אקזמה בכף היד: ההשפעה הנפשית

(5)
לדרג

מעגל קסמים הרסני, שבו מחלת העור גורמת ללחץ נפשי והוא בתורו מחמיר את המחלה, מקשה על המטופל לחזור לתפקוד נורמלי ללא טיפול מתאים

מאת: פרופ' אבנר שמר

כף היד היא אחד מאיברי התקשורת המרכזיים במגע ראשוני בין בני אדם. לחיצת היד היא כרטיס הביקור הראשון של כל אחד מאיתנו עוד לפני שפוצחים בשיחה. לכן, ההשפעה של בעיות בעור כף היד על מצבם הנפשי ואיכות החיים של הסובלים מכך ברורה ומובנת. אקזמה (דלקת עור) בידיים היא דוגמה מובהקת לכך.

השפעה של מצבי לחץ על אקזמה

מסתבר כי מצבי לחץ נפשי משפיעים במידה מסוימת ומביאים להחמרה של בעיות שונות בעור. מעגל הרסני זה, שבו המחלה גורמת ללחץ נפשי והוא בתורו מחמיר את המחלה, מקשה מאוד על המטופל לחזור לתפקוד נורמלי ללא הטיפול המתאים.

ההחרפה, הנובעת בין היתר מלחץ נפשי, טמונה בפקטורים שונים המצויים בדם ובחומרים מתווכי דלקת הנמצאים בגוף האדם. רמת החומרים האלה עולה במצבים של לחץ נפשי, והדבר עלול להחריף את האקזמה, שהיא שם כולל לדלקת עור כרונית ועשויה להיות חלק מדלקת עור אטופית, סבוריאה (לא בכפות הידיים) ומחלות עור נוספות. קשה מאוד להוכיח את הנושא מחקרית מכיוון שהקשר הוא דו-כיווני וקיים קושי בהבנה של מה גרם למה, אך ההנחה הרווחת היא כי הלחץ, גם במקרים בהם אינו הגורם המקורי למחלות שונות, עלול לגרום להחמרתן.

אקזמה
אקזמה

פגיעה באיכות החיים

הפגיעה באיכות החיים אצל הסובלים מאקזמה בכפות הידיים משפיעה על הפעילות היומיומית. הגרד, הפצעים והכאב הנלווים לאקזמה של כף היד מקשים מאוד על הריכוז ועל היכולת למנוחה. בנוסף לכך חשים הסובלים מהאקזמה בושה מחשיפת ידיהם לסביבה, הן במגע והן במראה. לכן, על פי רוב אנשים הסובלים מאקזמה בכפות הידיים ילחצו יד באופן רפוי (אם בכלל) ועם האצבעות בלבד, תוך ניסיון להסתיר את ידיהם. הסובלים מאקזמה חוששים מתגובת הסביבה למראה המקושקש והאדמומי של היד כמו גם מהתגובה למגע ידיהם המחוספס או השומני (במקרה בו השתמשו במשחה שמנונית לריכוך העור).

לבסוף, ישנה פגיעה בתפקוד הבסיסי ביותר, החל מהיכולת לסגור כפתורים, לאחוז חפצים ולבשל, וכלה בקושי לבוא במגע עם מים וחומרי ניקוי הגורמים לצריבה, לעקצוץ ואף לכאב. מעבר לכך, במקרים רבים השימוש במשחות ושמנים שונים להקלת החספוס והיובש בעור מביא להכתמת הבגדים וחפצים אחרים.

הפגיעה התפקודית קשה עד כדי כך שבמקרים מסוימים אנשים מחליפים מקצוע בעקבות המחלה או מפסיקים את עבודתם. כך לדוגמה קורה לנותני שירות שמצב ידיהם גרם לרתיעה של לקוחות מקבלת שירות או לנהגים שמתקשים לאחוז בהגה בעקבות הסדקים הכואבים בעור. כמו כן, במקרים רבים ישנו חשש בלתי מבוסס מהדבקה. הקושי הרב לתקשר ולתפקד יוצר בעיות במקומות עבודה ובעיות ביצירת קשרים ומערכות יחסים.

לשבור את המעגל: שלב האבחון

הפנייה לאבחון רפואי מבוצעת לרוב לאחר שהסימפטומים של גרד, אדמומיות ויובש הגיעו למצב הפוגע בתפקוד, ושימוש במשחות וקרמים שונים ללחות לא גרמו לשיפור. בתהליך האבחון של אקזמה יישללו מחלות אחרות, העלולות לגרום לבעיות בעור כף היד דוגמת פסוריאזיס, זיהום פטרייתי או אלרגיה.

מגבלות הטיפול

הטיפול באקזמה כרונית בכף היד כולל מספר שלבים: בשלב הראשון יינתן טיפול באמצעות משחות משמנות, שמטרתו לרכך את העור להפחית את המגע עם גורמים חיצוניים ולמנוע יובש של העור הגורם לגרד ולפצעים. אם הטיפול אינו מסייע להקלה משמעותית, יינתן טיפול במשחות המכילות קורטיזון, להן עוצמה גבוהה יותר בהקלת הסימפטומים. עם זאת, משחות אלה מוגבלות בזמן השימוש מכמה סיבות: לעור יכולת התרגלות לקורטיזון, ויעילותו תפחת במהלך הזמן דבר שיחייב העלאת המינון. בעיה נוספת היא הופעת קמטוטים וכן עור דקיק ורגיש, העלולים להיגרם בעקבות שימוש ממושך במשחות אלה, מה שעשוי להחמיר את סבלם של החולים.

בשלבים מתקדמים יותר יבוצע שימוש בטיפול סיסטמי (טיפול פנימי ולא חיצוני, טבליות, זריקות וכו') אשר עד היום התבסס על טיפולים שנועדו למתן את תופעת הדלקת. טיפולים אלו משפיעים על מערכת החיסון ולהם עלולות להיות השלכות מרחיקות לכת. טיפולים אלו כוללים בין השאר זריקות קורטיזון ו/או ציקלוספורין הגורמת לדיכוי מערכת החיסון. היום יש טיפול תרופתי חדש המבוסס על נגזרת סינטטית של ויטמין A (טוקטינו), המאפשר טיפול באמצעות טבליות לבליעה. יעילות התכשיר הוכחה במחקרים קליניים שהדגימו שהתכשיר נסבל היטב. אפשרות טיפול נוספת העומדת לרשות המטופלים והרופאים כוללת שימוש בפוטותרפיה (טיפול באמצעות אור באורכי גל ייחודיים).

ההשפעה הנפשית של אקזמה כרונית חמורה בעור כף היד היא קשה. רבים סובלים מתת-אבחון של הבעיה והתייאשו מלנסות ולטפל באותה דלקת הגורמת לגרד קשה, פצעים, שלפוחיות וכאב הטורד את מנוחתם עוד בטרם מיצו את אפשרויות הטיפול השונות. אותם אנשים חיים מדי יום עם הבושה ועם המגבלות השונות המלוות את הבעיה. ואולם, הידע הרפואי מאפשר כיום אבחון מדויק יותר של המחלה והארסנל הטיפולי מאפשר הקלה משמעותית בסימפטומים ואף חזרה לתפקוד תקין.

הכותב הוא רופא עור בכיר, המרכז הרפואי "שיבא"

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום טיפולים פוטודינמיים להסרת נגעי עור וטיפול במחלות עור
פורום רפואת עור ומין
פורום רפואת עור דרמטולוגיה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום