גלאוקומה: כשהתרופה עושה נזק

(11)
לדרג

שימוש בטיפות עיניים להורדת הלחץ התוך עיני גורם לגרד, לאדמומית, לדמעת, ואף למחלות משטח העין. האשם: החומר המשמר BAK. הפתרון: מעבר לטיפות בטוחות יותר

מאת: ד"ר שמעון קורץ

גלאוקומה היא מחלה המאופיינת בנזק מבני לעצב הראייה המוביל לנזק מתמשך ומתקדם לשדה הראייה עד כדי עיוורון. מחלה זו היא הסיבה השנייה בחשיבותה לעיוורון בעולם המודרני, והחולים לרוב לא מרגישים בהידרדרות המחלה עד לשלבים מאוד מתקדמים שלה. המחלה מתאפיינת לרוב בלחץ תוך עיני מוגבר, הגורם ללחץ על עצב הראייה ולפגיעה בלתי הפיכה בו.

הטיפול בגלאוקומה - הן במקרים של גלאוקומה עם לחץ גבוה והן במקרים של גלאוקומה עם לחץ תקין - הוא משותף ומבוסס בעיקר עלהורדת הלחץ התוך עיני בכדי להאט או לעצור את התקדמות הנזק לעצב הראייה. הטיפול המקובל כיום להורדת הלחץ התוך עיני מורכב משלושה רבדים. רוב רופאי העיניים יתחילו לטפל בטיפות עיניים להורדת הלחץ, כאשר מקובל להתחיל בטיפול עם תרופה בודדת ובהמשך להחליף או להוסיף טיפות עיניים על פי לחץ המטרה שהוגדר בתחילת הטיפול. הטיפות נחלקות לשתי קבוצות: האחת שמפחיתה את ייצור הנוזל התוך עיני והשנייה המגבירה את פינוי הנוזל התוך עיני.

בהמשך, כאשר הלחץ התוך עיני עדיין לא מאוזן למרות טיפול תרופתי משולב הנסבל על ידי החולה, יש אפשרות לטיפול בלייזר, ובשלב מאוחר יותר - כאשר קיימת הידרדרות במבנה העצב ובשדה הראייה - מקובל לבצע ניתוח שמטרתו שוב הורדת הלחץ התוך עיני לטווח בטוח שימנע המשך הידרדרות.

גלאוקומה (
גלאוקומה (

שילוב של כמה טיפות

יש לציין כי רוב מטופלי הגלאוקומה יזדקקו בשלב כזה או אחר ליותר מטיפול תרופתי אחד, כלומר לשילוב של מספר סוגים שונים של טיפות, ומדובר בטיפול ממושך לאורך שנים ארוכות.

הטיפול בגלאוקומה בטיפות מלווה לרוב במחלת משטח העין (OSD) ובעיניים יבשות. מחלות משטח העין (OSD) הן קבוצה של מחלות, שמסיבות שונות גורמות לתופעות בעפעפיים ובמשטח העין וקשורות לרוב ביובש ניכר בעיניים, הפרעה ניכרת בדוק הדמעות, צריבה, גרד, דמעת מרובה ובמצבים קשים יותר אפילו הפרעות ניכרות בראייה. מתברר כי החומר המשמר BAK (בנזלקוניום כלוריד), המצוי בטיפות עיניים רבות ומשמש למניעת זיהום חיידקי בבקבוקים, גורם להתפתחות מחלת משטח העין. בעבודה רטרוספקטיבית, שכללה 108 עיניים עם מחלת משטח עין קשה, נמצא של-71 עיניים, כלומר66%, היתה גם גלאוקומה.

להישמר מן המשמר

BAK הוא החומר המשמר הנמצא בשימוש הנרחב ביותר ברפואת עיניים - הן בטיפות לגלאוקומה והן בטיפות לשימושים אחרים. בשל גודלה הקטן של המולקולה, היא חודרת בקלות לקרום של התאים, ולאחר החדירה גורמת להרס של מרכיבי התא ולדליפת נוזל תאי ובסופו של דבר למוות של התאים. עם מות התא משתחרר BAK הפוגע בתאים סמוכים, וניתן למצוא שאריות שלו גם שבוע אחרי מתן טיפה בודדת של BAK. חשיפה כרונית גורמת לדלקת תת קלינית, ועם השנים מתפתחת דלקת קלינית ומחלות נוספות על משטח העין. דלקת זו גורמת לירידה באיכות החיים ולירידה בהיענות לטיפול בגלאוקומה.

מתן של טיפות המכילות חמרים משמרים לזמן ממושך יביא בדרך כלל לתופעות לוואי מקומיות ולהפסקת הטיפול על ידי המטופל. בעבודה שפורסמה ב-2003 נמצא כי 64% מהמטופלים סבלו לפחות מתופעת לוואי אחת, וכ-20% התלוננו על ארבע תופעות לוואי ויותר, ביניהן צריבה, טשטוש, דמעת, גרד, הפרשות, אדמומיות וקושי בקריאה ובמיקוד לקרוב.

מחקרים מראים כי מתן של תרופות לגלאוקומה ללא חומר משמר מוריד בצורה משמעותית את תופעות הלוואי והתלונות של החולים לעומת מתן טיפול עם BAK, וגם הממצאים של אודם בלחמית, דלקת עפעפיים ותופעות אלרגיות פוחתים כאשר משתמשים בטיפות ללא חומר משמר. בשנים האחרונות בוצעו עבודות מחקר רבות עם תרופות להורדת הלחץ התוך עיני ללא חומר משמר, ובעקבות הממצאים החלו להשתמש בחלק מהטיפות בפוליקווד חומר משמר בטיחותי יותר מ-BAK.

נכון להיום משווקות בישראל שתי תרופות ללא BAK: טיפות עיניים טרבתן (Travatan), שמכילות פוליקווד, ותרופה נוספת ששמה ספלוטן (Saflutan), גם היא ללא BAK. בעולם משווקות מספר תרופות נוספות הכוללות חומרים משמרים בטיחותיים יותר או ללא חומרים משמרים כלל. הידע המצטבר מהמחקרים הקליניים מצביע על כך שמעבר לשימוש בטיפות ללא BAK עשוי להפחית בצורה משמעותית את הסימנים והתלונות של דלקת כרונית, ולהביא לשיפור בהצלחת הטיפול בחולי הגלאוקומה.

ד"ר שמעון קורץ הוא מנהל שירות הגלאוקומה ומנהל מרפאות עיניים במרכז הרפואי תל אביב (איכילוב)

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום גלאוקומה - בניהול העמותה לחקר בריאות העין
פורום גלאוקומה והפחתת לחץ תוך-עיני

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום