זיהומים אצל פעוטות וצליאק

(0)
לדרג

לפי מחקר חדש, ילדים הסובלים מזיהומים חוזרים ונשנים נמצאים בסיכון לפתח צליאק. צריכת גלוטן גבוהה מעלה את הסיכון, אך הסיבה לכך טרם ברורה

מאת: ד"ר עמית עקירוב

ייתכן שיש קשר בין זיהומים אצל פעוטות לסיכון למחלת הצליאק. כך לפי מחקר שוודי חדש, שפורסם לאחרונה בכתב העת Biomedcentral Pediatrics.

לדברי החוקרים, בין השנים 1984-1996 עלה שיעור התחלואה בצליאק פי ארבעה בילדים עד גיל שנתיים וירד שוב לאחר מכן. הסיבות למגיפה עדיין אינן מובנות לחלוטין, אם כי ייתכן כי זיהומים משחקים תפקיד חשוב. כעת, ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין מחלת צליאק לזיהומים תוך השוואת מקרים של מחלת צליאק שאובחנו בילדים מתחת לגיל שנתיים, אל מול קבוצת ילדים אקראית מתוך מדגם ארצי מקיף.

הורים לילדים עם מחלת צליאק ולילדים בריאים בקבוצת הביקורת מסרו מידע באמצעות שאלונים בנוגע למאפייני המשפחה, הזנת הילד ומצב בריאותו הכללי. הסקירה הסופית כללה 954 ילדים, מהם 373 ילדים חולי צליאק.

נמצא כי הופעת שלושה זיהומים ומעלה, ללא תלות בסוג הזיהום במהלך החצי השנה לראשונה לחיי הפעוט, לוותה בעלייה של פי 1.5 בסיכון למחלת צליאק, ממצא שנותר על כנו לאחר התחשבות במאפיינים כמו תזונת התינוק והמצב החברתי כלכלי של הוריו. יתרה מזאת, נמצא כי חשיפה לכמות גדולה של גלוטן לאחר הפסקת ההנקה קשורה לעלייה של פי חמישה לתחלואה יחסית לילדים שקיבלו מנות גלוטן קטנות.

החוקרים כותבים כי הם לא זיהו עלייה משמעותית בסיכון למחלת צליאק בעקבות דיווח הורים אודות מקרים של גסטרואנטריטיס, ככל הנראה בשל המספר הקטן של ילדים עם זיהום ספציפי זה. עם זאת, מהממצאים אודות זיהומים שאינם מערבים את מערכת העיכול עולה קשר בין זיהומים למחלת צליאק, אם כי המנגנון בבסיס ממצאים אלה עדיין אינו ידוע.

בואו לדבר על זה בפורום צליאק וקרוהן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום