נפילות של קשישים: איך קמים מזה?

(1)
לדרג

אפשר להחזיר את הביטחון וההליכה היציבה לקשישים שחוו נפילה או אף סדרה של נפילות. חשוב להודות בבעיה, להתמיד בפעילות גופנית ולהאמין שניתן לתקן

מאת: ד"ר אפרים אייזן

הפרעות הליכה ויציבות שכיחות מאוד בקרב קשישים ומהוות מקור ניכר לדאגה, בעיקר עקב החשש מנפילות ותוצאותיהן בגיל זה. במקרים רבים אנו עדים להפרעות בתנועה ובתפקוד בקרב קשישים, הקשורות לפחד מנפילות, ולשינוי התנהגותי בעקבות אותו חשש שמשתלט על החיים ועל התפקוד היום-יומי. חשוב לזכור כי נפילות הן אחת מבעיות הבריאות השכיחות ביותר בקרב קשישים, אך זו בעיה שניתנת לפתרון. ניתן להחזיר לבן המשפחה הקשיש את הביטחון לחזור ולהלך בעצמאות ובבטחה. בעשותנו זאת, נחזיר לקשיש את השליטה על חייו, נקל עליו להמשיך בחייו וכך גם נקל על שאר המשפחה שסובבת אותו בדאגה רבה.

כיצד ניתן להקל ולטפל בחרדת הנפילות של הקשישים?

הפרעות הליכה בקשישים
הפרעות הליכה בקשישים

זיהוי הפחד מנפילות: על-פי מחקרים שונים כ-50% מהקשישים שנפלו בעבר, מפתחים "פחד מנפילות", ואצל מחציתם פחד זה עלול אף להוביל להפרעות בתפקוד היומיומי. כדי לטפל בפחד, יש לזהות את עצם קיומו.

לטפל ב"הליכה זהירה": החרדה והפחד מנפילות עלולה להשפיע על היכולת המוטורית באופן ניכר, ובעיקר להביא להליכה מהססת איטית וזהירה. חשוב לשים לב האם הקשיש מגביל את פעילותו באופן מודע כך שהוא הולך בצורה מהוססת, מחשש לחוסר יציבות ובחוסר ביטחון. במקרים אלו כדאי לסייע לקשיש, לתמוך בו ולסייע ליישור המרפקים, ליישור הגו ולאט לאט לצעדים ארוכים יותר.

טיפול בהפרעות חרדה: הפחד מנפילות עלול להפוך למוגזם באופן שמגביל תפקוד יומיומי וגורר הפרעות חרדה קשות בגלל החשש מתוצאותיה הגופניות או הנפשיות של הנפילה הבאה (בושה ומבוכה, פציעה או פגיעה בתפקוד). במקרים כאלה חשוב לשלב טיפול פסיכולוגי לצד הטיפול הפיזי, שיסייע לקשיש לבצע פעילויות כגון רחצה, שימוש בשירותים, ועלייה במדרגות.

התמודדות עם ההכחשה: יש לבצע הערכה לאחר נפילה המעריכה גם את הפחד מהנפילות, וניתן לעשות זאת בשאלות עקיפות כגון: "האם פחד מנפילה גורם לך להימנע מפעילויות?" שאלות אלה, המנסות לקשר בין הפרעות תפקוד לנפילות, הן רגישות יותר משאלות ישירות. הקשיש בדרך-כלל יהיה פתוח יותר לדון בניסיון לשפר את מגבלותיו הגופניות מאשר בבעיות רגשיות כפחדים וחרדות.

להתמיד בפעילות גופנית: קשישים הלוקים בהפרעות הליכה מפיקים בדרך כלל תועלת מטיפול גופני, ולכן כדאי לשלב אימוני הליכה, הסתייעות בהליכון המשפרת משמעותית את המוגבלות ואת היציבות ותרגילי פיזיותרפיה שונים.

להאמין שניתן לתקן: מומלץ לנקוט גישה טיפולית בה תופסים את המצבים הללו כהפרעות הליכה ותפקוד הניתנות לתיקון. יכולת השיקום לקשישים אלו גדלה ככל שהשיקום קרוב יותר לאירוע הנפילה.

לערב את המשפחה והסביבה: ההתערבות הסביבתית של בני המשפחה בבית או במקום המגורים יכולה לשפר את הביטחון ולהפחית את תחושת הפחד, משום שניתן יהיה לזהות מצבים מסוכנים בסביבה ולמנוע אותם בסיוע המשפחה (דוגמת שינוי מבנה מדרגות, התאמות ריהוט והוספת עזרי תמיכה, ידיות במקלחת וכדומה).

הכותב הוא מומחה לנפילות ומנהל מחלקה בבית החולים הגריאטרי-שיקומי פלימן

בואו לדבר על זה בפורום הליכה וניתוח התנועה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום