רפואה דיגיטלית: סוגיית הרשלנות

(0)
לדרג

מידע רפואי שנשלח למייל הלא נכון, רופא שמייעץ לאדם שמתחזה למטופל, טעות באבחון מקוון הקדמה הטכנולוגית בעולם הרפואה מולידה סוגיות משפטיות מעניינות

מאת: מערכת zap doctors

ההתפתחות הטכנולוגית בעשורים האחרונים שינתה את פניו של עולם הרפואה והולידה את מה שמכונה כיום "עידן הרפואה הדיגיטלית". בין השינויים המבורכים הרבים בולט השינוי בתקשורת בין המטופלים לבין הגופים שמספקים להם את שירותי הרפואה - קופות החולים, המרכזים הרפואיים והרופאים עצמם. התקשורת הדיגיטלית מאפשרת העברת מידע חיוני במהירות וביעילות, ותורמת לקיצור תורים, לתיעוד רפואי יעיל, למניעת סחבת ולטיפול מהיר. אבל מתברר שלצד היתרונות מביאה עמה הקדמה גם בעיות חדשות.

על אף תרומתן הרבה של המערכות הדיגיטליות של מערכת הבריאות לתהליכים טיפוליים שונים, לא ניתן להתעלם מהסכנות הכרוכות בשימוש בהן", אומר שי פויירינג, עורך דין המתמחה ברשלנות רפואית. הטיפול המערב שימוש באמצעים דיגיטליים הוליד סוג חדש של רשלנות רפואית, הנובעת משימוש במערכות התקשורת והמחשוב החדשניות".

האמצעים הדיגיטליים שאליהם מתייחס עו"ד פויירינג הם רבים ומגוונים: מענה על שאלות רפואיות באמצעות המייל, צ'אטים עם רופאים שמספקים אבחנה רפואית אן ליין, שמירה של מרשמים ותוצאות של בדיקות במערכות מידע ועוד. שירותים אלה אמנם חוסכים זמן וכאב ראש, אבל הם יכולים גם לפגוע במטופל במגוון דרכים, ובשנים האחרונות נדרשים בתי המשפט ברחבי העולם להתמודד עם סוגיות לא מעטות כאלה.

"רשלנות רפואית בעידן הרפואה הדיגיטלית היא סוגיה משפטית מורכבת הנמצאת בדיון באקדמיה ובמערכות המשפט ומעלה שאלות משפטיות סבוכות", אומר עו"ד שי פויירינג. כך, למשל, לא ברור בכלל האם אפשר לקבל הסכמה מדעת של חולה באמצעות שיחה מקוונת, ולא ברור כיצד אפשר לקבל את הסכמת החולה לקבל את הטיפול באמצעי דיגיטלי, שכן יש לכך מגבלות וחסרים".

בין הסכנות העלולות לנבוע משימוש ברפואה דיגיטלית בולטות הסכנות הבאות:

רפואה דיגיטלית
רפואה דיגיטלית

פגיעה בפרטיות

הרפואה בעידן הדיגיטלי מהווה אתגר מיוחד בכל הכרוך בשמירה על סודיות המידע הרפואי של המטופל ופרטיותו, אומר עוד פויירינג. כך, למשל, מייל המיועד לחולה ולעיניו בלבד יכול בהיסח הדעת להישלח למטופל אחר. די בלחיצת כפתור שגויה כדי שהמידע הכי אישי של אדם ישלח לנמענים רבים אחרים. בנוסף לכך, ישנה בעיה קשה סביב אבטחת המידע ומניעת זליגתו לאחרים מלבד המשתמש. בכל מוסדות הרפואה קיימות כיום מערכות מידע הכוללות מידע אישי רב על אודות החולה. מדובר במידע פרטי, שניתן להשיגו בלחיצת כפתור. עם כל אמצעי ההגנה המתוחכמים שנוקטים מוסדות הרפואה, עדיין קיימת סכנה ממשית של זליגת מידע.

התחזות וטעות בזיהוי

ברור שבשיטה הדיגיטלית יש קושי לברר מיהו החולה שמקבל בפועל את המידע שנשלח אליו או את הייעוץ שניתן לו", אומר עו"ד פויירינג. "היו לא מעט מקרים בארצות הברית בהם התחזה בנקל אדם לחולה הרשום במערכת כמבוטח ובעצם נהנה מייעוץ חינם. הרופא שייעץ לאדם פלוני הניח כי הוא מדובר עם המטופל שפרטיו לפניו, והייעוץ ניתן בהתאם למצבו הרפואי, גילו ומחלות הרקע של המבוטח ולא של זה שהתייעץ עם הרופא בפועל.

אבחון לקוי

ייעוץ רפואי און ליין יכול להיות ברכה של ממש, אבל צ'ט או מייל לא יכולים להחליף ייעוץ פרונטלי ולעיתים הסתפקות בכאלה גררה פגיעה בחולים. עו"ד פויירינג: "אבחון שגוי הנובע מכך שהרופא אינו בודק ישירות את החולה הוא בגדר אפשרות מתבקשת. קשה להתרשם בצורה אמינה ומקיפה מספיק ממצבו של החולה, גם אם הוא יתאר בהרחבה את תסמיניו ותחושותיו וגם אם המשוחחים יסתייעו במצלמה. בפועל, אין זה משנה כמה המצלמה מתוחכמת, רופא שלא מתרשם ישירות ממראהו של המטופל, מהריח הנודף מהחולה, מצבע הנגע, העיניים, הלשון וכדומה, יכול לפספס פרטים ולהגיע לאבחון שגוי. זה בהחלט יכול להעמיד את המטופלים בסכנת חיים".

סליחה, תקלה

איום על בריאותו של החולה יכול גם לנבוע מתקלות טכניות במערכות הדיגיטליות השונות. ישנם לא מעט מקרים בארץ ובעולם שבהם תקלות טכניות מנעו מהתראות דחופות להגיע לרופא או לחולה במועד; ומאחר שמדובר בדיני נפשות המחיר לכך יכול להיות כבד.

פגיעה בשירות

שירות רפואי שניתן און ליין יכול גם להיחשב פחות איכותי. קשה ליצור אינטימיות בין הרופא למטופל ולנטוע בלב המטופל אמון כלפי הרופא. זה מאוד חבל כי זה נדרש לשם טיפול יעיל ונעים", אומר עו"ד פויירינג. "לכך מתווספת העובדה שרבים מהחולים אינם יודעים להשתמש בחידושים הטכנולוגיים ויש אף כאלה שידם אינה משגת רכישת מחשב ו/או טלפון נייד. כך יוצא שמקבלי השירות הרפואי נפגעים ומקבלים שירות רפואי פחות טוב ופחות שיוויוני".

לאור ההשלכות המסוכנות הללו יוצא עו"ד פויירינג נגד יישום הרפואה הדיגיטלית בישראל וקורא לצמצום השימוש בה למינימום האפשרי. הרעיון להשליט משטר של רפואה דיגיטלית אינו מוצדק במתווה הגיאוגרפי של ישראל", הוא אומר. "לרוב תושבי מדינת ישראל יש אפשרות להגיע במהירות הנדרשת לקבלת טיפול רפואי. בארצות הברית ובאוסטרליה יש אזורי ספר מרוחקים ההופכים את השירותים הרפואיים המקוונים לשירותים נחוצים ביותר. בישראל רצוי ומומלץ לשפר את מתן שירותי הרפואה לאזרחים באמצעים יעילים יותר, ואין זה ראוי לשאוף לקצר את התורים ולייעל את הטיפול באמצעים דיגיטליים שעלולים לפגוע בביטחון החולה".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום הריון ולידה - רשלנות רפואית
פורום רשלנות רפואית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום