חנוכה וסוכרת: כוננות ספיגה

(0)
לדרג

אוהבים סופגניות? אם גם אתם מתקשים לעמוד בפיתוי, אפשר לצמצם ככל האפשר את הקלוריות, השומן והסוכר שמאכלי חנוכה עתירים בהם

מאת: בתיה אלימלך

בעוד שאצל הילדים חג החנוכה הוא אחד החגים השמחים והאהובים, נראה שאצל מבוגרים הרגש היחיד שהוא מעורר הוא חשש: חשש מאכילת מזונות משמינים, מעלייה בערכי הסוכר, מעלייה במשקל, ומכך שנגלה חולשה ונתפתה לעוד ועוד לביבות וסופגניות.


תזונה בחנוכה לחולי סוכרת (אילוסטרציה)
תזונה בחנוכה לחולי סוכרת (אילוסטרציה)

אם אפשר, הסתפקו בסופגנייה אחת

אם בעבר צצו הסופגניות תקופה קצרה לפני תחילת החג, היום אנו רואים אותן בכל מקום כבר חודש ואף חודשיים לפני החג - דבר שמקשה ומותח עד קצה גבול היכולת את כוח הרצון שלנו לעמוד בפני המעדן המטוגן.

סופגנייה ממוצעת עם ריבה מכילה כ-400 קלוריות וכ-40 גרם פחמימה (יותר משתי מנות פחמימה פשוטה). הערך התזונתי שלה ידוע לשמצה: היא משלבת בין כמות גדולה של קמח לבן, שמן לרוב והמון סוכר. השילוב של הפחמימות שמעלות את רמת הסוכר בדם ושל שומן שמעכב את ספיגתן, עשוי להביא לערכי סוכר גבוהים במשך כמה שעות לאחר האכילה (זה לא אומר אגב, שאסור לצרוך שומנים. להפך - לשומן חשיבות גדולה בתפקודו של גוף האדם וכ-30% מכמות הקלורית היומית שאנו אוכלים אמורה להיות ממקור שומני, אלא שיש להעדיף שומן לא רווי).

סוכרתיים שמנהלים אורח חיים בריא, הכולל ארוחות מאוזנות ופעילות גופנית סדירה, ושומרים על ערכי סוכר מאוזנים ברוב ימות השנה, יכולים להרשות לעצמם סופגנייה אחת בחג. כמובן שעדיף להימנע מכך, אבל אם חייבים עדיף להסתפק באחת. ואם אתם שייכים לאחוז הקטן באוכלוסייה ששומר על תזונה נכונה וערכי סוכר תקינים, ובחנוכה אתם פשוט חייבים לאכול סופגניות, אז הנה כמה המלצות שיוכלו לסייע לכם לא להגזים:

לוחמה פסיכולוגית

הגדירו מראש כמה סופגניות אתם מתכננים לאכול, אם בכלל. זכרו שעם ישראל בורך בחגים רבים ואם בכל חג נחרוג מהשגרה לא יישארו לנו הרבה ימים לשמור על שגרת תזונה מאוזנת המומלצת לשמירה על ערכי סוכר מאוזנים.

אל תכניסו את האויב הביתה

אם החלטתם לאכול סופגנייה, הפכו את הדבר ל"פינוק" חד פעמי על ידי קניית הסופגנייה במאפייה או בבית קפה, וכך העניין יסתכם בסופגנייה אחת ולא בחבילה שלמה. אם הסופגניות מיועדות לילדים/לאורחים, ספרו בצורה מדויקת את כמות המשתתפים במאורע וקנו סופגניות בהתאם, ללא הכפלה. עדיף שכל אחד יאכל אחת, מאשר שאתם תאכלו את השלוש שנותרו בקופסה.

חפשו אלטרנטיבות

בחרו סופגניות קטנות ופשוטות ללא ציפויים ותוספות אשר מגבירים ואף מכפילים את כמות הקלוריות והסוכר שבהן.

נסו אלטרנטיבות אחרות ללביבות והסופגניות המטוגנות - כיום יש מתכונים רבים ללביבות וסופגניות אפויות או ללא סוכר.

הביאו אתכם לאירועים חברתיים ירקות או סלטים שאותם תוכלו לנשנש במקום מזונות עתירי קלוריות.

הקפיד לשמור על אורח חיים אקטיבי ופעילות ספורטיבית גם בימי החג.

הכותבת היא דיאטנית קלינית B.sc, מומחית לסוכרת, האגודה הישראלית לסוכרת

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת והשמנה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום