רפואה אסתטית: להיפטר מהעודף

(0)
לדרג

חלק מהאנשים שירדו באופן דרסטי במשקל מגלים שההרזיה הותירה אותם עם עודפי עור שפוגעים קשות במראה ובביטחון העצמי. הפתרון: ניתוח לעיצוב הגוף

מאת: מערכת zap doctors

ירידה במשקל ושמירה על משקל היעד הן משימות קשות מאוד כשלעצמן, ואם זה לא מספיק, הרי שנשים וגברים רבים שעשו דיאטה משמעותית מגלים שההרזיה עיוותה את גופם והותירה אותם עם עודפי עור מכוערים. לעתים המצב כה חמור שאין מנוס מפנייה לסכין המנתחים.

"לעור שלנו יש נטייה להתכווץ ולהימתח כתוצאה משינויי נפח", מסבירה ד"ר טלי פרידמן, מנתחת פלסטית בכירה ומנהלת המרפאה לעיצוב הגוף במרכז הרפואי אסף הרופא והיחידה לעיצוב הגוף במרכז לטיפול בהשמנת יתר בבי"ח אסותא רמת החייל. "לכן, לכאורה, לא אמורה להיות בעיה: אדם משמין, נפח האיבר גדל, ואז העור נמתח. לפי היגיון זה, כאשר האדם מאבד משקל, הנפח של האיברים מצטמצם, והעור אמור להתכווץ חזרה ללא בעיה. אולם לא כך הדבר. העור שלנו יכול להתכווץ חזרה, אך היכולת הזו מוגבלת ומושפעת מגורמים רבים".

ניתוח לעיצוב הגוף
ניתוח לעיצוב הגוף

מה למשל?

"למשל איכות הרקמות והעור, הנטייה הגנטית של האדם, קצב הירידה במשקל. או מספר הפעמים שהאיבר איבד נפח - ככל שהעור נמתח והתכווץ פעמים רבות יותר כך הנטייה לקבלת עודפי עור גדלה. גם הגיל ומבנה הגוף של המטופל משפיעים: עם הגיל העור מאבד מהאלסטיות שלו, מיכולת הכיווץ האוטומטית שלו, ולכן שינוי קטן יותר במשקל יגרום לרפיון בעור, בהשוואה לגיל הצעיר.

"עוד דברים שפוגעים באלסטיות של העור הם חשיפה לשמש, עישון, תרופות סטרואידיות, מחלת הסוכרת ומחלות הורמונליות שונות. במצבים כאלה איכות העור נפגמת, החומרים המרכיבים אותו ומשפיעים על הגמישות שלו נשברים, ואז נוצרים סימני מתיחה ועודפי עור המורכבים מעור נפול ושמוט שאיננו מתכווץ".

עור נפול ומקומט הוא לרוב מנת חלקם של אנשים שירדו באופן דרסטי במשקל, או של כאלה שמרזים ומשמינים ללא הרף, אך גם נשים לאחר לידה ואפילו אנשים שאיבדו מעט משקל עלולים לסבול מעודפי עור. ד"ר פרידמן: " אין מספר נקודתי של קילוגרמים שמעליו העור לא יתכווץ ומתחתיו כן. כיום ברור שאין המדובר רק במשקלו של המטופל אלא גם ובעיקר בנפח שאיבד מאיזור ספציפי, ובכמות השומן שירדה ממנו. לרוב מתרכזים עודפי העור בבטן, בזרועות, בעכוז, בפנים ובירכיים הפנימיות. באזורים אלה העור איננו סלחני - הוא דק ואיננו מחובר לשרירים העמוקים, ולכן שם שכיחה הנטיה להתרופפות העור".

למי תמליצי על ניתוח לעיצוב הגוף?

"מטרת הניתוחים לעיצוב הגוף הנה לשפר את הפרופורציות ולחטב את הגוף, ומעצם העניין ברור שהטיפול יותאם באופן אישי למבנה גוף המטופל, ולצרכיו האסתטיים. ניתוח בכל היקף הגוף למשל, או בודי ליפט, מאפשר לעיתים ירידה של מספר מידות במכנסיים.

ניתוח לעיצוב הגוף מומלץ למי שסיים את תהליך הירידה במשקל ומסוגל להתחייב לאורח חיים הכולל שמירה על משקל קבוע, תזונה נכונה ופעילות ספורטיבית. לאחר הניתוח מתקבל מראה עור מתוח, הדוק וחלק, ותנודות במשקל עלולות לגרום שוב להופעתם של עודפי העור. את הניתוח כדאי לעבור רק אצל כירורג פלסטי המומחה לעיצוב הגוף, שיוכל על סמך נסיונו לבחון את נחיצות הטיפול ויבנה עם המטופל תוכנית המתאימה למאפיינים השונים של המנותח, מצב העור שלו, שאיפותיו האסתטיות ומצבו הבריאותי הכללי".

ומה באשר לתזמון הניתוח בקרב נשים צעירות שהפחיתו במשקלן?

"מטופלות רבות פונות לניתוחים אלו עוד לפני הקמת התא המשפחתי וברור שלידות תהיינה רלוונטיות בעתיד. בעבר הומלץ לנשים לא לבצע ניתוח מתיחת בטן עד לאחר שהשלימו את הלידות.

הריון המלווה בעלייה ניכרת במשקל אכן עשוי לפגוע בתוצאות הניתוח", אומרת ד"ר פרידמן. "עם זאת, אשה שבריאותה הנפשית נפגעת כיום עקב מצבה האסתטי, הבריאותי והתפקודי, שאינה יכולה להתאים בגדים, שאינה חשה שרזתה עקב לבישת חולצות גדולות בשל עודפי עור, שבטחונה העצמי נפגע ושנמנעת מיצירת קשרים או לחשוף את עצמה בפני בן זוג בשל סלידה עצמית, בהחלט יומלץ לה להנתח בהקדם. כאמור, חשוב כמובן לבחון עד כמה נוכחותם של עודפי העור מפריעים למטופלת. כמובן שאם מדובר באישה שעודפי העור לא מפריעים לה במיוחד, אמליץ לה להמתין עד השלמת בניית המשפחה".

האם אזור הבטן הנו האזור היחיד המטופל במסגרת ניתוחים אלו?

ניתן כיום לסייע למטופלות ולמטופלים לשפר למעשה כל אזור שיחפצו, במידה ואכן קיימת שם בעיה אמיתית. לכן מומלץ לעבור הערכה מקצועית, במהלכה נעריך עד כמה ניתן לסייע ונמחיש למטופל מה ניתן להשיג באמצעות הטיפול.

האם ניתן לראות קוביות בבטן לאחר הניתוחים האלו?

ובכן, תלוי עד כמה שרירי הבטן מפותחים ומהי מידת ההשמנה הנותרת של המטופל. במידה והמטופל רזה כיום, העור נמתח מעל השרירים וקימורי השרירים בהחלט נראים מבעדו!

בואו לדבר על זה עם ד"ר טלי פרידמן בפורום מתיחות בטן ושאיבות שומן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום