איידס: עלייה של 50% בנשאות

(0)
לדרג

לפי נתוני בי"ח רמב"ם, לציון יום האיידס הבינלאומי, חל זינוק בתחלואה. מומחה: "הצלחנו למצוא תרופה למחלה, אך אנו עומדים מול אתגר חדש - ההסברה והחינוך"

מאת: מערכת zap doctors

לצד השיפור הגדול בחייהם של חולי האיידס בזכות התרופות, המחלה הקשה עדיין לא פסה מהעולם. למעשה, זה מספר שנים נרשמת בישראל מגמת עלייה במספר הנשאים החדשים של נגיף ה-HIV.

האיידס - ממחלה קטלנית למחלה כרונית

בין השנים 2006-2010 התגלו בישראל כ-380 מקרים חדשים בשנה, ב-2010, עלה המספר ל-430 מקרים, ובשנה שלאחר מכן המשיכה המגמה, עם קפיצה של כ-10% ל-470 מקרים חדשים. לדברי פרופ' שמעון פולק, מנהל המכון לאימונולוגיה קלינית, אלרגיה ואיידס במרכז הרפואי רמב"ם, מגמת העלייה צפויה להמשך. "עיקר העלייה נרשמת בקרב הקהילה ההומוסקסואלית, אך גם בקרב אלו שהגיעו ממדינות שבהן הנגיף נפוץ", מסביר פרופ' פולק. "אנו סבורים שהסיבה העיקרית לכך היא העובדה שמחלת האיידס הפכה ממחלה קטלנית למחלה כרונית. אנשים חושבים שהם יכולים לקיים יחסי מין לא מוגנים ולפתור את סכנת ההידבקות בנטילת תרופות. אמנם הרפואה עשתה כברת דרך בכל הקשור לטיפול בנגיף, אך עדיין מדובר במחלה לא פשוטה ומדבקת, שהטיפול בה נעשה באמצעות תרופות שיש ליטול לאורך כל החיים".

"שאננות בקרב הקהילה ההומולסבית"

לדברי ד"ר אדוארדו שחר, סגן מנהל מכון האיידס ברמב"ם, המצב באזור חיפה לא שונה מהמגמה הארצית: "בכל שנה אנחנו רואים יותר ויותר חולים חדשים מקרב הקהילה הגאה", הוא אומר, "לצערי, קיימת שאננות גדולה בקרב חברי הקהילה ולעתים הם בוחרים, במודע, שלא להשתמש באמצעי מניעה. התוצאה באה לידי ביטוי בסטטיסטיקה שהולכת וגדלה".

מנתוני המכון עולה כי בשנה החולפת טופלו ברמב"ם כ-80 מקרים חדשים של נשאי איידס עלייה של כמעט 50%, במקרים חדשים. רוב הנדבקים החדשים הם צעירים בגילאי 25-45.

איידס אינו חלק מבדיקות ההריון

על נשאי הנגיף ניתן למנות גם נשים רבות שנדבקות בעקבות יחסי מין לא מוגנים. עם זאת גילוי הנשאות מאפשר להן לקיים אורח חיים נורמלי, ואפילו ללדת תינוקות בריאים. כך למשל ב-15 השנים האחרונות נולדו ברמב"ם מאות ילדים בריאים ליותר מ-350 נשאיות. במשך כל השנים, מדווחים ברמב"ם, נולד רק תינוק אחד הנושא את הנגיף, נתון נמוך מהסטטיסטיקה העולמית, בזכות הטיפול ההדוק. לדברי ד"ר עינת קדם, רופאה מומחית ברפואת ילדים וברפואת HIV ברמב"ם, ישנן נשים רבות שאינן יודעות כי הן נושאות את הנגיף. אי הידיעה מובילה לכך שמדי שנה נולדים בישראל לפחות שני תינוקות נשאים, מצב שאותו ניתן היה למנוע באמצעות בדיקה מוקדמת לגילוי הווירוס. "בעולם המערבי נהוג לקיים בדיקות דם לגילוי הנגיף, כחלק מבדיקות סקר שעושה כל אישה בהריון", אומרת ד"ר קדם. "הייתי מאוד רוצה לראות את הבדיקה הזו הופכת לחלק מבדיקות הסקר גם אצלנו".

לסבא יש איידס: HIV בגיל השלישי

המבוגר שבמטופלי המכון לאימונולוגיה קלינית, אלרגיה ואיידס ברמב"ם הוא בן 78, והוא מטופל במכון למעלה מ10 שנים. בשנים האחרונות, המכון משרת גם לא מעט מטופלים בני 55 ומעלה, שאצל חלקם התגלתה המחלה רק בגיל מאוחר. נוכח הנתונים הללו, בשנים האחרונות החלו מרכזי הטיפול בארץ בנשאים וחולים באיידס להיערך למציאות החדשה - טיפול בקשישים נשאים. "כל הנושא של מחלות זיהומיות חריפות בקרב הנשאים הפך לזניח בעשור האחרון" מסביר פרופ' פולק. "אנחנו מתמקדים יותר ויותר באספקטים של מחלות כרוניות מתחום הרפואה הפנימית. אני מעריך שסדר הגודל של אחוז החולים בגילאי 50 ומעלה מגיע כבר ל10%15%". לדבריו, לפי מחקרים של השנים האחרונות, נראה כי החולים האלה יכולים להגיע לתוחלת חיים כמעט כמו תוחלת החיים הממוצעת בישראל. "אם עד לאחרונה עסקנו בילדים של החולים ואיך מחלת ההורים עלולה להשפיע עליהם, בקרוב נגיע גם למצב בו החולים יפגשו בנכדים שלהם".

להקדים הסברה לקוקטייל

"צריך לחנך את הקהילה מחדש", אומר ד"ר שחר, "אחרי שנים של עבודה קשה הצלחנו למצוא תרופה למחלה, אבל פה לא הסתיימה העבודה ונראה שהיום אנחנו עומדים מול אתגר חדש, אתגר ההסברה והחינוך".

לרגל יום האיידס הבינלאומי, שיצוין באחד בדצמבר, יצא צוות מכון האיידס של המרכז הרפואי רמב"ם אל הקהילה ויקיים פעילות הסברה, להעלאת המודעות למחלה. במסגרת פעילות זו יוקמו דוכנים, יחולקו עלוני מידע וקונדומים ויתקיימו בדיקות איידס, ללא תשלום.

בואו לדבר על זה בפורום מחלות זיהומיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום