עודפי עור: להיפטר מהם בהדרגה

(0)
לדרג

ניתן לבצע "מתיחת גוף כוללת" לאחר הרזיה בניתוח אחד, נהוג לבצע את הניתוח בשניים או שלושה חלקים, כדי לצמצם סיכונים ולקצר את משך ההחלמה

רופא מנתח פלסטי
052-7898885

ניתוח להסרת עודפי עור משלים פעמים רבות את מלאכת עיצוב הגוף, שמתחילה בדיאטה משמעותית או בניתוח להצרת קיבה. בחלק מהמקרים מי שפונות לניתוח זה הן נשים לאחר הריונות ולידות שבבטנן נותרו עודפים של עור וסימני מתיחה רבים. הניתוח, המכונה גם ניתוח לעיצוב הגוף לאחר הרזיה, נחשב לפרוצדורה מורכבת, והוא מעורר חששות כבדים במועמדים לעבור אותו, לעיתים אף שלא בצדק.

"מאד קשה לדבר על ניתוח להסרת עודפי עור באופן כללי", אומר ד"ר בני מייליק, כירורג פלסטי, מנהל "השירות לכירורגיה פלסטית ועיצוב הגוף לאחר ירידת משקל" בבית החולים איכילוב. "חשוב מאוד להבין כי לא מדובר בניתוח אחד, אלא באוסף של ניתוחים השונים מאוד זה מזה. אופי הניתוח, משכו, השפעתו על עיצוב הגוף, ההחלמה ממנו ותוצאותיו - הכל תלוי במשתנים שונים הקשורים לכל מטופל ספציפי. קשה מאוד לעשות הכללה ולקבוע מראש אם מדובר בניתוח מורכב וארוך או דווקא בניתוח פשוט יחסית. יש ערב רב של מטופלים, ולכל מטופל המצב שלו שמשפיע על האופן בו יתנהל הניתוח. אני בהחלט יכול לומר שאסור שהחששות מהניתוח ימנעו את ביצועו, במיוחד במקרים שבהם הניתוח הוא חיוני ונחוץ ביותר. עור עודף הוא גם מטרד בריאותי, מכיוון שהוא מוביל לדלקות, פטריות וזיהומים, והוא גם מטרד אסתטי קשה עם השלכות רגשיות ונפשיות מרחיקות לכת".

עודפי עור
עודפי עור

תופרים חליפה אישית

הדבר המשותף לכל הניתוחים לכריתת עודפי עור הוא ההליך הכירורגי המבוצע - במהלך הניתוח מבוצעת הסרה של רקמת עור ושומן עודפת ולאחר מכן יש מתיחה של העור הנותר והצמדתו. הניתוח מותיר צלקות עדינות וחבויות באזורי סגירת הפצעים הניתוחיים. לעתים קרובות משלבים בניתוח גם שאיבת שומן, וניתן לשלב במקרה הצורך גם הרמה או הגדלה של החזה לנשים.

"כאשר מגיע לכירורג פלסטי מטופל המועמד לניתוח, המצב שלו נבחן בהרחבה ומותאמת לו תוכנית טיפול אישית ופרטנית", מסביר מייליק. " רקמות עור עודפות עלולות להצטבר בכל האיברים ובכל המקומות ולכל איזור בגוף אפשר להציע טיפול שונה או צירוף של פרוצדורות. הכול תלוי במצב העור העודף, במיקומו ובכמות שלו. עודפי עור מתבטאים באופן שונה לחלוטין בין אדם לאדם ובין איבר לאיבר, ולכן התיקון של המצב חייב להיות מותאם אישית לכל מטופל. אני מציע "תכנית טיפול אישית" לכל מטופל, המהווה תוכנית ניתוחית שתוביל לתוצאה הטובה ביותר, באופן היעיל ביותר, שכרוכה במידת הסיכון הנמוכה ביותר למטופל".

פחות זמן, פחות סיבוכים

חלק מהאנשים נזקקים לעיצוב והסרת עודפי עור רק באיבר אחד. מקרים אלה כוללים, לרוב, נשים לאחר לידה שהבטן שלהן התמלאה בעודפי עור וסימני מתיחה והפכה מרוקנת, מדולדלת ורפויה. רוב המנותחים, ובעיקר אלה שאיבדו ממשקלם באופן משמעותי יזדקקו, להסרת עודפי עור מחלקי גוף נוספים - ירכיים, בטן, עכוז, גב, זרועות ועוד. מטופלים אלה, ייתכן ויזדקקו ליותר מניתוח אחד עד שישקמו את מראה גופם.

"כאשר מגיע אדם לאחר הרזיה מאסיבית שבמהלכה איבד עשרות קילוגרמים ממשקלו, ייתכן שעודפי העור ייוצרו באזורי גוף רבים", אומר ד"ר מייליק. "אדם כזה יזדקק בסופו של דבר למה שמכונה 'TOTAL BODY LIFT'. כלומר, הסרה של עור עודף ומתיחת העור בכל הגוף כולו. מנתחים ספורים בלבד בעולם עושים את הניתוח בכל האיברים גם יחד בניתוח אחד ארוך ומורכב. אני ורוב המומחים לעיצוב הגוף בירידת משקל בעולם, מעדיפים לפצל את הניתוח לשני ניתוחים ובמקרים מסוימים אף לשלושה ניתוחים נפרדים.

" יש לציין כי קיים קשר מובהק בין משך הניתוח לאחוז הסיבוכים: ככל שהניתוח ארוך יותר כך עולה אחוז הסיבוכים. על כן חשוב להשתדל שהניתוח לא יארך יתר על המידה. ניתוח מסוג TOTAL BODY LIFT הוא ניתוח ארוך מאוד שבעיניי מעמיד את המנותח בסכנה מיותרת. חשוב לזכור כי מנותחים שאיבדו משקל רב סובלים לעיתים עדיין מבעיות בריאות בשל ההיסטוריה של ההשמנה, שסביר להניח שהשפיעה מערכות שונות בגופם. לכן חשיבות רבה לקיצור משך הניתוח לשם הבטחת שלומם של המטופלים".

הרדמה כללית וגם מקומית

התכנית הניתוחית מורכבת מניתוח אחד או מסדרת ניתוחים הכוללת שניים או שלושה ניתוחים שבמהלכם מנותחים בכל פעם אזורי גוף שונים עד להגעה לתוצאה הסופית של עיצוב הגוף המלא. ההחלטה אילו איברים ינותחו ובאיזה סדר נתונה לשיקול דעתו של המנתח ונקבעת בהתחשב ברצונותיו של המטופל ובמצבו הגופני והרפואי. יש הרבה אפשרויות לשילובים בניתוח, וקצב הניתוחים נקבע בהמלצת המנתח ולנוחיותו של המטופל.

"הניתוח אורך בממוצע בין שעתיים לארבע שעות", אומר ד"ר מייליק. "השלב הראשון בניתוח הוא ההכנה לניתוח, המהווה, בעיניי, חלק בלתי נפרד מהניתוח עצמו. בשלב זה שיכול להמשך מספר שבועות טרם הניתוח אני עוזר למטופל להגיע למצב הגופני והרפואי הטוב ביותר שניתן. זאת למשל ע"י המלצה על פעילות גופנית או טיפול תרופתי שמטרתו הגדלת מאגרי הברזל בגוף או ויטמינים אחרים בכדי לתקן מצבי אנמיה או חסרים תזונתיים אחרים שיכולים להשפיע על ההחלמה מהניתוח. בנוסף, אני מקפיד על הפסקת עישון סביב הניתוח."

"ביום הניתוח עצמו, בשלב הראשון אני עוסק בתכנון מדוקדק של מהלך הניתוח. אני מצייר על גופו של המנותח ומסמן את תוכנית הניתוח, ובעצה אחת עם המנותח בוחר את מיקום הצלקות שכמובן ימוקמו במיקום מוצנע ככל הניתן."

"בהמשך, לאחר שהמטופל מוכנס לחדר הניתוח, הוא מורדם. הניתוח מתבצע בהרדמה מלאה בשילוב הרדמה מקומית. אני מסנן הרדמה מקומית בכל אזורי הניתוח. ההרדמה מאלחשת את האזורים הללו ומשיגה שתי מטרות חשובות: האחת, בזכותה ניתן לתת פחות חומרי הרדמה כללית, דבר שמונע סיבוכים ותופעות לוואי של ההרדמה ומקל על ההחלמה; והשנייה, חומר ההרדמה המקומי פועל למשך שעות ארוכות גם לאחר הניתוח ולכן מונע כאב גם לאחר שהמנותח מתעורר. בזכות צמצום הכאבים המנותח נייד וקם מהר יותר מהמיטה, נושם עמוק ו"פותח את הריאות", וכך מזרז את תהליך החלמה. לאחר סיום כל שלבי הניתוח: הסרת עודפי העור, הידוק שרירי דופן הבטן לפי הצורך ושאיבת השומן, אני סוגר את הפצע הניתוחי על ידי תפירת הרקמות. התפר הסופי נעשה באמצעות תפרים סמויים הנמסים מעצמם ואין צורך בהסרתם. לסיום מונחים פלסטרים מיוחדים, העוטפים את הצלקות מספר ימים ומתקלפים מעצמם לאיטם".

לאחר הניתוח המטופלים מועברים להתאוששות ומאושפזים לרוב למשך עוד יום בביה"ח. ההחלמה מהניתוח אורכת בין עשרה ימים לשבועיים, כאשר ניתוחים מורכבים ומקיפים יותר דורשים החלמה ממושכת לעומת ניתוחים מקומיים שדורשים פחות זמן עד לחזרה לתפקוד מלא.

כמו בכל ניתוח, גם בניתוחים אלו עלולים להיות סיבוכים הכוללים זיהום, דימום, הצטלקות חריגה, שינויי תחושה בעור, קרישי דם ורידיים, תסחיפים ועוד. "הסיכונים הללו הם סיכונים כמו בכל ניתוח גדול אחר", מבהיר ד"ר מייליק. "אולם באופן כללי אני יכול לומר כי כמות הסיבוכים שאני רואה אצל המטופלים שלי איננה גדולה, והסיבוכים שבהם אני מטפל הם מינוריים וקצרי טווח וניתנים לטיפול מקומי. אני לא שמעתי על מקרה של תמותה בארץ או בעולם בעקבות ניתוחים כאלה, ולכן אני יכול לומר כי כאשר מבצעים הכנה טובה והניתוח מתבצע בצורה הבטוחה והיעילה ביותר, כך גם שעור הסיבוכים קטן ביותר והתוצאות מאוד משביעות רצון".

בואו לדבר על זה עם ד"ר בני מייליק בפורום הסרת עודפי עור אחרי הרזיה.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום