סרטן: לתת לנפש לעזור לגוף

(0)
לדרג

בסדנת גוף-נפש במרכז הרפואי קפלן מקבלים המשתתפים כלים כמו מדיטציה, דמיון מודרך וחשיבה חיובית, המסייעים בהתמודדות עם מחלת הסרטן

מאת: מערכת zap doctors

ישנן דרכים רבות להתמודד עם מחלת הסרטן. יש כאלה שמנסים את כל הטיפולים הרפואיים האפשריים, אחרים יעדיפו לשנות את הרגלי התזונה שלהם, ויש גם כאלה שמנסים כל טיפול אלטרנטיבי חדש. אך לא משנה באיזו דרך בוחרים להתמודד, כיום כבר ברור שיש קשר בין הגוף לנפש, ושיש משמעות לאופן ההתמודדות הרגשית עם המחלה.

במכון האונקולוגי במרכז הרפואי קפלן מתקיימת כבר כמה שנים סדנה ייחודית, המיועדת למטופלים במכון בהווה ובעבר, תחת הכותרת "סדנת גוף-נפש וכלים לשימוש אישי". הסדנה היא חלק מפרויקט "רוש מושיטה יד", החוגג בימים אלה עשור וכולל פעילויות שונות למען המטופלים.

"הסדנה החלה בשנת 2008 והוגדרה סדנת דמיון מודרך, אך לאורך השנים תחומי העניין התרחבו לכל תחום רפואת גוף ונפש", מספרת ד"ר דליה רזניצקי, PhD במדעי החיים ומנחת קבוצות לשיפור הבריאות הפיזית והנפשית. "המפגשים מהווים מקום של לימוד, העשרה ותמיכה לחולי הסרטן, והכלים שהמשתתפים מקבלים הם בעלי ערך רב מעבר להתמודדות עם המחלה. הסדנה מיועדת אמנם לחולי סרטן בשלב הטיפולים, אך גם כאלה שהחלימו ממשיכים להגיע".

טיפולים משלימים לסרטן
טיפולים משלימים לסרטן

על מה שמים דגש במפגשים?

"כל אחד מאיתנו יכול לעשות דברים שישפרו את בריאותו, בהתאם למה שהוא מתחבר אליו - מדיטציה, שינוי חשיבה, ספורט, תזונה נכונה, דמיון מודרך וכדומה. בכל תקופה אנחנו מתייחסים לנושא מסוים - למשל התמודדות עם סטרס, הקשר בין מחשבות ותהליכי ריפוי (אפקט הפלסבו), הקשר בין שמחה לבריאות ועוד. מתרכזים בנושא במשך מספר מפגשים והמשתתפים מקבלים טיפים, משתפים אחד את השני בתחושותיהם ולומדים על הנושא. מחקרים מראים שלמחשבה יש השפעה עצומה על הפיזיולוגיה, ולכן הדגש הוא על שינוי צורת החשיבה ומתן כלים להתמודדות עם דאגות, פחדים והתמודדויות בחיי היום יום, תוך התייחסות תמידית לחיים עם המחלה".

בזכות המכנה המשותף בין משתתפי הסדנה, היא משמשת גם קבוצת תמיכה שבה אנשים מייעצים, מקשיבים ועוזרים זה לזה. "יותר נשים מגיעות למפגשים מגברים", מספרת ד"ר רזניצקי. "יכול להיות שזה נובע מכך שנשים יותר פתוחות להתבוננות פנימית ועזרה. מלבד ההתמודדות היומיומית, המשתתפים משתמשים בכלים שלמדו בסדנה - למשל הרפיה או מדיטציה - תוך כדי טיפולים, בהמתנות לבדיקות וכשכואב להם".

מה הקושי הגדול של משתתפי הסדנה?

"הפחד שהסרטן יחזור. אנו מטפלים ברגשות אלה ולומדים להתמודד עם דברים שתלויים בנו. בדברים שאינם תלויים בנו השאיפה היא לנסות לקבל אותם בשלווה ולעשות תהליכים לשינוי השיח הפנימי שמתרחש בראשנו. אנחנו בוחרים לחשוב אחרת. משתמשים גם בכלי של הכרת תודה והערכה של הדברים הטובים, למשל רופא קשוב ומקצועי שאפשר לסמוך עליו, הרגשה טובה וכו'. אנשים מגיעים לסדנה בכל מיני שלבים בהתמודדותם עם הסרטן, ואפשר לראות שאלה שמגיעים בשלב מוקדם לאחר גילוי המחלה מצליחים להתמודד עם הקשיים. מחקרים מראים כי השתתפות בקבוצת תמיכה מגדילה את סיכויי ההישרדות. הסדנה באה כמענה משלים לטיפולים הקונבנציונליים, והיא מסייעת לאנשים להשפיע על בריאותם בזכות דרך החשיבה שלהם".

ד"ר נעה אפרת בן ברוך, מנהלת המכון האונקולוגי במרכז הרפואי קפלן, רואה בסדנה תרומה משמעותית לתהליך הטיפולי. "לכל הטיפולים התומכים והמשלימים שעוזרים למטופלים בזמן מעקב יש ערך רב למטופלים", היא אומרת. "הם מוקפים בקבוצת באנשים נוספים עם ניסיון, והשיתוף עוזר להם לעבד את המצב. מטופלים משתפים פעולה וממשיכים להגיע לסדנה ביוזמתם גם אחרי שהם מסיימים את הטיפולים".

גם גניה כהן, עובדת סוציאלית שמרכזת את תחום העבודה הסוציאלית אונקולוגית ופליאטיבית במרכז, מאמינה שיש קשר חזק בין גוף לנפש. היא מספרת כי מגיעים לסדנה אנשים שמוכנים להאמין בהשפעתה החיובית. כהן: "הם מקבלים כלים שמלמדים אותם כיצד להירגע ולהגיע למקום נינוח, מצב המשפיע על התחושות והתפקוד. מה גם שזו קבוצת תמיכה והאנשים שם מלווים אחד את השני. הסדנה מהווה מוקד משיכה למטופלים והם ממשיכים להגיע משום שיש שם אווירה חמה, מקבלת ותומכת".

לפרטים נוספים על טיפולים חדשניים - ניסויים קליניים לחולי סרטן לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום טיפולים משלימים לסרטן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום