מד"א: לא מפנים לבי"ח בלי הסכמה

(0)
לדרג

משרד הבריאות בדק את טענות השחקן דורון נשר, לפיהן הופקר לכאורה כשעבר אירוע מוחי. המסקנה: במצב החוקי הקיים, לא ניתן להכריח אדם שמתנגד לכך לקבל טיפול רפואי

מאת: מערכת zap doctors

האם מד"א רשאי לפנות אדם שמסרב לקבלת טיפול רפואי? סוגיה זו עומדת במרכז סיפורו של השחקן דורון נשר, שלטענת משפחתו הופקר על ידי מד"א ולא קיבל טיפול רפואי על אף שעבר כנראה אירוע מוחי.

על פי דוח של משרד הבריאות שפורסם אתמול (ב'), צוות מד"א שהה בביתו של נשר כשעתיים, שבמהלכן ביצע ניסיונות רבים כדי לשכנע את החולה להתאשפז, אם באופן ישיר ואם באמצעות הנוכחים במקום (בני משפחה ושכנים), ובעזרת גורמים מקצועיים בכירים במד"א (סופרווייזר, רופא תורן, ראש ענף רפואה). בנוסף נעשתה פנייה לגורמים רפואיים אחרים (רופא קופ"ח, רופא ידיד המשפחה, פסיכיאטרית שגרה בשכנות), ולמשטרה, וכל זאת כדי לקבל הסכמה של נשר או סיוע בפינויו למרות רצונו.

על פי סעיף 15 (3) לחוק זכויות החולה, במצב חירום מול מטופל צלול כשיר ומסרב אין כל יכולת לכפות טיפול, בוודאי שלא אם נדרש שימוש בכוח לשם כך. ואכן במשרד הבריאות טוענים כי "פרט למצבו הבסיסי שהעיד על אפשרות סבירה של אירוע מוחי, הרי שלא היה בהתנהגותו של מר נשר כדי להעיד על כך שהיה לא כשיר לקבל החלטות. נהפוך הוא, מר נשר היה רגוע ועקבי במסרים שהעביר, אם לצוות מד"א ואם לבני המשפחה ולמכרים שגרים בשכנות, בצורה שהבהירה ברמת ודאות גבוהה שהוא מבין את מצבו, כשיר לקבל החלטה, ומתנגד לקבל טיפול רפואי כלשהו, כולל פינוי לבית חולים".

הלשכה המשפטית במשרד הבריאות, שבחנה את החוק, הגיעה למסקנה שאין פתרון חוקי למצב שבו אדם מביע את התנגדותו הנחרצת לטיפול או לפינוי, אף שנבדק ונמצא שהוא מבין את חומרת מצבו. מעבר לכך, אין בחוק סמכות לרופא או פראמדיק להפעיל כוח כדי לכפות על מטופל טיפול במצב כזה. עוד מצוין בדוח כי המשפחה בחרה שלא להופיע בפני צוות הבדיקה ולכן גרסתה לא נשמעה.

המשפחה: טענות מד"א הזויות

מהמשפחה נמסר באמצעות עו"ד דניאל סרור, כי היא דוחה את ממצאי ומסקנות הדוח. "משפחת נשר סירבה לקחת חלק בהליך מוזר זה, מאחר שמשרד הבריאות דחה את דרישתה להתנהל בשקיפות מלאה ולבחון גם את אחריותו הוא בכל הנוגע לפרשה", מסרה.

"הממצאים שנקבעו בדוח מגמתיים ועומדים בסתירה להתרחשויות כפי שאירעו בפועל. מר נשר עבר אירוע מוחי נרחב ביותר, לא היה מסוגל להבין את חומרת מצבו או להיות מודע לנעשה סביבו והתנהגותו משך כל האירוע העידה על כך באופן ברור. טענת אנשי מד"א, כי מר נשר הבין כי נשקפת לו סכנת חיים מיידית ואף על פי כן סירב לקבל טיפול רפואי היא הזויה. קבלת טענת מד"א משמעה כאילו מר נשר החליט, באופן מודע, לשים קץ לחייו והם נאלצו לשתף עמו פעולה נוכח 'מגבלות חוק'".

לטענת המשפחה, האירוע מחייב ועדת בדיקה בלתי תלויה, במקום "צוות בירור" של עובדי משרד הבריאות, "הליך מוזר שאינו מוסדר בחוק, המעלה חשש לניסיון טיוח של אחריות המשרד לאירועים".

בואו לדבר על זה בפורום זכויות רפואיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום