בג"ץ: פרמדיק לא יקבע מוות

(0)
לדרג

ביה"ד בחן את הנוהל המקוצר המסמיך פרדמיקים של מד"א לקבוע מוות, בלי שהרופא יראה את המטופל, וקבע שאינו חוקי. הר"י: יש גבול לזלזול בחיי אדם

מאת: מערכת zap doctors

בג"ץ קבע השבוע כי נוהל קביעת מוות שלא על ידי רופא אינו עולה בקנה אחד עם החוק הקיים, וכעת מתבקשים המדינה ומד"א להמציא כיצד ברצונם לפעול בהמשך.

מדובר בהליך מקוצר באישור משרד הבריאות שנועד להתמודד עם המחסור ברופאים, ואפשר למעשה לקבוע מוות ללא שרופא ראה את המטופל. הנוהל, שפורסם באפריל 2012, קבע כי פרמדיקים המועסקים בניידות מד"א שבהן לא נוכח רופא יוכלו לסיים פעולות החייאה ולקבוע מוות באישור טלפוני של רופא במוקד. הפרמדיק בוחן את זירת האירוע, מלקט את הנתונים הרפואיים אודות המטופל ונסיבות מותו ומכין דו"ח, שבהסתמך עליו אמור "לקבוע" רופא לשכת הבריאות המחוזית את סיבת המוות, בדיעבד ומבלי לבחון את הנתונים בעצמו, את הגופה ואת זירת האירוע.

עו"ד דפנה הולץ-לכנר שייצגה את העותרת, ההסתדרות הרפואית (הר"י), טענה בדיון כי קביעת מותו של אדם וקביעת סיבת מותו הן החלטות הרות גורל. "לצורך אבחון וקביעת סיבת המוות על הרופא לבצע סדרה של בדיקות. אין המדובר ברשימת פעולות סגורה או קבועה, אלא בפעולות אותן מבצע הרופא, על פי שיקול דעתו המקצועי. מדובר בפעולה קלינית מורכבת, המצויה בבסיס הידע הרפואי, אותו לומד וצובר הרופא במהלך שנים ארוכות ועל כן לא ניתן כי פעולות אילו יבוצעו על ידי פרמדיק, אשר הכשרתו היא בתחום מתן שירותי עזרה ראשונה וביצוע פעולות החייאה", הסבירה.

יו"ר ההסתדרות הרפואית, ד"ר ליאוניד אידלמן בירך על החלטת בית המשפט: "משרד הבריאות ומד"א מנהלים בשנים האחרונות מהלך כולל לצמצם את סמכויותיהם של הרופאים בכלל ובשירותי מד"א בפרט, מהלך המונע בעיקר משיקולים כלכליים ולא משיקולים עניינים ויש בו פגיעה חמורה בבריאות הציבור. בג"ץ הבהיר למדינה שיש גבול לזלזול בחיי אדם, ועליה להבטיח סטנדרטים הולמים של טיפול באדם, בחייו ובמותו".

בואו לדבר על זה בפורום רפואה דחופה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום