ויטמין D ומשקל יתר בילדים 

(0)
לדרג

מחקר אמריקאי מגלה כי ילדים שחסר להם ויטמין D נוטים לסבול מהשמנת יתר ומהפרעות במבנה השלד. ככל שדרגת המחסור חמורה יותר, עולה הסיכון להשמנה

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מחסור בוויטמין D נפוץ בילדים בעלי עודף משקל, בעיקר בבני מיעוטים ובילדים הסובלים מהשמנה חמורה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת Pediatrics.

לדברי החוקרים, אף על פי שידוע כי קיים קשר בין עודף משקל למחסור בוויטמין D, השכיחות הארצית של התופעה בארה"ב לא ידועה. במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים להבין את היקף התופעה במדגם שכלל 13 אלף ילדים בגילאי 6-18, שלקחו חלק בסקר לאומי לתזונה ובריאות NHANES בשנים 2003-2006. החוקרים אספו נתונים אודות הגובה והמשקל של ילדים, והמשתתפים סווגו כבעלי משקל תקין, בעלי עודף משקל, השמנה או השמנת יתר חמורה. כמו כן, נמדדו רמות ויטמין D.

החוקרים מצאו כי חוסר ויטמין D גדל עם העלייה בדרגת ההשמנה. בנוסף, שכיחות חסר ויטמין D הייתה תלויה גם במוצא האתני: 27% מהילדים הלבנים בעלי השמנה חמורה סבלו מחוסר ויטמין D, זאת בהשוואה ל-52% מהילדים ממוצא לטיני ו-87% מהילדים השחורים.

כמו כן נמצאו גורמים נוספים הקשורים לשכיחות מוגברת משמעותית של מחסור בוויטמין בקרב הנבדקים. כך למשל אצל ילדים שמנים, נמצא כי יש שכיחות גבוהה יותר של חסר ויטמין D, והתופעה קשורה גם לעוני, איסוף דגימות דם באביב/חורף, אי-נטילת תוספי ויטמין D וצריכה מעטה של חלב. לא זוהה קשר בין רמת הפעילות הגופנית למחסור בוויטמין D בילדים בעלי עודף משקל או השמנת יתר.

החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא כדי להבין את הקשר הסיבתי בין חסר ויטמין D למצבים קרדיו-מטבוליים (הקשורים ללב ולחילוף חומרים) המובילים להשמנה, כמו גם להפרעות במבנה השלד.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום