מחלות מעי: עוד סיבה להפסיק לעשן

(0)
לדרג

יש קשר ישיר בין עישון לבין מחלות מעי דלקתיות: ממחקר עולה כי הסיכון לקרוהן במעשנים עולה ב-90%, בהשוואה ללא מעשנים. אז אולי הגיע הזמן להפסיק לעשן?

מאת: מערכת zap doctors

העישון מזיק לבריאות, העישון גם הורג, זה כבר ידוע, אבל מחקר חדש שמתפרסם בסוף שנת 2012 בכתב העת American Journal of Gastroenterology מוצא כעת גם קשר בין עישון ובין התפתחות מחלות מעי דלקתיות.

מהמחקר עולה קשר ישיר בין עישון לסיכון מוגבר ללקות במחלת קרוהן. מנגד, התגלה כי דווקא מי שעישן בעבר ולא בהווה הוא בעל סיכון מוגבר ללקות בדלקת כיבית של המעי הגס, לפחות עד עשרים שנה אחרי מועד הפסקת העישון.

החוקרים ערכו מחקר שכלל קרוב ל-230,000 נשים ממחקר NHS Nurses' Health Study ו-NHS II Nurses' Health Study II. הם אספו נתונים מעודכנים אודות הרגלי עישון, גורמי סיכון אחרים ואבחנה של מחלת קרוהן ודלקת כיבית של המעי הגס.

במהלך 32 שנים במחקר NHS ו-18 שנים במחקר NHS II, תועדו 336 מקרים חדשים של מחלת קרוהן ו-400 מקרים חדשים של דלקת כיבית של המעי הגס. בהשוואה לאלו שלא עישנו מעולם, נרשמה עליה של 90% בסיכון למחלת קרוהן במעשנים בהווה, ועליה של 35% במעשנים בעבר. עליה במספר שנות העישון, לוותה בעליה בסיכון למחלת קרוהן, בעוד שהפסקת עישון לוותה בהפחתת הסיכון למחלה הדלקתית.

מנגד, במעשנים בהווה נרשמה ירידה של כ-15% בסיכון להופעת דלקת כיבית של המעי הגס, אך במעשנים בעבר נרשמה עליה של למעלה מ-50% בסיכון זה. הסיכון לדלקת כיבית של המעי הגס עלה משמעותית בתוך 2-5 שנים מהפסקת עישון, ונותר מוגבר לאורך למעלה מעשרים שנים.

אז גם אם הפסקנו לעשן, זה לא אומר שהסיכונים נעלמו לגמרי, אבל זה בהחלט צעד ראשון בדרך לשם.

בואו לדבר על זה בפורום הפסקת עישון - איך להפסיק לעשן?.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום