תזונה: איזון סוכרת ומתח נפשי

(0)
לדרג

לחץ על רקע מצב ביטחוני עלול להשפיע על איזון הסוכר בקרב חולי הסוכרת בישראל. גם השהייה בבית, בקרבת המקרר, מזיקה, בגלל "אוכל הנחמה" המתוק שנצרך בכמות גדולה

מאת: בתיה אלימלך

בימים אלו כולנו נאלצים להתמודד עם הקושי, הלחץ והחרדה הנובעים מהמצב הביטחוני. מדובר במשימה מאתגרת אף יותר עבור חצי מיליון חולי הסוכרת המאובחנים בישראל, וכחצי מיליון איש נוספים המוגדרים במצב טרום סוכרת.

עמוד ענן: הנחיות תזונה לחולי סוכרת (אילוסטרציה)
עמוד ענן: הנחיות תזונה לחולי סוכרת (אילוסטרציה)

לחץ ומתח נפשי עלולים לגרום לשינויים קיצוניים בערכי הסוכר ועל כן לא ניתן להתעלם מהפן הנפשי והשפעת מצב הרוח על איזון הסוכר. בשל כך, דווקא בתקופה זו מומלץ להתייעץ עם אנשי מקצוע כגון פסיכולוגים, פסיכיאטרים או עובדות סוציאליות אשר יכולים לסייע במתן כלים להתמודדות במצבים אלו.

"המזון המנחם" נגמר בבדיקות סוכר מצערות

אף שאצל חולי הסוכרת הופעת לחץ נפשי עלולה לגרום לעלייה בערכי הסוכר, ישנם גם סוכרתים שחווים נפילות בערכי הסוכר בעקבות חרדה וסטרס. נוסיף לכך את השעות הארוכות שאנו מבלים בבתים, ליד המקרר ובמרחבים המוגנים וחוסר האפשרות להיות פעילים, ונקבל מצב שמאוד מקשה על שימור ערכי סוכר תקינים. לעתים אנו אוכלים כדי לשפר את מצב הרוח שלנו או בעקבות שעמום או חוסר מעש. מדובר באכילה המונעת ממצבנו הנפשי ולא מתחושות רעב. אכילה מסוג זה בדרך כלל כוללת מזונות "מנחמים" כמו דברי מתיקה, עוגות, שוקולד, חטיפים ומאפים שכשהם נצרכים בהפרזה, הם עלולים לגרום לעלייה בערכי הסוכר ולהשמנה.

תפריט חדש לעת מלחמה

עלייה במשקל והימצאות במצב של עודף משקל או השמנה גורמת לתאי הגוף קושי בקליטת הסוכר ועל כן מקשה על שמירת ערכי סוכר תקינים בדם. יש לזכור שהתוכנית הטיפולית של הסוכרתיים מורכבת בקפידה לאחר התחשבות באכילה, באורח חיים ובשגרת היום יום וכאשר ישנו שינוי משמעותי בהתנהגות, ייתכן שהתוכנית שניתנה בעת רגיעה אינה רלוונטית ויש לבחון אותה מחדש בהתאם לתנאים החדשים. באמצעות שמירה על שגרה ואכילה נכונה, ניתן גם במצבים שאינם מייצגים את היום יום לשמור על ערכי סוכר תקינים ולהימנע ממצבי קיצון כמו נפילות או עליות ברמות הסוכר.

לפניכם מספר טיפים שיכולים לסייע לעבור ימים מאתגרים אלו ללא שינויים קיצוניים בערכי הסוכר:

השתדלו לאכול ארוחות מסודרות בבוקר, בצהריים ובערב. דילוג על ארוחה מוביל ברוב המקרים לאכילה מופרזת של נשנושים אשר ברוב המקרים יהיו עתירים בשומן ופחמימה ויכילו יותר קלוריות מאשר ארוחה מאוזנת.

שימרו על מבנה הארוחה ועל כמות ואיכות מנות הפחמימה בארוחה. ארוחה מאוזנת צריכה לכלול ירקות, מנה חלבונית כגון דג, עוף או בשר רזה, מעט שומן, עדיף ממקור צמחי וכמות מתונה של פחמימות. הפחמימות המועדפות על מנת לשמר ערכי סוכר תקינים בדם הן הקטניות כגון עדשים, שעועית, גרגירי חומוס, אפונה וכדומה והדגנים: אורז מלא, קינואה ,כוסמת ועוד. לאנשים המעדיפים לחם כתוספת לארוחה, עדיף לבחור בלחם מחיטה מלאה ולצמצם את כמות הפחמימה המבושלת על מנת לא להעמיס כמות גדולה של פחמימה בארוחה אחת. כמות מנות הפרי המומלצת לחולי סוכרת תקבע על פי בדיקות הדם והאיזון הכללי ובכל מקרה לא כדאי לאכול יותר ממנת פרי אחת בכל עת.

אל תשכחו לשתות הרבה

הקפידו לשתות מים על מנת למנוע מצב של התייבשות שיכול להוביל לעייפות, סחרחורות ותחושות לא נעימות.

המשיכו להיות פעילים במקומות שבהם יש מרחבים מוגנים בקרבת מקום.

ישנה חשיבות גדולה להרכב וסוג המזון, מכיוון שאדם שממשיך ליטול את הטיפול התרופתי שלו, אך מדלג על ארוחה יכול להגיע למצבי קיצון של נפילות סוכר והוספה של ארוחות או מזונות שאינם חלק מהתפריט השגרתי יכולים לא להילקח בחשבון בעת מתן התוכנית הטיפולית ולגרום לעלייה מופרזת בערכי הסוכר.

השתדלו לקחת אתכם את התרופות הנדרשות או לאכסן אותן במרחבים המוגנים לשימוש בעת הצורך. וכמובן בכל עת מומלץ לשאת סוכר פשוט לתיקון מצב של היפוגליקמיה וכרטיס זיהוי של סוכרתי למקרה שבו תקלעו למקום שבו מחלתכם אינה ידועה ותצטרכו סיוע מיידי.

משימת איזון הסוכרים היא לא פשוטה בימים רגילה ופי כמה וכמה במצב הביטחוני קשה ולכן חשוב לנטר את ערכי הסוכר לעתים קרובות יותר ולתקן בהתאם לתוצאה שנבדקה. עם זאת, מחשבה חיובית ואופטימיות יכולה לסייע לשיפור כל סימפטום ומיד תתחילו לחוש בהבדל.

הכותבת היא דיאטנית קלינית מומחית לסוכרת באגודה הישראלית לסוכרת. כתבה זו אינה מחליפה התייעצות עם גורם רפואי מומחה לסוכרת

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום מצב חירום
פורום סוכרת

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום