CTS: מימוש זכויות רפואיות

(2)
לדרג

עבודה פיזית עם הידיים במשך שנים עלולה לגרום לנזקים. אם חוות דעת של רופא קובעת כי המצב נוצר עקב עיסוק תעסוקתי, ניתן לקבל פיצוי מביטוח לאומי

מאת: מערכת zap doctors

כ' עבד במשך שלושים שנה כרתך ורוב הזמן נעזר במכונת חיתוך ופטיש כבד. במהלך השנים הוא התחיל להרגיש כאבים חזקים בפרק כף היד ולאחר בדיקה אצל רופא הוא אובחן כסובל מ-CTS: תסמונת התעלה הקרפלית. מדובר במחלה הנובעת מלחץ של העצב העובר בשורש כף היד. כתוצאה מכך, נפגעת אספקת הדם לעצב ונגרמת חולשה של שרירי כף היד. במרבית המקרים התופעה נגרמת אצל אנשים אשר עובדים עם הידיים בתנועות חוזרות ונשנות, תוך הפעלת לחץ על האמה, כגון אנשים שעובדים לאורך זמן עם מקדחה חשמלית, קונגו או ציוד מכאני הנדסי כבד והיד תלויה באוויר מדי יום. אולם, לא רק אנשים המפעילים לחץ עם ציוד כבד עלולים לסבול מהתופעה; גם ספר, שף או קלדנית עלולים להרגיש כאבים, חולשה או הרגשה של יד רדומה. התופעה נוצרת גם כתוצאה ממיקרוטראומה, כלומר פעילות גופנית החוזרת על עצמה ויוצרת נזק זעיר בכל פעם המצטבר לפגיעה גדולה.

מימוש זכויות רפואיות
מימוש זכויות רפואיות

התמודדות עם ועדה רפואית

כאשר אנשים סובלים ממחלה כתוצאה מעיסוקם, מצב הנקרא בעגה המקצועית מחלת מקצוע, הם יכולים לפנות לביטוח לאומי ולדרוש פיצוי בהתאם לחומרת הפגיעה. זאת כמובן אם מוכח כי הפגיעה נובעת מעבודתם. במקרים רבים אנשים שאינם מעורים בתחום מגיעים עם אישור מהרופא על כאבים ומופתעים כשהם נענים בשלילה על-ידי ועדה של ביטוח לאומי ואינם מבינים מדוע הם לא קיבלו פיצוי כלשהו על אף שיש להם אישור מהרופא.

גיל שטרן, מנכ"ל מרפאות בר מדיקס לסיוע לחולים בוועדות רפואיות, מסביר כי "כאשר מגיעים לוועדה חשוב להתייעץ עם אנשי מקצוע המבינים בתחום ולהגיע עם אבחנה המפרטת מדוע ואיך העבודה גרמה למצב. כלומר, יש להוכיח קשר סיבתי בין העבודה למחלה. במקרים רבים לאחר אבחנת הרופא מומלץ לעבור בדיקת EMG בה בודקים הולכה עצבית ומאבחנים אם יש פגיעה בעצבים. לעיתים תוצאות הבדיקה שונות מאבחנת הרופא אך הן מדוייקות יותר, ולכן לבדיקה יש חשיבות רבה. לאחר שמאבחנים את הבעיה ואת הסיבות לה מגישים תביעה לביטוח לאומי".

על סמך המסמכים המוצגים, הוועדה בביטוח לאומי קובעת את חומרת הבעיה ובהתאם לכך מתקבלת ההחלטה על הפיצוי המתאים. אם מדובר בפגיעה קשה בשתי הידיים, הפיצוי יכול להגיע לקצבה חודשית, אך במרבית המקרים אפשר לטפל ב-CTS באמצעות ניתוח לפתיחת החסימה שנוצרה ולחזור לתפקד ולעבוד.

הגישו את התביעה בזמן

רבים נמנעים מתביעת ביטוח לאומי משום שאין להם כוח לפרוצדורה, לזמן ולאנרגיות הדרושות לכך. לשם כך אפשר להיעזר באנשי מקצוע שמבינים בנושא ויכולים להנחות ולהסביר בדיוק מהם הדברים הנדרשים, במה התהליך כרוך ומהם הסיכויים לקבל פיצוי. שטרן ממליץ להגיש את התביעה כמה שיותר מהר לאחר האבחנה. לדבריו, "ניתן להגיש תביעה על מחלת מקצוע כגון CTS תוך שנה מרגע גילוי המחלה או מיום הפסקת העבודה, המוקדם מבין שניהם ולכן חובה לפעול בזמן".

אם אתם לא מבינים בתחום, לא כדאי לנסות ב"שיטת מצליח". לדברי שטרן, "אם לא אישרו שהפגיעה נוצרה בעקבות עבודה וכתוצאה מכך לא אושר פיצוי כספי, גם אם יוגש ערעור בהמשך קשה מאוד לשנות את ההחלטה בוועדה שנייה. לכן חיוני להגיע מוכנים עם כל המסמכים הנחוצים, ולא לחפש קיצורי דרך".

בואו לדבר על זה בפורום זכויות רפואיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום