באנו חושך לגרש

(0)
לדרג

"תרופה מזמרת" היא סדנה ייחודית שמתקיימת בבתי חולים, ועוזרת למטופלים, לבני משפחותיהם ולצוות המטפל להתמודד עם קשיי המחלה בעזרת שירה ונגינה

מאת: מערכת zap doctors

המוזיקאי הנודע פאבלו קזאלס אמר פעם כי המוזיקה מעניקה שלוות נפש לאלה שאין להם מנוח. בסדנת "תרופה מזמרת", סדנת שירה ששמתקיימת במחלקות שונות בבתי חולים ברחבי הארץ, מיישמים את העיקרון הזה הלכה למעשה, ועוזרים לחולים להתמודד עם המחלה בעזרת המוזיקה.

"מוזיקה בכלל, ושירה בפרט, היא שפה של נפש האדם שתורמת לו לאין שיעור בדיוק כפי שאמר קזאלס", אומר אלון ברקאי, מנחה הסדנה. "החולים, שעוברים תהליכים פיזיים ונפשיים קשים מאוד, מוצאים בפעילות הזו מזור - דרך להעביר את הזמן, להתנתק, לשכוח, להשתחרר ולהתחזק".

תרפיה בשירה
תרפיה בשירה

השיר הוא התרופה

במסגרת הפעילות מגיע ברקאי עם מיקרופון, מפוחית וגיטרה, ובעזרתם שר ומנגן לחולים. בפני החולים עומדת האפשרות להשתתף בסדנה רבת משתתפים עם בני משפחותיהם וחברי הצוות הרפואי, וישנה גם אופציה של שירה אישית ללא הגברה מול מיטה של חולה שמתקשה להצטרף למפגשים, או שירה אישית בחדר מסוים של כמה חולים.

"המיקרופון מועבר מאחד לשני ואנשים שרים בעצמם או מבקשים ממני שאשיר להם", מספר ברקאי. "האווירה שנוצרת קסומה, השירים רבים ומגוונים, בשפות שונות ומתקופות שונות, ואני או משתתפים אחרים שרים בליווי הגיטרה שלי ויוצרים הפוגה שכולה קסם במהלך ההתמודדות האינטנסיבית של כולם עם המצב".

הסדנאות של ברקאי הן חלק מפרויקט "רוש מושיטה יד" של חברת התרופות "רוש", שמסגרתו נערכים מפגשים, חוגים, סדנאות ופעילויות שונות ומגוונות לחולים ולצוותים רפואיים ברחבי הארץ. סדנת "תרופה מזמרת" היא אחת ההצלחות הגדולות של הפרויקט, והמפגשים תמיד מלאים במטופלים, מטפלים ובני משפחה של החולים.

לדברי ברקאי, התגובות שהוא מקבל הן מדהימות ומוכיחות מעבר לכל מחקר מדעי עד כמה השירה תורמת לחוסן הנפשי של המטופלים. "השם 'תרופה מזמרת' אומץ על ידי לאחר שאחד החולים פנה אלי ואמר לי שאני התרופה המזמרת שלו", הוא מספר. "כמוהו, הרבה מהמשתתפים סיפרו על התרומה של השירה לשיפור מצבם. החולים שרים את ילדותם, שרים את עולמם, את אישיותם, את מצבם הנוכחי. הם שרים על רגשות הפחד, החרדה, התקווה, הייאוש, שרים געגוע ושרים את עולמם הפנימי. הסדנאות המשותפות תורמות לגיבוש של אנשי הצוות הרפואי עם החולים ושל החולים בינם לבין עצמם. השירה משחררת ויוצרת אוירה טובה, תחושה של התנקות והתעלות. גם בני המשפחה של המטופלים וגם אנשי הצוות המטפלים בהם מתמודדים עם קושי עצום ומציאות מורכבת, והשירה נחוצה להם לא פחות".

"במלה נברא עולם"

הניסיון מלמד שהסדנה עוזרת גם לחולים המתמודדים עם מחלה בדרגות פחות חמורות, וגם לחולים הנוטים למות ומודעים לכך שהפסידו במלחמה. "לא פעם אני והמטופל מדברים על כך שהשירה שאנו שרים יחד היא חלק מטקס הפרידה מהחיים, חלק מתהליך ההשלמה והקבלה של המוות המגיע", אומר ברקאי. "השירה מעלה חיוך על פניהם של אנשים שמתמודדים עם מציאות קשה ביותר, ומהווה בן לוויה לא רע במסלול הפרידה מהחיים.

"ביהדות מאמינים כי 'במלה נברא עולם'. תרופה מזמרת היא תרופה אמיתית שבוראת עולם בכל פעם מחדש. כל מטופל שיצטרף לסדנה יברך על הרווח המיידי ממנה, בדיוק כפי שמטופלים אחרים מברכים כבר שנים. זה מדהים לראות איך במהלך הסדנה המשתתפים פתאום פורחים, מתמלאים בכוח ומרץ, שרים, רוקדים, מתבדחים ומספרים על עצמם. המתחים נפרקים, יש תחושה של התעלות רוח ואנרגיה - אנרגיה טהורה של ניגון ושירה שבאה מן הלב ממלאת את האוויר. הסדנה תורמת לחיזוק רוחם של המשתתפים, מסייעת להתמודדות עם המחלה והטיפולים, מגבשת את כולם, משחררת ומחזקת".

בואו לדבר על זה בפורום ראומטולוגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום