סידן וברזל מזיקים לעיניים?

(0)
לדרג

סקר אמריקאי מקיף מגלה כי צריכה רבה של סידן וברזל עלולה להעלות את הסיכון לגלאוקומה. החוקרים מעריכים כי ההשפעה היא בעיקר של תוספי תזונה

מאת: ד"ר עמית עקירוב

רואים שיש לך יותר מדי ברזל. מתברר שיש קשר בין צריכה רבה של סידן וברזל לסיכון מוגבר להתפתחות גלאוקומה. כך עולה מתוצאות סקר נרחב שהוצג בכינוס השנתי של האקדמיה האמריקאית לרפואת עיניים שהתקיים לאחרונה.

בסקר נבדקו שאלוני NHANES, סקר לאומי לבריאת ותזונה, שמילאו כ-6,300 משתתפים בני 40 ומעלה בשנים 2005-2008. החוקרים העריכו את הצריכה הרגילה של סידן וברזל על בסיס מספר מדדים ב-24 שעות, וחילקו אותה לפי חמישונים: גיל, מין, גזע ומחלות רקע (כולל אוסטיאופורוזיס ואנמיה). מבין משתתפים אלו 422 פיתחו גלאוקומה. מהערכת סך צריכת סידן וברזל (כולל צריכה תזונתית וצריכה בצורת תוספים) עולה כי צריכה כוללת גדולה יותר של כל מרכיב מזון לוותה בסיכון מוגבר.

החוקרים זיהו עלייה של פי 1.5 בסיכון לגלאוקומה בקרב משתתפים בחמישון החמישי לצריכת ברזל ועלייה של פי 3 באלו בחמישון הרביעי. באשר לצריכת סידן, זוהתה עלייה של פי 1.5 בסיכון לגלאוקומה בקרב משתתפים בחמישון הרביעי לצריכת תוספי סידן, ועלייה של פי 1.3 בחמישון החמישי. עם זאת, התמונה הייתה שונה כאשר החוקרים בחנו את מרכיבי המזון בתזונה. עבור ברזל למשל הסיכון קטן עם הפחתת הצריכה התזונתית, ומגמה דומה זוהתה עם צריכת סידן בתזונה. לדעת החוקרים נטילת תוספי תזונה אחראית להבדל, אך בשל מגבלות הכרוכות בשיטות המחקר, לא ניתן היה לבודד את ההשפעות שלהם.

בואו לדבר על זה בפורום גלאוקומה והפחתת לחץ תוך-עיני.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום