בריאותיים רבים, ואחד הנושאים נחקרים בנוגע לתוסף זה הוא הקשר בין אומגה 3 לדיכאון. 70% ממוח אדם בוגר הוא שומן, ולכן חסר בחומצות שומן אומגה 3 יורגש במוח. במחקרים הוכח שרמות נמוכות של אומגה 3 קשורות באופן ישיר לדיכאון: ככל שרמות ה-EPA וה-DHA עולות, כך פוחת שיעור העקה הפסיכולוגית. על מנת להפוך את הטיפול באומגה 3 ליעיל, הכמות הנדרשת היא תוספת של 1 גרם ליום של חומצת השומן EPA אשר הוכחה כמיטיבה ביותר בטיפול בדיכאון.

במחקר חדשני שנעשה לאחרונה והוצג בארץ על ידי פרופ' יורם ברק מביה"ח אברבנאל נמצא כי שילוב של חומצות שומן עם תרופות נוגדות דיכאון הגביר את יעילות הטיפול. שילוב תרופות אנטי דיכאוניות (SSRI) בתוספת 1,000 מ"ג אומגה 3 שיפר משמעותית את תוצאות הטיפול. חומצת השומן EPA (אומגה 3) הגבירה את יעילות הטיפול התרופתי ציפרמיל, ציטלופראם, רסיטל ודומיהם. תוספת של אומגה 3 יכולה להועיל לאנשים הנוטלים תרופות אנטי דיכאוניות.

בואו לדבר על זה בפורום דיכאון - אבחון וטיפול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום