אומגה 3 נגד פצעי לחץ

(0)
לדרג

מחקר שנערך באונ' ת"א מגלה כי תזונה מועשרת בשמן דגים משפרת את מצב פצעי לחץ בכ-25%; בנוסף, מסייע השמן לחיזוק המערכת החיסונית

מאת: מערכת zap doctors

שמן דגים הוא חומר עשיר בחומצות שומן מסוג אומגה 3 ובנוגדי חמצון, והוא ידוע משכבר ימים בסגולותיו הרפואיות. השמן עשוי לסייע להורדת לחץ הדם, להקלת דלקות בעור ובמפרקים, ולהתפתחות תקינה של עוברים. כעת מגלה מחקר שנערך באוניברסיטת תל אביב כי לשמן דגים השפעה מיטיבה גם על פצעי לחץ.

במחקר, שפורסם לאחרונה בשני כתבי עת מדעיים British Journal of Nutrition ו-American Journal of Critical Care, השתתפו 40 חולים קשים. מחציתם המשיכו לקבל את התזונה הרגילה של בית החולים, והאחרים קיבלו תוספת של 8 גרם שמן דגים מדי יום במשך שלושה שבועות. התוצאות היו מרשימות: שיפור של כ-25% במדד הריפוי של פצעי לחץ, שהתבטא בירידה משמעותית בכאב ובאי-נוחות שנגרמו לחולים. בנוסף נצפו עלייה ביעילותה של מערכת החיסון והפחתת דלקות בכל הגוף.

פצעי לחץ נגרמים כשחולה קשה נמצא בתנוחת שכיבה או ישיבה, ללא תנועה לאורך זמן, והמשטח שמתחתיו יוצר לחץ ממושך על העור והרקמות. "פצעי הלחץ מכאיבים מאוד ומזדהמים בקלות, ולכן חשוב מאוד לרפא אותם," מסביר עורך המחקר, פרופ' פייר זינגר מהפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב ומהמחלקה לטיפול נמרץ כללי והמכון לחקר התזונה בבית חולים בילינסון.

בנוסף לשיפור בפצעי הלחץ, נהנו החולים שקיבלו שמן דגים מהתחזקות מערכת החיסון והפחתה בנפיחויות. "מצאנו שינוי בביטוי של קבוצת מולקולות הקשורה להכוונת תאי דם לבנים לעבר פצעים, דבר העשוי להסביר את השיפור בתהליך הריפוי", מסביר פרופ' זינגר.

אמצעי טבעי לניהול כאב?

כעת מבקשים פרופ' זינגר ועמיתיו לבחון את השימוש בשמן דגים כשיטה טבעית לניהול כאב. במסגרת המחקר המתוכנן הם ימדדו את השפעתה של צריכת שמן דגים על עוצמת הכאב בקרב חולים לאחר ניתוח להחלפת הברך או מפרק הירך.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום תוספי תזונה
פורום פצעים קשיי ריפוי

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום