אנטיביוטיקה בהריון ואסתמה בתינוק

(0)
לדרג

לפי מחקר חדש, לילדים שנחשפו בתוך הרחם לאנטיביוטיקה סיכון גבוה ב-17% לפתח אסתמה. ייתכן כי מה שגורם לכך הוא הפגיעה במערכת החיסון המתפתחת

מאת: ד"ר עמית עקירוב

במחקר חדש שנערך בדנמרק נמצא כי בקרב ילדים לאמהות שנטלו טיפול אנטיביוטי בזמן ההריון סיכון מעט גבוה יותר לפתח אסתמה, בהשוואה לילדים אחרים. ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת Journal of Pediatrics.

להערכת השפעת האנטיביוטיקה כבר בשלב מוקדם בהתפתחות התינוק, אספו החוקרים מידע ממאגר לידות ארצי, אשר כלל נתונים על יותר מ-30 אלף ילדים שנולדו בין השנים 1997-2003 והיו במעקב במשך חמש שנים. החוקרים מצאו כי כ-7,300 מהילדים (קרוב לרבע מהילדים), נחשפו לטיפול אנטיביוטי במהלך החיים התוך רחמיים; מבין אלו מעט יותר מ-3% (238 ילדים) אושפזו בשל אסתמה עד גיל חמש. להשוואה, כ-2.5% מבין 23 אלף הילדים לאמהות שלא נטלו טיפול אנטיביוטי, אושפזו בשל אסתמה. לאחר שקלול גורמי סיכון אחרים לאסתמה, החוקרים חישבו כי בילדים שנחשפו לאנטיביוטיקה נרשמה עלייה של 17% בסיכון לאשפוז בשל אסתמה. בילדים אלו נרשמה גם עלייה של 18% בסיכוי לקבלת מרשם לטיפול בתרופות נגד אסתמה, בהשוואה לילדים לאמהות שלא נטלו אנטיביוטיקה בהריון.

החוקרים בחנו גם תת-קבוצה של 411 ילדים שהיו בסיכון מוגבר לאסתמה מאחר שהוריהם סבלו מהמחלה, ומצאו כי בילדים אלו הסיכון להתפתחות אסתמה היה גבוה כפליים אם נחשפו לטיפול אנטיביוטי בטרימסטר השלישי להריון.

המחקר נערך בעקבות עבודה קודמת שקשרה בין טיפול אנטיביוטי בינקות לסיכון מוגבר לאסתמה, אם כי חלק מהחוקרים הפריכו ממצאים אלו. ההסבר לממצאי המחקר הנוכחי הוא שייתכן כי טיפול אנטיביוטי באמהות מביא לשינוי מאזן החיידקים הטבעי, המועברים ליילוד, וחוסר איזון חיידקי כזה בגיל צעיר משפיע על ההבשלה של מערכת החיסון ביילודים. השפעות אלו על מערכת החיסון עלולות להוביל להתפתחות אסתמה מאוחר יותר, אם כי המנגנון עדיין לא ברור.

בואו לדבר על זה בפורום אלרגיה ואסתמה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום