לוקמיה: חלופה לכימותרפיה?

(0)
לדרג

חוקרים משיבא הששתפו במחקר בינלאומי שמנסה לגרום להבשלת התאים הסרטניים, דבר שמביא להפסקת חלוקתם ולהיעלמותם

מאת: מערכת zap doctors

חוקרים מהמכון לחקר לוקמיה בילדים בשיבא השתתפו לאחרונה במחקר בינלאומי המנסה למצוא מרפא למחלת הלוקמיה ולהציע חלופה לטיפול הכימותרפי. המחקר עומד כעת בפני שלבי הניסוי הקליני.

המחקר, שפורסם לאחרונה בכתב העת המדעי CELL, מציע גישה חדשה לטיפול בסרטן דם נדיר יחסית, אך אגרסיבי מאוד בשם "לוקמיה מגהקריוציטרית חריפה". בדומה לכל ממאירות, גם הלוקמיה נגרמת כתוצאה מהצטברות תאי דם לא בשלים המתחלקים במהירות. הגישה המקובלת כיום היא טיפול בכימותרפיה, טיפול הפוגע בתאים המתחלקים במהירות. הבעיה היא שכימותרפיה פוגעת גם בתאים מתחלקים נורמליים כגון תאי דם ותאי המעי ולכן גורמת לתופעות לוואי קשות, כמו זיהומים מסכני חיים, פצעים בפה, כאבי בטן ושלשולים.

החוקרים שהשתתפו במחקר, בראשות ד"ר ג'ון קריספינו משיקגו, חיפשו חומרים הגורמים להבשלת תאי הסרטן כלומר להפיכתם מתאים ממאירים לתאים דומים לתאים נורמליים. זאת מכיוון שההבשלה מביאה להפסקת החלוקה המהירה ובסופו של דבר להיעלמות התא הסרטני. פעילות החומרים החדשים נבדקה בהצלחה במודלים של לוקמיה בעכברים, כאשר אחד מהמודלים האלה פותח במכון לחקר לוקמיה בילדים בבית חולים שיבא. בניגוד לכימותרפיה, לא נצפו תופעות שליליות על תאי דם נורמליים.

פרופ' שי יזרעאלי, שעמד בראש צוות החוקרים הישראלים, מסביר כי "אחד משני החומרים שנמצאו במחקר נמצא כעת בשלב של ניסויים קליניים בחולי סרטן. חשוב להדגיש שהמחקר מבוצע במעבדה ולא בחולים, ועדיין יש לבצע ניסויים קליניים. בנוסף, התגלית רלוונטית רק לסוג הספציפי של לוקמיה ממאירה מאוד".

לפרטים נוספים על טיפולים חדשים מחקרים קליניים בלוקמיה לחצו כאן

בואו לדבר על זה בפורום לוקמיה ואונקולוגיה ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום