ראומטולוגיה: חולים ולא מטופלים

(0)
לדרג

יוצאי ברה"מ לא הולכים לרופא בגלל המחיר, בני המגזר הערבי לא מאובחנים בזמן, והחרדים מוטרדים מההשפעה על הפוריות. סקר לקראת יום המודעות

מאת: מערכת zap doctors

חלק גדול מהסובלים ממחלות ראומטיות לא מקבלים טיפול, בעיקר יוצאי ברה"מ ובני המגזר הערבי. כך חושף דו"ח ראשון מסוגו, שנערך לקראת חודש המודעות למחלות אלה. הדו"ח, שנערך על ידי מכון גיאוקרטוגרפיה, מגלה פערים מגזריים בכל הקשור לאבחון, דרכי טיפול ונגישות למידע בקרב חולים במחלות ראומטיות יחסית לשאר האוכלוסיה.

בסך הכל מהווים בני המגזר הרוסי כ-11% מסך החולים, הערבים כ-21% והחרדים כ-9%. עבור חלק מבני המגזר הרוסי מהווה עלות הטיפול חסם משמעותי ברמת ההיענות לטיפול. כמו כן אלה נוטים לחשוש מהשלכות המחלה על מצבם התעסוקתי והמשפחתי; בנוסף, יש בקרב אוכלוסייה זו רמת מודעות נמוכה להיבטי המחלה ולזכויות החולים.

תמונה עגומה גם במגזר הערבי; כאן המודעות של הרופאים למחלות מפרקים נמוכה ובהתאם לכך שיעור גבוה של חולים לא מאובחנים בזמן; גם כאן קיימת רמת היענות נמוכה בקרב החולים לטיפול במחלה, כאשר עלות הטיפול מונעת מרבים מבני המגזר לשים סוף לכאב. בקרב החולים קיים חשש מפני השפעת המחלה על זוגיות ותעסוקה.

לעומת זאת, במגזר החרדי נרשמה רמת היענות גבוהה יחסית לטיפול בקרב גברים, אך רמת היענות נמוכה בקרב נשים; באופן כללי שיעור הפונים לסיוע רפואי גבוה יחסית, כשחלק גבוה מכך הוא גם במסגרת הרפואה הפרטית. עלות הטיפול אינה מרתיעה מטיפול, וכשצריך - ניגשים לרופא. המחלות מעוררות חשש מהשלכות בתחום הזוגיות, מציאת שידוך ופוריות.

בסך הכל יותר מ-520 אלף איש בישראל סובלים ממחלות ראומטיות - מחלות כרוניות הפוגעות במערכת השרירים, שלד ומפרקים ומצריכות לרוב טיפול רפואי מתמשך לכל החיים. "מחלות אלו מלוות במוגבלויות רבות, כאבים וסימפטומים נוספים שעלולים להשפיע על היבטים רבים הכרוכים בתפקודו של האדם בעבודה ובחייו הפרטיים, מסבירה פרופ' אורי אלקיים, יו"ר האיגוד הישראלי לראומטולוגיה. "חולים רבים הסובלים ממחלות אלו אינם מודעים להשלכות העתידיות של מחלתם או מופנים בשלב מאוחר מדי לאבחון על ידי מומחה. הדבר משפיע באופן ישיר על חומרת מחלתם וסיכויי ההחלמה ממנה".

בואו לדבר על זה בפורום ראומטולוגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום