חיסון לחולי סרטן: התקווה הגדולה

(0)
לדרג

אם הניסויים שנערכים במתן חיסון לחולי סרטן יצליחו, נוכל להפוך את הסרטן למחלה כרונית ולא קטלנית, ואולי אף למנוע את חזרתו

מאת: ד"ר ליאור כרמון

מיליוני אנשים ברחבי העולם מאובחנים מדי שנה כחולי סרטן, שלצד מחלות הלב היא אחת מגורמי התמותה העיקריים בעולם המערבי. הרפואה המודרנית עברה כברת דרך משמעותית בטיפול במחלה, אך למרות מגוון הטיפולים הקיים אין עדיין פתרון אמיתי להתמודדות עם חזרת המחלה בצורה גרורתית. כלומר, למרות העובדה כי לאחר קבלת טיפול ראשוני החולה ייכנס להפוגה במחלה ולעתים אף יירפא ממנה, לרוב המחלה אינה נעלמת ובשלב מסוים תאי הסרטן שפיתחו עמידות לטיפול יגרמו לחזרת הסרטן.
מירב הטיפולים הקונבנציונליים הניתנים היום, ובעיקר כימותרפיה והקרנות, אינם ממוקדים ויש להם תופעות לוואי קשות. בנוסף להם קיים מגוון תרופות חדשות וספציפיות יותר המכוונות נגד סמנים שבאים לידי ביטוי על תאי הסרטן. אולם גם תרופות אלה מלוות לרוב בתופעות לוואי ואינן נותנות תשובה אמיתית להשתנות הסרטן ולחזרתו כגרורות. במקביל התפתח בשנים האחרונות תחום חדש בטיפולים בסרטן: "אימונתרפיה" או ריפוי באמצעות מערכת החיסון; בתוכו צמח תת-תחום בשם "החיסונים הטיפוליים", שהינם תרופות המאפשרות השמדה כירורגית של תאים סרטניים בעזרת שימוש במערכת החיסון של החולה עצמו.

לדברי פרופ' שמעון סלווין, מנהל המרכז הבינלאומי לתרפיה תאית וסרטן, "טיפול כימותרפי קונבנציונלי בסרטן עשוי להיות יעיל בהפחתת היקף הגידול בשלב מוקדם של המחלה, אך אינו יעיל בהשמדת "תאי הסרטן האחרונים" ובמניעת חזרת המחלה. טיפול באמצעות מערכת החיסון הוא אחת מהשיטות היחידות הקיימות היום לשליטה בתאים העמידים בפני כימותרפיה, מכיוון שפעילותם של תאי מערכת החיסון הפועלים נגד תאי הסרטן אינה מושפעת מעמידות תאי הסרטן לכימותרפיה".

חיסון לסרטן
חיסון לסרטן

לחנך את מערכת החיסון

הקושי של מערכת החיסון בהתמודדות עם מחלת הסרטן נעוץ בעובדה שמקור תאים אלה בתאים נורמליים עצמיים של החולה שהשתנו, ומכאן שהגוף אינו מזהה אותם בצורה יעילה כתאים זרים או כאויב. מטרת החיסון הטיפולי היא לסייע למערכת החיסון בהתמודדות זו. חיסון טיפולי הוא על כן תרופה, המחנכת את תאי מערכת החיסון לחפש ולהשמיד רק תאים סרטניים המציגים את אותם סמנים סרטניים בעוד שהתאים הבריאים נשארים ללא פגיעה. משמעות הדבר היא כי בניגוד למירב הטיפולים הפועלים ישירות על תאי הגידול, חיסונים טיפוליים הפועלים על מערכת החיסון גורמים לתופעות לוואי מינימאליות בלבד.

פרופ' סלווין הוסיף כי "חיסונים טיפוליים לסרטן מסתמנים כפתרון ההגיוני ביותר לטיפול, באמצעות עירור תגובה חיסונית נגד תאי הסרטן. לדבריו, "MUC1 הוא אחד הסמנים הבולטים המתבטאים במספר רב של סוגי סרטן, ולכן יצירת תגובה חיסונית נגדו על ידי שימוש בחיסון נראית כפתרון ההגיוני הבטוח והמבטיח ביותר לשליטה עתידית בגידולים ממאירים העמידים בפני טיפולים קונבנציונליים".

לחיסונים טיפוליים יש יתרון משמעותי בהתמודדות עם הופעת הסרטן הגרורתי. מכיוון שתהליך האימון של מערכת החיסון אורך זמן, אוכלוסיית החולים שמתאימה לטיפול בחיסון תהיה זו שנמצאת בשלב ראשוני של חזרת המחלה.

באחרונה מתבצע ניסוי קליני בבתי החולים הדסה עין כרם בירושלים וברמב"ם בחיפה, בחיסון הטיפולי ImMucin של חברת ווקסיל הישראלית. החיסון מורכב מרצף (פפטיד) בן 21 חומצות אמינו מתוך האנטיגן (סמן)MUC1, אשר מתבטא ברוב סוגי הסרטן ופועל באמצעות הפעלתם של תאי T של מערכת החיסון נגד תאים סרטניים. מנגנון זה מאפשר הפעלה חזקה וממוקדת יותר של מערכת החיסון ותופעות לוואי מינימליות המעניקות איכות חיים גבוהה למטופל. הניסוי נועד לבחון את הבטיחות והיעילות הראשונית של חיסון ה-ImMucin. ניסוי זה מתבצע בחולי מיאלומה נפוצה, שהינה סרטן של מוח העצם, המצוי בתהליך הדרגתי של חזרת המחלה לאחר הפוגה. בניסוי הוכללו 15 חולים שגיוסם הושלם באחרונה.

החיסון מתאים לכל סוגי הסרטן המבטאים את הסמן הסרטני MUC1. סמן זה מופיע בלמעלה מ-90% מסוגי הסרטן השונים, בין היתר סרטנים מוצקים: סרטן השד, סרטן הריאות, סרטן המעי הגס, סרטן הערמונית, סרטן הכליות, הלבלב, וכן סרטנים לא מוצקים כגון: לוקמיה, לימפומה ומיאלומה נפוצה.

אחד היתרונות של החיסון על פני חיסונים אחרים היא היותו אוניברסלי. כלומר, ביכולתו להפעיל תגובה חזקה ומשולבת של תאי T במערכת החיסון של מירב החולים ללא צורך בהתאמה אישית (פרסונליזציה) או סינון של חולים על בסיס פרופיל מערכת החיסון שלהם. לחיסון זה יכולת ייחודית להתמודד עם המנגנון של תאי הסרטן לנסות ולהתחמק מתגובה חיסונית ובכל למעשה לפתח עמידות לטיפול.
תוצאות דו"ח ביניים של הניסוי, המתייחסות לשבעה חולים שסיימו את הטיפול בחיסון ImMucin, הצביעו על המסקנות הבאות: החיסון בטוח לשימוש - לא נצפו תופעות לוואי חריגות, למעט סימפטומים מקומיים קלים (המאפיינים תגובה חיסונית). תופעות לוואי אלה חלפו תוך 24 שעות ללא כל טיפול תרופתי.

כמו כן, החיסון הצליח לעורר תגובה אימונית חזקה ומשולבת של תאי T בכל החולים המחוסנים לאחר מתן של 2-4 חיסונים. אך חשוב מכל, החיסון הראה בחלק מהחולים המטופלים ייצוב או הורדה של סמני המחלה וירידה במסת המחלה כפי שנצפתה על-ידי שיעור תאי פלסמה (תאי הסרטן) במוח העצם של החולים בהתחלת הטיפול לעומת חודש לאחר סיומו. בעקבות החיסון אובחנה תגובה מלאה
(Complete Response) בשלושה מתוך שבעת החולים. תגובה מלאה מלמדת כי בחולים אלה, נכון לאותו מועד, הועלמו סימני המחלה כתגובה לטיפול.

תוצאות אלו, אם כי ראשוניות והודגמו על מספר מצומצם של חולים, מספקות רמזים ראשונים לאופק חדש בתחום הטיפולי במחלת הסרטן. חיסון ה-ImMucin מצטרף למגוון חברות ומוסדות אקדמיים המפתחים תרופות העושות שימוש במערכת החיסון. אין ספק כי אם טיפולים אלו יוכיחו את יעילותם ובטיחותם בניסויים נוספים, נוכל להיות עדים בעתיד לשליטה טובה יותר במחלת הסרטן, להפיכתה למחלה כרונית ואולי אף למניעת חזרתה בחולים שטופלו בחיסונים טיפוליים דוגמת ה-ImMucin.

הכותב הוא מומחה לאימונולוגיה ולאימונותרפיה של מחלת הסרטן, בעל דוקטורט מהמחלקה לאימונולוגיה של מכון ויצמן למדע ומנכ"ל חברת ווקסיל ביו

פרופ' סלווין הוא מומחה בינלאומי בתחום האימונותרפיה לסרטן וחלוץ ביישום שיטות אלה בטיפול בחולים

לפרטים נוספים על טיפולים חדשניים - ניסויים קליניים לחולי סרטן לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום תמיכה לחולי סרטן ובני משפחותיהם
פורום כאב בקרב חולי סרטן

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום