חסמת ריאות: הקטלן הרביעי בעולם

(0)
לדרג

יש כיום מגוון תרופות לטיפול בחסמת ריאות, אך לא כולן נכללות בסל הבריאות בישראל. גם זמינות הטיפולים לחולים מוגבלת, בגלל שיקולי תקציב

מאת: ד"ר גרשון פינק

מחלת חסמת הריאות (Chronic Obstructive Pulmonary Disease- COPD) פוגעת בכ-20% מהמעשנים ומתבטאת בקוצר נשימה, שיעול וליחה מרובה. בישראל יש כ-200 אלף חולים בכל דרגות החומרה של המחלה, וכ-3,000 מהם מתים מהמחלה מדי שנה. COPD מוגדרת בעולם המערבי כגורם התמותה הרביעי, מיד לאחר מחלות לב, שבץ ומחלות כלי דם. עם זאת, רק כעשירית מהחולים מאובחנים בזמן. בהעדר טיפול רפואי, מימדי המחלה המסוכנת ילכו ויגדלו, מעגל החולים יורחב, חולים נוספים ימותו והתחזית מנבאת שהמחלה תהווה כבר בשנתיים הקרובות את גורם התמותה השלישי בעולם המערבי. מבחינת הנטל הכלכלי של המחלה למערכת הבריאות, COPD היא גורם ההוצאה השלישי בגודלו בעולם המערבי. ולמרות כל זאת, המודעות למחלה בישראל נמוכה.

ל-70%-80% מחולי ה-COPD יש היסטוריה של עישון. עד לפני כמה שנים היחס כלפי חולי ה-COPD היה כאל חולים שהביאו את זה על עצמם, סוג של עונש על שנים של עישון. כך או כך, חולים אלו עוררו פחות אמפתיה בהשוואה לחולי סרטן או לחולים אחרים, והדבר בא לידי ביטוי גם בסדר העדיפויות הנמוך שניתן למחלה ולהתמודדות עמה, מצד הציבור, ראשי מערכת הבריאות ואף מצד הרופאים ואנשי המקצוע שטיפלו בחולים אלו.

ואולם ישנה חשיבות גדולה לאבחון מוקדם ולטיפול במחלה. הטיפול מסייע במניעת הידרדרות המחלה, ובהארכת תוחלת החיים של החולה. כיום ניתן להצביע על עלייה במודעות הציבורית למחלה, ולחשיבות האבחון המוקדם והטיפול בה. אחד הצעדים החשובים בהקשר זה הוא הכנסת הטיפולים להפסקת עישון לסל הבריאות לפני כשנה, שכן השלב הראשון בטיפול בחולי COPD הוא הפסקת העישון.

חסמת ריאות
חסמת ריאות

טיפולים לא זמינים

בנוסף לכך, יש כיום מגוון תרופות הזמינות לחולי ה-COPD, אך עדיין לא כולן נכללות בסל הבריאות הממלכתי. אחת הדוגמאות לכך היא מרחיבי סמפונות ארוכי טווח שמהווים את הבסיס הטיפולי לטיפול במחלה אך אינם זמינים לכלל החולים, באותו האופן בו הם זמינים ליתר החולים בעולם ובניגוד להמלצות הבינלאומיות לטיפול במחלה. בישראל ישנן עדיין מספר מגבלות בכל הנוגע לזמינות הטיפולים לחולי ה-COPD, הנובעות מתקציב ושיקולי עלות. הדבר עלול להוביל, במקרים מסוימים, לכך שחולים עלולים שלא לקבל את הטיפול היעיל ביותר עבורם. מרכיב חשוב נוסף במכלול הטיפול בחולה ה-COPD הוא שיקום ריאתי, שלא כלול כיום בסל התרופות ולכן לא פעם קופות החולים מגבילות את מספר טיפולי השיקום הניתנים לחולים. שיקום ריאתי הוא מרכיב חשוב במניעת החמרת המחלה ובשיפור איכות החיים.

מבחינת הרופאים המטפלים, השאיפה היא שכל אדם מעשן יהיה מודע לסיכוניו לחלות ב-COPD ויבצע את הבדיקות התקופתיות הנדרשות לאבחון המחלה. מעבר לכך, יש צורך בהמשך הסברה והעלאת המודעות לחולים ולבני משפחותיהם באשר להשלכות המחלה על משך ואיכות חייהם. על מערכת הבריאות להמשיך ולפעול להעלאת המודעות למחלה, ולאפשר לכלל החולים בכל דרגות החומרה לקבל את מגוון הטיפולים הקיים.

הכותב הוא מנהל מכון ריאות במרכז הרפואי קפלן ויו"ר איגוד רופאי הריאות בישראל

בואו לדבר על זה בפורום COPD - חסמת הריאה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום