החיסון נגד שפעת מועיל ללב?

(0)
לדרג

סקירה: החיסון מפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם ואת התמותה ממחלות אלה; ייתכן שהחיסון מונע דלקות וזיהומים נשימתיים העלולים להוביל לאירועי לב

מאת: ד"ר עמית עקירוב

חיסון נגד שפעת, לא רק נגד שפעת? לפי סקירת מחקרים חדשה, חיסון פשוט נגד שפעת עשוי להפחית במחצית את הסיכון לסיבוכי מחלות לב וכלי דם בתוך שנה. זוהי המסקנה אליה הגיעו חוקרים על סמך ארבעה מחקרים, שכללו יותר מ-3,000 משתתפים. ממצאי הסקירה הוצגו בכנס ה-Canadian Cardiovascular Congress לשנת 2012.

בסך הכל כללה הסקירה יותר מ-3,000 בני אדם מהולנד, ארגנטינה, פולין ותאילנד, שנבדקו בין השנים 1994-2008. כמחצית מהמשתתפים לא סבלו ממחלת לב וכלי דם, קרוב ל-800 משתתפים זמן קצר לאחר אירוע לבבי וכ-850 חולים במחלת לב וכלי דם. כמחציתם חוסנו כנגד שפעת והיתר קיבלו חיסון פלסבו. לאחר שנה אחת תועדו 187 מחלות לב וכלי דם (שכללו אוטם לבבי, אירועים מוחיים, או תמותה לבבית), אך נמצא שהחיסון כנגד שפעת הביא לירידה של כ-50% בשיעור האירועים. החוקרים דיווחו בסך הכל על 65 מקרי תמותה ממחלות לב וכלי הדם ועל 70 מקרי תמותה בסך הכל, עם מגמה לפיה שיעורי התמותה היו נמוכים יותר בקבוצת ההתערבות.

לדברי החוקרים, הסקירה אינה יכולה להסביר כיצד חיסון כנגד שפעת מספק הגנה ללב, אך החוקרים משערים כי החיסון כנגד שפעת עשוי להגן על חולים עם גורמי סיכון מרובים למחלות לב וכלי דם מפני זיהומים נשימתיים העלולים להוביל לאוטם לבבי או לאירוע מוחי. בנוסף, החיסון עשוי למנוע דלקות. בכל אופן, מסכמים החוקרים, מספר האירועים הקטן ומגבלות המחקר מקשים על הסקת מסקנות חד-משמעיות. לפיכך מתכננים החוקרים לערוך מחקר רחב יותר.

בואו לדבר על זה בפורום שפעת ומחלות חורף.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום