רפואה ברשת: עם הפנים למטופל

(0)
לדרג

משרד הבריאות יערוך סקרים לבדיקת חוויית השירות; בנוסף, באתר אינטרנט חדש תוכלו בקרוב לספר על הביקור האחרון שלכם אצל הרופא

מאת: מערכת zap doctors

מהפכת חווית המטופל כבר כאן. האינטרנט הפך את הידע הרפואי לנחלת הכלל, וכיום כל מי שמחפש מידע רפואי נעזר בניסיון ובתובנות שתרמו מטופלים אחרים ברשת. ב-2013 מתכנן משרד הבריאות לבדוק את שביעות רצון המטופלים, בין היתר באמצעות אתר חדש שבו תוכלו לחלוק את חוויותיכם מיד אחרי שחזרתם מהרופא.

"כבר לא ניתן להתעלם מהשחקן החדש ברשת ושמו E-Patient. החולה של היום מומחה יותר ומבקש מהרופאים תפקיד פעיל יותר בניהול מחלתו", אמר אתמול (ב') פרופ' אמתי זיו, סגן מנהל המרכז הרפואי שיבא בכנס בנושא השירות הרפואי שנערך על ידי האגודה לזכויות החולה בישראל.

כיום כשהדיון על הטיפול הרפואי הפך לנחלת הכלל, לדוגמה הטיפול הרפואי שקיבל אביו של החזאי דני רופ או סוגיית אי פינוי של הבמאי דורון נשר, לא ניתן להתעלם מהכוח שיש למטופלים ולבני משפחותיהם. זוהי גם אחת הסיבות להקמת אתר חדש שיעלה בקרוב ויבדוק את שביעות הרצון של המטופלים, מסבירה ד"ר רחל ווילף-מירון, העומדת לצד פרופ' זיו בראש ועדת משרד הבריאות לגיבוש סטנדרטים לשיפור חוויית המטופל, שהקימה את האתר תחת הססמה "החוויה שלך קובעת!".

איך היה אצל הרופא? ספר לחבריך

האתר נועד לייצר דיאלוג בין המטופלים למערכת הבריאות ולשקף את חוויית השירות. מטופלים יוכלו להזין באופן אנונימי באתר משוב שלילי או חיובי על טיפול רפואי שחוו והמשובים יקוטלגו לפי מילות מפתח, כך שאם למשל אשה בהריון תרצה לראות מה חושבים הגולשים על מחלקת היולדות בבית החולים מסוים היא תוכל לבדוק את משובי הגולשות שקיבלו שם טיפול בעבר. מערכת הבריאות מצדה תרוויח משוב על איכות שירות וותדע היכן צריך להשתפר. בסופו של דבר, המטרה של האתר היא להגביר את השקיפות ואת אמון הציבור במערכת הבריאות.

"בארה"ב ובאירופה כבר עובדים מזמן לפי פרמטרים של איכות טיפול לפי תפיסת המטופל ו-30% מדירוג בתי החולים נגזר מפרמטרים אלו. גם בישראל אנו חותרים לכיוון זה", אמר פרופ' זיו והציג את חוזר המנכ"ל שיצא בעקבות עבודת הוועדה שבראשה עמד. לדבריו, בשנה הבאה ייערכו סקרים בבתי החולים ובקהילה. הסקרים יכללו שאלות על היחס, המקצועיות, הנגישות למידע, הבטיחות, רצף הטיפול וכדומה. וכמובן שאלת השאלות, "האם אתה היית ממליץ לחבר להגיע לאותו מוסד רפואי?".

חלק ממנכ"לי קופות החולים שנכחו בכנס הביעו ספקנות לגבי יישום המהלך, בעוד שהקופות נאנקות תחת גרעונות של שני מיליארד שקלים. רן סער, מנכ"ל מכבי שירותי בריאות, העיר כי "משרד הבריאות מפעיל רגולציה חלקית ושטחית על בתי החולים, לעומת רגולציה אקטיבית ויוזמת אך לא מתוקצבת, המופעלת על קופות החולים. בעוד המשרד מפיץ חוזרים ונהלים מחייבים לקופות, שעלות ביצועם עבור הקופות היא גבוהה, בכל הנוגע לבתי החולים הוא אף אינו פועל לקידום שקיפות פעילותם".

בואו לדבר על זה בפורום רפואת משפחה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום