משמר המפרק: הזרקות נגד כאבים בשיטת אורטוקין

(0)
לדרג

פגיעה בקרסול עלולה לגרום להגבלת תנועה ולכאב כרוני. לטיפולים המוכרים הצטרפה לאחרונה שיטה בה מזריקים למפרק סרום עשיר בחלבונים המופק מדם המטופל

מאת: מערכת zap doctors

בעיות במפרק הקרסול הן בעיות אורתופדיות נפוצות יחסית, הנגרמות מסיבות שונות. מפרק קרסול שנפגע מסיבה כלשהי עלול לגרום הן למגבלות תנועה והן לכאבים, שפוגעים בצורה משמעותית באיכות החיים.

מפרק הקרסול הינו מפרק נושא משקל, המחבר בין עצמות השוק לעצמות כף הרגל, מסביר האורתופד דר גדעון בורשטין, אורטופד מנתח מומחה להחלפות מפרקים ופגיעות ספורט בית החולים שיבא בתל השומר, הליקויים העיקריים בתפקודו התקין של מפרק הקרסול הם חוסר יציבות, הגבלת טווחי תנועה וכאבים. חוסר יציבות בקרסול ונקעים חוזרים נגרמים על ידי פגיעה הכוללת נזק לרצועות המייצבות של הקרסול או מבעיה באיכות מייצבי הקרסול שאינה טראומטית.

הגבלה בטווח מפרק הקרסול נגרמת לרוב עקב טראומה או שבר המשנים את התקינות האנטומית של המפרק וגוררים נזק לשלמות המפרק ותפקודו. כאבים יכולים להיגרם עקב נזק אנטומי מכל סוג, אך יכולים להופיע גם נוכח תהליך דלקתי, ולעיתים גם ללא סיבה המובנת לנו לגמרי.

בעיות במפרק הקרסול
בעיות במפרק הקרסול

זה הולך ומסתבך

כל המצבים שמתאר ד"ר בורשטין נוטים להחמיר ולהתפתח. כאשר המחלה או הפציעה פוגעים בסחוסי הקרסול, יש פגיעה כוללת במפרק שגורמת לכאב כרוני שהולך ומחמיר ולקושי תפקודי. התנועה ההרמונית במפרק נפגעת, והוא ממשיך להתבלות ולעבור שינויים מכניים וביולוגיים.

הטיפול בכאבי הקרסול מכוון תמיד להפחתת הכאבים, לשיפור התפקוד, ובמידת האפשר למניעת החמרה או לתיקון הליקוי הגורם להם. הטיפולים הקיימים כיום כוללים פתרונות כירורגיים לצד טיפולים שמרניים. הטיפול מותאם לכל מטופל באופן אישי, בהתאם לסוג הפגיעה, תסמיניה, מצבו הרפואי של המטופל ומטרת הטיפול.

אמצעי טיפול שאינם כירורגיים כוללים הפחתת משקל לשם הקלה מכנית על המפרק, לצד טיפולים מגוונים - פיזיותרפיה, טיפול פיזי על כל סוגיו, טיפול בגלי קול, רדיו, תהודה מגנתית ועוד", מסביר ד"ר בורשטין. "למטופלים גם מומלץ שימוש בנעלים ומדרסים מותאמים ומגיני קרסול שונים המותאמים לכל חולה לשם שיכוך כאבים וריכוך התנועה.

המזרק הגואל

סוג נוסף של טיפול לא ניתוחי, המתאים למצבים רבים וגם במקרים שבהם הפתרון הניתוחי אינו יעיל, הוא טיפול בהזרקות תוך מפרקיות. בטיפול זה מוזרק אל המפרק חומר שאמור להפחית את הדלקת, להקל את הכאבים ולשפר את טווח התנועה. בהזרקות משתמשים בחומרים שונים, הנחלקים לשלוש קבוצות עיקריות סטרואידים, תרכובות של חומצה היאלורונית והזרקות המופקות מדמו של המטופל.

"אחד הטיפולים החדשניים בתחום הוא טיפול ביולוגי בשם "אורטוקין" אומר ד"ר בורשטין בטיפול זה משתמשים בחלבונים שמצויים בדם החולה.

"בהליך אורטוקין נלקח דם מווריד החולה כדי להפיק ממנו חלבונים נוגדי דלקת וחלבוני הגנה נוספים בכמות גדולה. את הסרום העשיר בחלבונים אילו מזריקים בחזרה למפרק."

לדברי ד"ר בורשטין, הטיפול בשיטת אורטוקין מסייע להפחתת הדלקת והכאבים ולשיפור תפקוד המפרק באופן יעיל ביותר. יתרונות הטיפול בשיטה זו נובעים מכך שמדובר בחומר המופק מגוף המטופל ולא בחומר זר או סינתטי", הוא אומר. "כמו כן, אין מניעה להשתמש בתכשיר זה בחולי סוכרת או חולי לחץ דם קשים. מדובר בשיטת טיפול יעילה ובטוחה לשימוש, המתאימה למצבים בהם קיים תהליך שחיקתי בקרסול מכל גורם שהוא. הטיפול הזה הוכח כיעיל, ומשך הפחתת הכאבים כתוצאה מהשימוש בו ארוך באופן משמעותי ביחס לתכשירים מהקבוצות האחרות".

בואו לדבר על זה בפורום אורטופדיה - בעיות כף רגל וקרסול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום